Ny PC

Diverse d.  10. september. 2011, skrevet af StormP
Vist: 948 gange.

StormP

Newbie
Tilføjet:
10-09-2011 01:01:02
Svar/Indlæg:
1/1
God aften folkens.

Jeg overvejer kraftigt, at anskaffe mig en ny stationær, da jeg er blevet lidt for træt af, kun at have en bærbar.
Planen er ikke, at skulle trække de nyeste FPSere med fuld knald og "wow-effekt", da jeg primært spiller DOD:S samt Company of Heroes.
Selvfølgelig vil jeg gerne have mulighed for, at kunne spille de nye Call of Duty, Battlefield og RTS-spil, der måtte falde i min smag, men som nævnt ovenfor, er det intet krav, at det skal være på fulde hammer.

Jeg skal stort set have det hele (bundkort, CPU, RAM, grafikkort, HDD + SSD, PSU og kabinet).
Da jeg har valgt at samle det i et Silencio 550, vil jeg gerne, at den primære farve på delene er sort, så det ikke ligner, at man har stoppet tre kanonslag i en spand pinocchiokugler, når man kigger ind i den :)
Efter at have kigget lidt rundt i forskellige tråde, er jeg kommet frem til følgende:

Bundkort - ASRock Z68 Extreme3 Gen3
http://www.asrock.com/mb/overv...

CPU - Intel Core i5-2500K
Køler hertil Nogle siger Scythe Mugen 2, men nu har jeg været glad for Ninja på min gamle Athlon samt C2D, så jeg er måske lidt på den 3er. Hvad siger I?

Ram - Kingston HyperX 2x2GB
http://www.valueram.com/datash...
Er lidt i tvivl, om det skal være 4 eller 8GB? Nogle siger 8GB, mens andre siger, at 4GB er mere end rigeligt til spil.

Grafikkort - Radeon HD 6870
Er der nogen, der kan sige, om dette kort, alene, kan klare fremtidige spil som CoD: MW3 og BF3?
Ville det være det ekstra værd, at smide det i CrossFire, fremfor at købe et større kort til samme penge?
Evt. et alternativ hos Nvidia?

HDD - Seagate Barracuda 7200.12 1TB el. Western Digital Caviar Blue 1TB?
Seagate, ST31000524AS
WD, WD10EALX

Jeg har en 640GB WD, fra min gamle stationære, samt en halvstor ekstern WD, som jeg tager med, så det behøver ikke være mere end det.

SSD - OCZ Agility 3 60GB
Nok mest fordi jeg godt kan lide den knaldsorte farve, som den har på billederne (om den så er ligeså sort, når man står med den i hænderne, aner jeg ikke), samt de hastigheder jeg synes at have læst mig til. Skal kun bruges til styresystem.

PSU - Corsair TX650 V2
Er 650 rigeligt, også til crossfire, eller skal jeg op i storebroderen, på 750?

Det hele samles i et Silencio 550, som i mine øjne er et noget nær perfekt kabinet, udseende mæssigt.

Jeg har ikke sat priser, eller en maxpris, men samlet koster ovenstående ca. 6300 kr, og det er også i det prisleje, at jeg søger mit fremtidige system - det skulle gerne give lidt pusterum, så det ikke er et krav, at det skal holdes under f.eks. 6500 kr.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med, at få styr på dette, og jeg kan komme igang med lidt DOD igen ;)

God weekend til jer! :)
Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 02:21:06
Svar/Indlæg:
1495/34
Jeg ville vælge en anden SSD!

Den eneste SSD med den nye Sandforce controller jeg endnu ikke har hørt om problemer med er Kingston HyperX.

Crucial M4 og Intel 510 benytter Marvell controller og har ikke meldt om fejl, M4 er nok den hurtigste

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 04:16:48
Svar/Indlæg:
3671/66
http://www.edbpriser.dk/Produc... - nup denne PSU. Nok kabler og strøm til Crossfire. Ellers bare en Corsair 750W med nok kabler (4x PCI-e).

Ydermere synes jeg du burde tage et ASRock P67 Extreme4 i stedet, da der så er endnu mere potentiale for Crossfire. Du har måske brug for et Z68 ?

Nice grafikkort.
Overvej også 2x4GB RAM. De kan fås rigtig billige lige for tiden.

Som en sidste ting, ville jeg nok vælge en Samsung F3 på 1TB. Billig og lynhurtig.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 09:22:31
Svar/Indlæg:
1895/41
Synes det er meget op og ned hvad man hører med de SSD'er. Det er vel nærmest 50/50 der enten har problemer, eller aldrig ser skyggen af problemer.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 09:39:26
Svar/Indlæg:
3671/66

Synes det er meget op og ned hvad man hører med de SSD'er. Det er vel nærmest 50/50 der enten har problemer, eller aldrig ser skyggen af problemer.

myrizzle skrev d. 10-09-2011 09:22:31

Mjah, Corsair Force3 har pænt mange problemer i forhold til andre lignende SSD'er. Mange ankommer DOA, efter sigende.
Intel's 320 serie har deres 8mb fejl, ellers stort set fejlfrie. Intel 510 skulle være nærmest helt clean, samt M4 også skulle være rigtig stabil.
Den nye Kingston HyperX klarer sig heller ikke dårligt på det punkt; men det er dog sikkert lidt for tidligt at antage endnu.

Vertex 3, Agility 3 osv. skulle så være okay stabile - måske en 10-20% sandsynlighedsfejl. Dog naturligvis ikke så stabile som Intel 510 og Crucial M4. Specielt ikke Agility 3, da den bruger NAND celler af lavere kvalitet end Vertex 3.

Det er stort set min tolkning, baseret på lidt af hvert hist og her.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 09:48:38
Svar/Indlæg:
1895/41
Jeg håber Den Force GT 120 jeg har bestilt bare kører. Ellers må man jo RMA. Hurra for Komplett 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 10:23:01
Svar/Indlæg:
8947/160
Der er også andet end høje tal i max read/write der tæller ved en ssd. Dér hvor jeg syntes det tæller( opstart af programmer, start af windows,flytte mindre filer osv)der er M4 faktisk en af de allerhurtigste. Mht gfx, så har komplett er lækkert 6950 2gb fra sapphire, med meget støjsvag og effektiv køling til ca 1700kr, det kort er set "åbnet" til 6970 flere gange (nemt biosflash) de 2gb ram kommer til sin ret hvis du vil køre crossfire senere, eller hvis du har planer om eyefinity. Så mine valg ville være M4 fra crucial og dette 6950 http://www.komplett.dk/k/ki.as... Der er også et dirt3 spil med , og det kan da sælges for en 100 mand.

StormP

Newbie
Tilføjet:
10-09-2011 17:31:22
Svar/Indlæg:
1/1
PSUen bliver storebroderen, TX750 V2, fremfor den bette 650er 🙂

Hvad er forskellen på P67 og Z68? Hvad er det ved P67, der gør at der dér, er større potentiale for evt. crossfire?

Er 8GB virkelig at foretrække fremfor 4GB, til mit system, og mit forbrug? Prisforskellen gør ikke det store, men er det det værd?

Og så den Samsung F3er, er den meget hurtigere end f.eks. den nævnte Seagate? Nu har jeg ikke det store, der skal rykkes, eller de store krav til fart på den front. Glemmer aldrig den PC, som jeg er vokset op med 😉
Hvad angår SSD, så lyder det til, at der er stor opbakning til en M4, så det bliver sådan én hest, der skal trække. Og med de 15 kr. prisforskel, så lyder det til, at andet ville være dumt.

Og så er der grafikkortet - hvordan vil forskellen være, fra 6870->6950->et evt. åbnet 6950, hvis det ikke er for stort et arbejde, og der findes kyndig vejledning derude 😛
Hvad med 6870 i crossfire? Tror ikke, at jeg smider 6950 i crossfire, hvis det skulle blive det. Det koster for meget, i forhold til hvad jeg vil give 😕
Og er der slet ikke nogen hos Nvidia, der kan udfordre pris/ydelse?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af StormP d. 10-09-2011 17:33:08.

las

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 18:03:46
Svar/Indlæg:
2151/51
Ja køb en M4 som #6 osse er inde på, er virkelig tilfreds med min. Jeg skiftede fra en Vertex 3 til en Vertex 3 MAX IOPS til en M4. De to første døde, M4eren kører bare uden det mindste problem.

Windows starter endda hurtigere med M4, jeg testede opstartestiden på alle drev flere gange og M4 er 2-3 sekunder hurtigere. Synes osse nogen programmer starter lidt hurtigere i windows, men det er minimalt..

Ang. GFX ville jeg osse vælge et 6950

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2011 18:54:38
Svar/Indlæg:
3671/66

PSUen bliver storebroderen, TX750 V2, fremfor den bette 650er 🙂

Hvad er forskellen på P67 og Z68? Hvad er det ved P67, der gør at der dér, er større potentiale for evt. crossfire?

Er 8GB virkelig at foretrække fremfor 4GB, til mit system, og mit forbrug? Prisforskellen gør ikke det store, men er det det værd?

Og så den Samsung F3er, er den meget hurtigere end f.eks. den nævnte Seagate? Nu har jeg ikke det store, der skal rykkes, eller de store krav til fart på den front. Glemmer aldrig den PC, som jeg er vokset op med 😉
Hvad angår SSD, så lyder det til, at der er stor opbakning til en M4, så det bliver sådan én hest, der skal trække. Og med de 15 kr. prisforskel, så lyder det til, at andet ville være dumt.

Og så er der grafikkortet - hvordan vil forskellen være, fra 6870->6950->et evt. åbnet 6950, hvis det ikke er for stort et arbejde, og der findes kyndig vejledning derude 😛
Hvad med 6870 i crossfire? Tror ikke, at jeg smider 6950 i crossfire, hvis det skulle blive det. Det koster for meget, i forhold til hvad jeg vil give 😕
Og er der slet ikke nogen hos Nvidia, der kan udfordre pris/ydelse?

StormP skrev d. 10-09-2011 17:31:22

Forskellen på P67 og Z68 er bare, at Z68 kan tage brug af det indbyggede grafik og en teknologi kaldet Virtu, som kan skifte imellem IGP og diskret grafikkort. IGP'en er smårevolutionerende hurtigere end alt andet til transcoding.
Ellers valgte jeg bare P67, da det er billigere. Og hvis du ikke billed-/videoredigerer alligevel eller er opsat på at spare lidt mere strøm.

Der er ikke så meget forskel på 8GB og 4GB. Jeg synes bare det er rart at have 8GB, da flere applikationer efterhånden kan tage udnytte af de ekstra RAM - inklusiv spil. Ydermere kan man jo få dem til under 400,-

Jeg mindes, at F3 er hurtigere end dens konkurrenter. Samtidig er den ret billig og stadig stabil.
Men søg selv lidt på det.

Ved Nvidia er der et GTX 560 TI (og et uden TI). Et TI er også værd at overveje.
Dog er der ret meget ydelse for prisen at hente ved 2x HD 6870. Crossfire lyder ikke som en dårlig plan.

ferrari_brian

Superbruger
Tilføjet:
11-09-2011 22:12:54
Svar/Indlæg:
45/1
Jeg ville personligt vælge lidt lignende det jeg selv har købt, jeg samlede også et komplet system for nylig, og det blev ikke meget dyrere.

Strømforsyning, der ville jeg kraftigt overveje Chill Innovation, de laver nogle dejligt stille og kraftfulde psu'er, og jeg har aldrig haft problemer med dem.
Jeg har lige nu en CP-1000M, men du kan nok nøjes med en CP-700M. De er selvfølgelig modulære og sorte.

Ram, der er ingen som helst grund til at spare her, jeg ville helt sikkert vælge 2x4gb, fx Corsair Vengeance.

Bundkort: Ja, hvis det skal være fedt og sort, så ville jeg (igen) vælge et Asus Sabertooth P67 B3, det er pakket pænt ind i sort, og det kører rigtig godt. Samtidig er kvalitetsfornemmelsen helt i top.

Hvis du vil have bare lidt ydelse på lager-disken, så tag Western Digital Caviar Black, i stedet for Caviar Blue.
Jeg har selv to af disse i raid.

Som en det også er nævnt tidligere, så ville jeg vælge et Nvidia GTX 560 eller GTX 560 Ti. Der er god ydelse for pengene.