Dualboot: Windows & ubuntu

Software d.  07. september. 2011, skrevet af Trals
Vist: 1338 gange.

Trals

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2011 14:18:46
Svar/Indlæg:
472/115
Hej

Jeg har pt. en windows installation og vil nu have dualboot med Ubuntu.

men det ser ud til at der er flere måder at gøre det p[.

man kan lave et usb-stik og installere det det fra den og så er der også kommet en løsning ved at installere det direkte fra windows via "Wubi" se http://www.ubuntu.com/download... og tryk på "how to".

Hvilken jeg kan ikke helt gennemskue wubi løsningen eller jeg bare skal holde mig til usb-stikket?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Trals d. 07-09-2011 14:21:34.
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-09-2011 15:04:30
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg har brugt wubi da jeg selv legede med samme ting. og det virker sku bare.

og hvis du ikke gider linux mere så afinstallere du det bare fra windows super let.

Dreier

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 15:26:50
Svar/Indlæg:
366/64
Du kan sagtens installere fra USB stik.
Du skal blot passe på at du ikke sletter din Windows partion ved installering.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Dreier d. 07-09-2011 15:30:02.

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
07-09-2011 16:25:05
Svar/Indlæg:
470/41
Jeg har prøvet 3 forskælige, og vil sige at Wubi virker bedst.

Jeg har prøvet Wubi.
Jeg har pørvet at lave en partion på min computere og indstalerre Ubuntu der på
Og har prøvet på Usb stik.

Wubi virker altså bare bedst. Så helt klart prøv det, Og vis du ikke gider at have det, går du bare under kontrol pernel også Fjern et Program, og sletter det derfra.

Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 20:19:34
Svar/Indlæg:
138/1
Hvis man lige må tilføje at Wubi ikke er en dualboot, men bare en virtuel maskine, og beregnet til test. For at gøre det lettest for windows folk at installere.
Hvis ellers #0 er sikker på at ville bruge Ubuntu, skal det installeres rigtigt, for at få bedst udnyttelse af det. Der er jo ret meget forskel på og det køre standalone eller under windows drivere.
Installer Ubuntu på en seperat HDD uden din windows HDD i maskinen, brug hele HDD, og derefter tilslut din windows HDD igen. Ind i Bios og vælg den skal boote fra din windows HDD. Boot maskinen og den vil starte som den plejer i windows. installer EasyBCD (http://neosmart.net/blog/2010/... ) og tilføj Ubuntu som entry. Hvis du så vil af med Ubuntu en dag, kan du bare pille HDD ud og fjerne entry igen. Helt uden om GRUB2.

Trals

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2011 22:24:51
Svar/Indlæg:
472/115
#alle
tak for input :)

er dette muligt at lave lignende stunt på kun en enkelt harddisk? Det er nemlig min bærbar der skal have Ubuntu.

Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 22:36:25
Svar/Indlæg:
138/1
jo men det er ikke lige til.
Så ville jeg vælge Grub2 som kommer med Ubuntu, da det er klart det nemmeste. Du skal bare være opmærksom på at, når du fjerner ubuntu igen har du ingen bootloader, og er nød til manuelt at installere windows bootloader bagefter.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
07-09-2011 23:15:07
Svar/Indlæg:
4033/364
jeg vil sige WUBI - jep den er virtuel (vil ikke sige at det er en virtuel maskine, men en virtuel harddisk- da den ikke kører under windows)
den er meget nemmere at fjerne, da man bare afinstallere den i Windows..

Ydelsesmæssigt er en rigtig install hurtigere, men WUBI giver alle fordelene ved en rigtig install (man kan gemme, ændre etc. som normalt), du mister lidt ydelse, men ellers er det MEGET nemmere.. og du risikerer ikke at ubuntu får lavet rod med dine partitioner..