Gigabit LAN?

Diverse d.  06. september. 2011, skrevet af Escycos
Vist: 1150 gange.

Escycos

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2011 10:36:38
Svar/Indlæg:
420/77
Hey folkens,

Jeg har tænkt på at opgradere mit hjemmenetværk, da min gamle router's trådløse funktion er blevet defekt (linksys WRT54GL)

Så jeg kunne godt tænke mig at få hastigheden lidt op fra de 54mbit. Så ville jeg ikke kunne komme op på de 100mbit med Asus's RT-N56U router, mine cat 5e kabler, og mit onboard netkort der står specificeret som gigabit lan?

Eller hvad med det kabel der går fra telefonstikket over i modem'et, vil det være en flaskehals? Skal det skiftes til et bedre? For syntes kun jeg kan finde standard RJ-11 kabler. Og fra modem'et over i routeren og videre er det vel fint med cat 5e kabler, right?

Router:
http://www.asus.dk/Networks/Wi...

Bundkort/netkort:
http://www.asus.dk/Motherboard...

Mvh

Escycos som håber han kører gigabit lan i morgen 😀
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2011 13:28:55
Svar/Indlæg:
2246/14
med den router og det mobo burde du få gigabit forbindelse til routeren.
Forbindelsen mellem router og modem er ligemeget, medmindre du har over 100mbit internet (både op og ned)...
Du bør have kat. 5e kabler til gigabit, ofte virker kat. 5 også.
der skal være en rj45 connector i hver ende på kat. 5(e) kablerne, en rj 11 har kun 4 ledere, gigabit skal bruge 8.

edit: kabel mellem telefonstik og mmodem skal self bare være rj11...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 06-09-2011 13:33:08.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2011 13:41:54
Svar/Indlæg:
5421/53
#0 Når du snakker om LAN, så er din WAN forbindelse fuldstændig ligemeget.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2011 14:02:25
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvad snakker vi om her, fordi for mig virker det noget mystisk det du snakker om...

Det gamle trådløse kørte med 54Mbit før, det kan du få op på 300Mbit med et Draft-n netkort til computerne, i stedet for det g netkort de har nu.
Bytter du ikke de trådløse netkort ud, som er af g-standarden, så bliver hastigheden heller ikke bedre, til trods for en bedre router. (måske 1-2Mbit bedre, men ikke en 4-6 dobling)

Det kablede netværk skulle være Gbit mellem computere og router, men dit modem er sikkert kun med 100Mbit. Da det ikke er til at levere så høje hastigheder over kobber til menig mand (Læs: ingen der vil betale for det), er det ikke nødvendigt at smide hurtigere port i modemmet.
Af samme årsag er det også rigeligt fint med et alm. RJ11 kabel/tlf. stik fra væggen til modemmet.

Så længe netværks forbindelsen mellem modem og router er samme eller højere hastighed, end din internet forbindelses hastighed, så er der ingen ko på isen.
Når du kommer på Fiber netværk, så er det noget andet, men den tid dén glæde. 😀

Håber dette besvarede dine spørgsmål fyldestgørende, ellers må du spørge mere detaljeret ind på det der er dit tvivlsmål.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 06-09-2011 14:03:17.

Escycos

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2011 15:07:00
Svar/Indlæg:
420/77

Cool burger, tak for det, så skal der handles :yes:

Ja ja, men min stationære er jo kablet, og måske bliver mediecenteret det også.

Men så vidt jeg kan se sku mit asus mobo da køre draft-n, eller tager jeg helt fejl der? Og mine andre pc'ere er jeg ret sikker på kan køre draft-n. Så der sku vel ikke være noget problem der, eller overser jeg noget?

Nej min forbindelse er 10mbit ned, så der sku vel ikke være brug for bedre port i modemmet (som vist nok er Siemens Speedstream 4100).

Nej men monstro at der der har forvirret dig/jer, er at jeg har fokuseret på det RJ-11 kabel fra modemmet til min router, men det har jo ingen betydning for mit lokal kablet netværk.
Men hvilken forbindelse får jeg så med den nye router mellem trådløse? Det bliver vel 300mbit ifølge draft-n standarden, er det ikke korrekt?

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2011 18:30:24
Svar/Indlæg:
5421/53
#4 Ja ja selv, du skulle måske læse op på hvad LAN og WAN er.

Men senere skriver i din besked skriver du nu, præcis det jeg skrev?

Ja, 300 mbit teoretisk.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2011 22:57:56
Svar/Indlæg:
4112/53
Har dit ASUS M4A79 Delux over hovedet et WiFi netkort onboard? Kan ikke se det ud af Asus' hjemmeside... Mig der er blind?

Tjeck dine trådløse netkort's model-navne over nettet, så kan du se om de er G eller N.
Noget tyder på at de kun er G.

Escycos

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 12:59:21
Svar/Indlæg:
420/77

Nu er det jo kun dig der snakker WAN 😉 😛

Nej mit asus mobo har ikke wifi onboard, og bruger kun kabel til den/det.

De trådløse netkort jeg har i mine andre pc'ere er N-kompatible.

Men min gamle router var jo "kun" en B/G router, såvidt jeg ved ihvertfald.

Men summasumarum, så betyder RJ-11 stikket altså ikke noget for mit LAN, med hensyn til 54mbit/100mbit etc. Da det kun er for at forbinde til internettet (WAN'et) 😉

Tak for hjælpen.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2011 17:17:36
Svar/Indlæg:
4018/217
#0 Det kabel du bruger imellem dit telefonstik og dit modem har stor betydning for dit internet.
Engang prøvede jeg at sætte et rj11 stik direkte på ledningen der løb ind bag telefonstikket og puttede det direkte i vdsl modemet. Har steg hastigheden fra 41mbit til 48-49mbit.

Du skal helst placere dit modem så tæt på hovedtelefonstikket i huset og hvis du har mulighed for at sætte et rj11 stik direkte på den ledning der løber ind i telefonstikket så skal du gøre det. Ellers så kan du sagens bruge alm netværkskabel til at forlænge dit kabel til dit modem.