SSD for nybegyndere

HDD/SSD/RAM d.  03. september. 2011, skrevet af jonasrenner
Vist: 1115 gange.

jonasrenner
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2011 14:32:59
Svar/Indlæg:
14/3
Hej HwT,

Efter jeg er begyndt at kigge lidt på opgradering af PC, har jeg fået lidt interesse i noget SSD.

Problemet er bare, at jeg absolut INTET ved om SSD diske overhovedet. Jeg kan dog godt finde frem til hvilken disk jeg skal have, når det engang bliver aktuelt.

Jeg har følgende bundkort: http://www.edbpriser.dk/Produc...
- Jeg kan se, at det max understøtter SATA-300, så det er altså i den retning jeg skal.

Har kigger lidt på følgende SSD: http://www.edbpriser.dk/Produc...
- Er der andre, bedre & billigere alternativer til en god std. SSD, må det selvfølgelig gerne nævnes.

Så burde alt være godt, men.. Jeg er interesseret i at høre hvilke problemer man kan komme ud for, når man skal installere sådan en disk, tilhørende problemløsning. Helt nede på det stadie hvor habile IT entusiaster griner højlydt af overlegenhed. Desuden ville forkortelser som TRIM, og lign. SSD relaterede ord, være rare at få på plads, hvad de betyder og har af vigtige roller for en god SSD. (bogstavelig talt alt information ang. SSD) - Links er selvfølgelig mere end velkomne, men da det kan blive ret teknisk, så gerne på dansk, og så ved jeg ikke lige hvor nemt det er, at frembringe?

Håber på mange gode og informative svar, og takker på forhånd for jeres indlæg.

Vh, Jonas.
crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2011 14:43:42
Svar/Indlæg:
7765/230


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2011 14:48:29
Svar/Indlæg:
8947/160
Så længe du har win7 skulle der ikke være nogle problemer med at køre med en SSD. Trim er en form for oprydning i filsystemet, lidt ligesom en defragmentering på en alm disk. Men da man ikke skal defragmentere en ssd (det har den ikke godt af) har man brug for en anden "oprydning" og det er dét trim gør. Jeg ville nok købe en af de billige sata600 diske da de koster det samme som de gamle sata300, men nogle af dem har fejl (sandforce controler) og det er op til dig om du vil tage chancen. Måske du skal bytte en disk eller to for at få en der virker 😲 😕 Hvis du ikke vil tage chancer med dårlige diske så køb en Crucial M4, det er en sata600 disk der er minimalt langsommere end de hurtigste, men til gengæld uden fejl. Den er så også en lille smule dyrere. JEG ville tage en M4 . Når alt dette er sagt, så skal du bare glæde dig til din ssd kommer op at køre, det bliver nemlig det vildeste boost du har prøvet på pc fronten, eller, det er det ihvertfald for de fleste.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 03-09-2011 14:51:45.


jonasrenner
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2011 14:48:30
Svar/Indlæg:
14/3
#1 - Langt fra brugbart. Har siddet og læst hans tråd igennem, og sad mere eller mindre som et "?". :/

#2 - Er det stadig muligt at køre med en SATA-600 disk, på trods af ens bundkort understøtter SATA-300?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jonasrenner d. 03-09-2011 14:50:47.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2011 16:02:26
Svar/Indlæg:
1001/5
#3 ja man kan godt køre sata3 SSD'er og HDD'er på en sata2 controller.

Men jeg ville nok tage denne: http://www.caseking.de/shop/ca...

Samme pris dog noget mere ydelse hvis du en gang får ny computer med SATA3 6Gb/s..


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2011 19:01:00
Svar/Indlæg:
8947/160
Den er ikke billigere i tyskland, den koster under 1100kr herhjemme. Men det er jo en af dem med den kedelige sandforce ctrl der fejler. Og faktisk er ikke engang vertex3 hurtigere til opstart af spil/windows/programmer end crucials C300/C400 (M4) se selv. http://www.techpowerup.com/rev...


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2011 16:40:08
Svar/Indlæg:
2151/51
Efter 3 "defekte" Vertex 3, (inkl 1 MAX IOPS udgave) valgte jeg osse at prøve Crucials M4. Har ikke fortrudt et sekund. Den er klippe stabil, og kører bare derud af.

Faktisk booter mit system lidt hurtigere op med M4eren, vi snakkker få sekunder, men alligevel.

Det er med nyeste firmware (0009) som har givet en del højere læsehastigheder.

Alt andet kører osse ligeså hurtigt. Så jeg kan bestemt osse anbefale M4 hvis man ikke gider noget bøvl.