Stagnerende PC-salg, pga. iPad?

Diverse d.  13. september. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 696 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2011 19:44:01
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg læste lige denne: http://kortlink.dk/tomshardwar...

Et langt stykke hen ad vejen, er jeg enig med ham. Men jeg tror at han (og div. analytikere) tager fejl på et væsentligt punkt.

Jeg tror ikke, at den faldende vækst (alene) skyldes produkter som MacBook's og iPads, men alene det faktum, at AMD og Intel har været bedre til at lave holdbare platforme.

Oversat: Folk beholder deres computere i længere tid - måske også som en effekt af, at der ikke sker det store på PC-markedet.

For, lad os være ærlige. Hvad er der sket, andet end at vi har fået lagermedier med større overførselshastighed, CPU- og GPU'er med mere regnekraft?

Der hvor der skal sættes ind, hvis PC-industrien skal vinde deres kunder tilbage, eller i det mindste få del i væksten, er på brugervenlighed.

Der er en grund til, at folk bruger deres smartphones og tablets mere end PC'er.

Det skal være lige så nemt, som at betjene en DVD-afspiller. Og det er dér, hvor store dele af PC-industrien taber kunderne.

Især når der benyttes argumenter som "floating point operations", "memory bandwith" og "dual-core" (som ikke nødvendigvis er lig dobbelt ydelse).

Det interesserer ikke 95 % af brugerne, og de 5 % der går op i det, har en funktion i dette marked der alligevel går over hovedet på alle andre... os (computernørderne) selv inklusive.

- bare en tanke.
Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-09-2011 22:33:32
Svar/Indlæg:
15982/637
En stor del er at softwaren slet ikke følger med hardwaren længere på det almindelige consumer niveau = længere levetid. Hardcore gamers og enthusiaster kan ikke "løfte" PC/hardware salget alene.
Sidst... i gamer segmentet er flere i dag bevidste om at opgraderingen i spil hentes ved grafikkortet og ikke i CPU,RAM,HDD i samme omfang overhovedet.

inside

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2011 22:47:23
Svar/Indlæg:
805/46
Giver dig helt ret i, at behovet for at opgradere PC stort set ikke er eksisterende for normale forbrugere mere. Vil mene, at en computer udstyret med f.eks en E6600 / X2 5000+ eller lignende fra den tid vil kunne klare alt det den normale forbruger har brug for (dvs. internet/mail, office, HD hjemmevideo redigering osv). Det er i hvert fald den erfaring jeg har fra f.eks mine forældre og andre på deres alder / med deres behov.

Men selvfølgelig er der mange fra den yngre generation, der hopper på mac vognen og køber macbooks eller imac's i stedet for en traditionel windows baseret PC.

Og det er der brugervenligheden spiller en stor rolle, som du siger. Kender mange studerende som ikke er særlig stærke computer brugere, og derfor vælger lige præcis en macbook da den er "kendt for sin brugervenlighed".

Så bliver spændende at se, om Microsoft kan formå at få nogle af disse kunder tilbage igen, eller i det mindste stoppe tilstrømningen til Apple, med lanceringen af Windows 8 som vil få lidt øget fokus på præcis userinterfacet.

Om det så er mere brugervenligt eller ej skal jeg ikke kunne sige endnu.