Problemer med QNAP NAS.

Diverse d.  13. september. 2011, skrevet af auhagen
Vist: 1206 gange.

auhagen
 
Superbruger
Tilføjet:
13-09-2011 20:39:35
Svar/Indlæg:
53/7
Hej håber der er en skarp sjæl der kan hjælpe mig lidt.

Jeg ejer en Qnap TS-212 med 2 x 2 tb wd diske i.

Diskene er konfigureret i setup til at fungere som en stor disk, da den bruges til mit mediecenter.

Jeg opdaterede firmwaren her til aften, og nu vil den ikke starte op. Jeg er kommet frem til jeg nok skal gendanne hele min qnaps firmware via en live disk, mit spørgsmål er så bare, når jeg så tilslutter mine diske igen, kræver Qnap'en så at at jeg formaterer diskene og mister al min data? Der ligger 2,2 TB data på nu, så ville self. være irritabel over at skulle rippe alt jeg ejer af film igen.

Håber der er en der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2011 07:16:24
Svar/Indlæg:
3671/66
Du kan evt. købe endnu en ekstern og lægge dine film over på indtil formatering er overstået. Det er dog ca. 500,- du skal af med.

Det ville naturligvis også fungere ligeså, hvis du har et par harddiske/nok lagerplads i forvejen.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2011 07:53:55
Svar/Indlæg:
4112/52
Da det er den samme maskine det skal ind på, så burde det ikke være nødvendigt at formaterer det hele.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 14-09-2011 07:54:09.


auhagen
 
Superbruger
Tilføjet:
14-09-2011 12:12:28
Svar/Indlæg:
53/7
#1 Nu er det desværre sådan at man ikke kan tage diskene fra den QNAP nas og smide over i en anden maskine, den siger bare diskene ikke er læsbare og skal formateres. Og da maskinen ikke kan starte op kan jeg heller ikke gøre det den vej igennem desværre :/

#2 Ja også lidt min tanke, men nu har jeg kun leget med QNAP's nas en gang og det var da jeg startede den op, og der skulle man igennem en initialisering af hele maskineriet, så frygter lidt den bare gør det mere eller mindre. Har du andre erfaringer?


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2011 13:05:00
Svar/Indlæg:
826/60
Normalt kan man læse QNAP-harddiskene fra Linux; du kan benytte en Ubuntu Live CD og mounte disken. Men når det er et setup med diske fra et RAID går det nok ikke...

Måske du skal læse lidt og spørge om hjælp i QNAPs eget bruger-forum?

I øvrigt anbefaler QNAP at man skal tage backup af sine data før man opgraderer firmwaren på sin NAS...


auhagen
 
Superbruger
Tilføjet:
14-09-2011 13:24:26
Svar/Indlæg:
53/7
#4 Må lige vente til engang i eftermiddag med at prøve. Har en linux live cd så kan være. Tak for tippet.

Har kontaktet QNAP og venter bare på svar nu :)

Har også ekstra backup af de mest vigtige ting som er dokumenter og billeder.
- Det andet er bare irritations moment, da det alligevel er 120 blu ray skiver der skal re rippes, og 100 dvd film.

Er lidt svært at lave backup af så mange data. Det er muligt, men ja du forstår nok min pointe :)


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
14-09-2011 14:15:44
Svar/Indlæg:
739/62
derfor man laver et raid...

min ene disk stod af i qnap, og da jeg gendannede raid´et forsvandt alle data...

men fandt et program der kan læse linus partionen som min nas havde brugt.

mener det hed captain nemo pro så jeg smed disken der var død ( dårlig sektor) i og kunne gendanne næsten alt fra den disk og ind på min stationære...

ville nok overveje et raid setup så du har lidt mere sikkerhed i tilfælde af den ene disk står af, eller selve nasén.


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
14-09-2011 16:26:21
Svar/Indlæg:
739/62
det jeg mente var naturligvis prøv at se hvad du kan hive ud af diskene via programmer som captain nemo pro inden du formatere dem...