Først og fremmest undskyld hvis tråden ligger forkert 😛
Jeg står og skal bruge en maskine som kun skal agere fil-server. Jeg kan bare ikke blive klog på om jeg skal vælge en NAS eller bygge et mini ITX system og hvis jeg skal bygge et system hvad skal jeg så vælge ATOM, APU eller selv købe CPU og board løst.
Her kommer lige lidt krav, så bliver det nok nemmere at hjælpe mig 🙂
System skal kunne håndtere 4 diske i raid 0, være støjsvagt gerne passivt kølet, lavt energi forbrug, god overførsels hastighed og budget på max 3k gerne billigere.
Håber i kan komme med nogle forslag da jeg ikke selv kan beslutte hvad er bedst
var i samme dilemma for 1 års tid siden.. Jeg endte op med et ITX system med ATOM-bundkort. Det står så bare og kører med windows 7... Koster jo ingenting i forhold til en NAS. Synes en windows platform giver mere fleksibilitet end en decideret NAS.
Jeg hælder også lidt til ITX systemet, men så alligevel ikke fordi i en NAS er der jo alt man skal bruge, men hvis man skal købe et ITX system så skal man jo have kabinet og alt sådan noget skrammel også.. Men tak for input 🙂
Nu vil jeg ikke hijacke tråden, men har som skrevet i #1 selv et "gammelt" atom setup stående... Helt fint som filserver, men ville måske gerne opgradere det så det kunne afvikle video også.. Kan dette bundkort de linker til klare afspilning af HD materiale ? det har dog ikke HDMI :( findes der nogle med HDMI ?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 06-09-2011 14:45:09.
Hvorfor i alverden køre Raid-0 i sit datalager? Så risikerer du at miste alt dit data, hvis bare én af diskene ryger - det er ikke fedt! Jeg havde kørt raid-5 hvis det var mig...
Jeg stod med samme problematik som dig - ellers faktisk så købte jeg først en NAS men solgte den igen efter 6 måneder, idet jeg hellere selv ville bygge en og opsætte den som jeg vil have det. Så mit råd er, hvis du har lyst og tid (det kræver lidt tweaks at få det op at køre hvis den skal lave andet end bare at stå som NAS) så er en lille server klart at foretrække - har man mere lyst til bare at have noget som virker, så vil jeg anbefale en NAS.
#10 Grunden til RAID 0 er at jeg INTET vigtigt data har liggende på de diske. Og jeg må indrømme at jeg er meget hooked på bare at have et system som bare køre uden at skulle rode med det