FSB frekvens

Bundkort / CPU d.  07. september. 2011, skrevet af Nordjyden
Vist: 622 gange.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
07-09-2011 19:14:49
Svar/Indlæg:
69/15
Hej.
Jeg skal til at prøve at få gang i en pilfinger pc.
Han har været inde manuelt at ændre FSB frekvensen fra 100 MHz til 200 MHz, i den tro at PCen så ville køre hurtigere, med det resultat at der nu ikke er liv i skærmen. En skærm uden billed gør det jo ikke særlig let at se, hvad man laver, så hvordan kan jeg tilbagestille FSB til de 100 MHz eller på anden måde få liv i den igen??
Jeg har prøvet at fjerne bios batteriet for at nulstille bios, men det var selvfølgelig for let til at være løsningen. Bundkortet er et ASUS A7V.
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
07-09-2011 19:21:39
Svar/Indlæg:
4983/48
Når det er et så gammelt mobo, er det altid værd at prøve med et friskt bios batteri. 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
07-09-2011 19:28:44
Svar/Indlæg:
6368/477
Hvis ikke at du har hevet strømstikket ud eller sørget for at computeren ihvertfald ikke får strøm gennem strømforsyningen samtidig med at du har haft batteriet ude, så er BIOS ikke blevet nulstillet.

Nu skal du også passe meget på med ikke bare at hæve frekvensen på den måde. Du har jo faktisk lavet et overclock på 100% hvilket er svært, selv med ekstremkøling.

Risikoen for at du derfor har brændt bundkort, RAM eller CPU af er derfor temmelig stor, og viser den stadig blot sort skærm efter BIOS reset, så er den helt sikker, og du kan så begynde at skifte dine dele indtil du finder delen der er brændt af.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
08-09-2011 13:31:20
Svar/Indlæg:
5039/109
Din maskine starter slet ikke op med 100% forøfelse af FSB clock.

Strømmen fra og nulstil bios ved at flytte "Clear CMOS" jumperen fra normal stilling til clear og tilbage igen. Det plejer at være rigeligt. Det står givetvis også i manualen.

Når du vil overclocke, så gør det i små skridt ad gangen. Fx. 5 MHz ad gangen, test med diverse test programmer om det er stabilt, er det det så fortsæt med 5 endnu. Starter den op med det, men er ustabil, så er det tilbage i bios, giv Vcore et lille nøk op og prøv igen.

Der er ikke noget der er brændt af, det vil jeg næsten æde min hat på, så længe du ikke har givet noget maks spænding.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 08-09-2011 13:32:37.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
12-09-2011 16:27:05
Svar/Indlæg:
69/15
Tak for input.
Jeg har nu nulstillet Bios (regner jeg med, har haft batteriet ude en hel dag og tillige med brugt clear CMOS jumperen, så nu må den sat.. være nulstillet)uden at det har hjulpet. Har så prøvet et par andre skærmkort både AGP og PCI kort, andre ram og flere forskellige Duron og Athlon CPUér. Uden held.
Er der mere at gøre, eller er det et andet bundkort?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
12-09-2011 17:17:55
Svar/Indlæg:
6368/477
Når du hæver FSB hæver du ikke kun hastigheden på din CPU men også på chipsettet og selve bundkortet. Da du har overclocket 100%, så har du også overclocket chipsettet 100% og bundkortet 100%. Risikoen for at dit bundkort er brændt af er derfor rimelig høj, og hvis en BIOS reset ikke virker, og andre CPUer ikke virker, så er det helt klart et dødt bundkort.

EDIT:
Nu har den teknologi også set sine bedre dage. Måske du skulle overveje noget lidt nyere. Nyere bundkort og CPUer kan findes i skralespanden nu om dage.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 12-09-2011 17:20:02.

Nordjyden

Overclocker
Tilføjet:
12-09-2011 19:14:14
Svar/Indlæg:
69/15
Du har sikkert ret. Jeg tror da også nu, at der må være sket et eller andet med bundkortet. #3 mener dog noget andet.
Nu er det heldigvis ikke mig, der har været pilfinger, men ejeren er en af mine venner, der tror, jeg kan lave mirakler og gider bruge lang tid på at fejlfinde.
Jeg beder ham om at betale 5 kr. så smider jeg et andet af mine antikke bundkort i 🤣