Jeg arbejder til hverdag med store entreprenørmaskiner. Og langt de fleste gummigede har "vendbar" blæser til køleren, nogle automatiske og andre manuelle.
De fleste Volvo'er gør følgende ved opstart, blæseren køre normalt et par sekunder, bliver derefter vendt og køre så med dobbelt hastighed et par sekunder, og så tilbage til normal. Derefter vender den typisk blæseren for hver 30 min. De findes også noget mere avanceret, hvor man selv kan bestemme intervallet, og modeller hvor man trykker på en knap, venter nogle sekunder på at blæseren er vendt og så skal den bare have fuld gas.
Køre man i et støvet miljø, så kan man faktisk se når der bliver vendt blæser, det giver sårn en lille støvsky efter maskinen. :)
Nu til min pointe, SELVOM vi har de her smarte systemer, så kan man altså alligevel "blæse" køler 1-2 gange om ugen for at få støv ud. Derved også sagt, der sætter sig stadig møg i køleren.
(Blæse = Trykluft)
Jeg tænker lidt at princippet må være det samme i en køler i denne skala.