Billigt grafikkort til erstatning af onboard grafik

Grafikkort d.  07. september. 2011, skrevet af michaelnacho
Vist: 1532 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 21:11:24
Svar/Indlæg:
281/74
Hey folks

Har lige opgraderet min computer fra xp til win7 og finder så ud af at mit chipset, Intel 615 åbenbart er lige gammelt nok til at kunne få glæde af windows aeroglass effekter.

Nu har jeg jo kørt win7 længe på min mediacenter pc hvor aeroglass skrivebords temaer med gennemsigtighed osv virker fint og det hele ser super lækkert ud. Så det har man jo vænnet sig til så det er jo nooooget fesent at jeg pludselig ikke har det her også 😕

SÅ, jeg har overvejet om ikke jeg sku opgradere og smide et nyt grafikkort i. Der er bare lige nogle kriterier.

Det er i et lille shuttle kabinet og pci slottet sidder helt uden i kanten så har ikke så meget plads. så ingen store kølere og blæsere.

Nu var idéen med denne dagligdags surfer computer også bare at den sku være så støjsvag så muligt, så lille så mulig og bruge mindst mulig strøm. Og det har den sku gjort godt i alle de mange år jeg har haft den. Intel M processor og ja jeg kan ikke sætte en finger på den. Tror jeg har kørt XP på den i 5 år nu. Aldrig chrashet eller noget så ja jeg er godt tilfreds.

Nå men tilbage til Topic. Jeg skal finde et grafikkort. Jeg kommer nok til at redigere en del video da jeg også overvejer at købe et spejlreflekskamera som også kan optage 1080 hd video. Så det kræver jo noget. Ved ikke om det er muligt. Kræver jeg for meget nu? Men ja til daglig surfer jeg bare på nettet og sådan så ikke det store behov. Spiller ikke spil osv.

Det er mange år siden jeg har rodet med grafikkort så er helt sat af hvad alt det angår. Så ved ikke hvr mange mhz og ram osv jeg har brug for.

Min computer:
Shuttle SD11S00G
På motherboardet står der D33032
Det er sådan en Intel M cpu. 2GHz
Kingston 1gb ram. (2x512)

Jeg har plads til to kort. Et pci-e 1x og et stk pci-e 16x. Som jo nok er det jeg skal bruge?

Hvordan finder jeg ud af hvad version pci-e kort jeg skal have? kan se når jeg kigger på edbpriser at der er 2.0 x16 og 2.1 x16 osv. hvad skel jeg gå efter mon?

Hva siger i gutter? Er det noget der ligger i 400kr området eller hvad er jeg ude i?

Mit største krav er at det er uden blæser og ja så må der heller ik være for høj køleprofil på da det så ikke fysisk kan være der. pci-e slottet sidder præcis 2cm fra kabinet kanten målt fra midten af pci-e slottet.
SDK

Redaktør
Tilføjet:
07-09-2011 21:28:30
Svar/Indlæg:
573/108
Det eneste kort der er lille nok og ikke koster knapper er dette http://www.edbpriser.dk/Search... Haps du bare det billigeste af dem hvis det er, gør vist ikke megen forskel til det den computer skal lave. Omkring PCI-E portene så er de bagud kompatible, så skulle vist ikke lave nogle problemer.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 21:37:38
Svar/Indlæg:
281/74
Tak for det hurtige svar.

Ok, men hvad med det her fx så? Det er noget hurtigere? Nu vi er igang hehe. http://www.edbpriser.dk/Produc...

Men hvordan spiller det når det er ati og jeg kører intel chipsæt? Jeg skal ikke have nvidia ge-force så? Jeg mener er det ikke amd der kører med ati radeon?

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2011 22:07:36
Svar/Indlæg:
1029/82
#2 #1 Linker også til et 5450, så de er lige hurtige;) He he, AMD har opkøbt ATI, så de er det samme brand. Intel og nvidia (Geforce) har intet med hinanden at gøre.

Jeg har tilfældigvis et 5450 512MB HIS:
som du kan få 150pp, hvis det har interesse. Det kører fint fuld HD.

SDK

Redaktør
Tilføjet:
07-09-2011 22:10:31
Svar/Indlæg:
573/108
Chipsæt har ikke noget at sige i den sammenhæng, du kan stikke hvilket som helst kort i.
Tjah det har flere ram end Club 3D kortet men det betyder nu ikke at det er hurtigere, slet ikke på et så lille kort. Derudover er de ekstra ram Asus kortet har nogle sløve DDR 2 ram, Club 3D kortet er hurtigere.

Flere ram sælger godt og i reklamer lyder det vildt godt med 4 gigabyte ram på grafikkortet, i realiteten er det dog hamrende ligemeget da det gennemsnitlige spil på fuld skrue, æder noget der ligner 600-800 MB ram. Resten af ramne er så spildte penge og giver iøvrigt ingen ekstra performance, specielt ikke hvis de sidder på et eller andet sløvt grafikkort.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SDK d. 07-09-2011 22:11:39.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 22:22:58
Svar/Indlæg:
281/74
ok super mht chipset sammenhæng osv.

Nu kender jeg slet ikke hver Club eller HIS. Asus kender jeg og det har været ok. Men deres side er nede pt haha, sløjt.

Men når vi er ude i så små kort/penge så ku det godt være man ku nøjes med et lidt mere noname agtigt kort jo. Vil bare gerne have det skal være stabilt. Har aldrig haft så stabilt system som det jeg har nu i 5 år. Ved godt det ikke er noget powerhouse men til det jeg skal bruge den til er det fjong.

Rehan09 kan du ik prøve at måle højden af kortet. Altså om det kan være der med køleren. Må fra printpladen til det højeste punkt.

Hvor er du fra hvis det skal sendes? Jeg er fra kbh og har bil. Hvor gammelt er det?

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 22:28:05
Svar/Indlæg:
281/74
Ok har lige fundet det og kan se at det sagtens kan sidde der da det ikke er særlig højt

Det er dette kort du har ik? http://www.hisdigital.com/un/p...

For så napper jeg sku da bare det 🙂

Må man spørge hvorfor du skal af med det? Og har du kasse og tilbehør osv?

Notika

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 22:57:45
Svar/Indlæg:
649/37
Jeg vil gætte på at rehan09 måske lige har opgraderet diverse dele med nogle nyere. Men det kort er helt klart lækkert til det du behøver, så jeg ville helt klart også have valgt det (jeg savner godt nok passive grafikkort) 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 23:05:23
Svar/Indlæg:
281/74
Ok tak skal du have. Hehe ja det er meget rart uden alt det blæser støj.

Hmm Rehan er bare ikke online nu. Sku gerne bruge det asap, ellers ender det med jeg må bestille et af de andre.

For fandt også lige et magen til hans bare med 1gb ram og så er det 1,3 GHz. og til 375kr inkl fragt og 2 års garanti så er det jo ikke dårligt.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 23:09:12
Svar/Indlæg:
281/74
Kan godt være det er et dumt spørgsmål men kan se der forskel på kortene med ram er 32bit eller 64bit. Kan jeg godt købe et 64bit selvom jeg kører win7 32bit?

Gider bare ik købe det forkerte.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2011 23:12:42
Svar/Indlæg:
3671/66

Kan godt være det er et dumt spørgsmål men kan se der forskel på kortene med ram er 32bit eller 64bit. Kan jeg godt købe et 64bit selvom jeg kører win7 32bit?

Gider bare ik købe det forkerte.

michaelnacho skrev d. 07-09-2011 23:09:12

Ja. Det har intet med hinanden at gøre.
Det er bare størrelsen på kortets RAM Bus.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2011 23:45:36
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 køre dit nuværende bundkort(shuttle) med AGP8 eller PCi-E eller onboard gfx(uden port)..

Hvis du ingen APG/PCI-e port har, så står du muligvis med et mindre problem, da du så skal finde et DX10 gfx til PCI.

Men undersøg lige hviklen type udvidelses port du har, for jeg ku godt tro at der kun var PCI, hvis overhovedet sådan en.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2011 23:58:41
Svar/Indlæg:
281/74
Nej bare rolig der er pci-e slot i. har åbnet og kigget. og der sidder sådan en label på hvor der står man skal skifte en jumper hvis man skal køre med pci-e kort istedet for on-board.

Men takker for opmærksomheden. Ku have været flot at jeg fik købt et kort og så ku stikke det op hvor solen ikke skinner istedet for 🤣

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2011 10:42:26
Svar/Indlæg:
1029/82
Så er jeg tilbage:) Sove skal man vel også 😉

#6 Ja det er det, kortet er ikke bredere end 1 PCI slot og jeg skal af med det da jeg købte det i sin tid til mit mediecenter, men det fyldte for meget, så der bruger jeg onboard GFX istedet.
Jeg har kun selve kortet, men der i tip top stand og er 100% funktionelt.
#7 He he, man stopper vel aldrig med at opgradere:)

Jeg sender dig en PM michael.