Okay, her er så mine hands-on erfaringer med denne tidlige udgave.
Hvad Metro-stylen angår, synes jeg ikke at det fungerer særligt godt på nuværende tidspunkt. Jeg synes det kan være svært at finde de ting som før var nemt at finde. Det at gå ind i kontrolpanelet er yderst besværligt.
Før hen har det jo været sådan at man blot trykkede på start-knappen og derefter på kontrolpanel, og vupti så var du derinde.
Nu skal du trykke på start-knappen hvor man så får Metro-style-oversigten frem, som nu har erstattet den gamle start-menu. Herfra trykker man på punktet kontrolpanel, hvorfra man så kommer ind i en mystisk "light-udgave" af kontrolpanelet. Her er ikke mange ting man kan ændre ved. I bunden er der så et punkt som kan føre dig hen til det oprindelige kontrolpanel, hvor alt er som det plejer.
Jeg synes at den gamle start-menu stadig burde være en mulighed at slå til.
Disse fullscreen apps har jeg det også svært med. Det er en virkelig god ide at udnytte pladsen på skærmen bedst muligt, men der mangler simpelthen en ganske normal "luk/afslut"-knap. Jeg er da ikke interesseret i at programmet ligger i baggrunden og bruger computerens kræfter unødvendigt.
Hvad der derudover angår ydelsen, må jeg sige at i forhold til dette er en meget tidlig version kører den upåklageligt. Jeg har ikke oplevet at den har hængt sig endnu, og generelt føles det at ydelsen er på niveau med Windows 7 eller bedre.
Konklusion: Metro-stylen er ikke min kop te, på nuværende tidspunkt. Jeg savner min gamle start-menu hvor jeg selv synes at overblikket er langt bedre. Tanken om fullscreen apps tiltaler mig, men det skal integreres bedre. Som det er på nuværende tidspunkt føles metro-ui'en med dens fullscreen apps som en seperat enhed, der ikke passer så godt sammen med det gamle skrivebord.
Ydelsen i denne tidlige build tegner godt for den endelige udgivelse.
EDIT: Glemte helt at kommentere på boottiden, hvilket jeg må sige er ganske imponerende, sammenlignet med Windows 7.
Jeg har ikke taget tid på hvor hurtig den er, men det er tydeligt at Windows 8 er langt hurtigere klar til brug.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af besse d. 14-09-2011 22:02:04.