Mine råd til dig:
Tag personlig kontakt til virksomheden! Ring til dem og snak lidt med dem, så de får et lille indtryk af hvem du er og hvad du vil. Det virker langt mere seriøst end bare at sende en ansøgning og sit CV.
Fortæl dem hvem du er, hvad du laver og hvorfor netop du har valgt at ringe til dem. Det hjælper hvis du forinden undersøger hvad virksomhedens kernekompetancer er - giv dem det indtryk at du gider gøre dit forarbejde ordenligt.
Når du så har snakket med dem og aftalt at sende dit CV, så kræver det at dit CV er godt og logisk opbygget, og at DET ER FRI FOR STAVEFEJL! Sidste er rigtig vigtigt.
Jeg har bygget mit CV op på følgende måde:
- Personlige data
- Sammendrag
- Ansættelser og beskæftigelse
- Uddannelse
- Sprog
Mine personlige data indeholder navn, adresse, mobil nr., mailadresse, alder (fødselsdato), at jeg er ikke-ryger (vigtigt at have med, hvis du altså er ikke-ryger) og at jeg har kørekort.
Sammedraget fortæller lidt om hvem jeg er rent personligt - hvad mine interesser er, hvad jeg har lavet af større vigtige (rent kompetancemæssigt) beskæftigelser samt nogle nøgleord for mig som person.
"Ansættelser og beskæftigelse" - indeholder hvad jeg har haft af job og hvilke nævneværdige beskæftigelser jeg har haft. Hver der nævnes under dette punkt, uddybes med en kort beskrivelse af jobbet - men kun hvis det er relevant for virksomheden du søger hos! F.eks. er der INGEN grund til at at jeg skriver langt og bredt om at jeg har været ungarbejder i Rema1000, når jeg søger i en ingeniørvirksomhed - det er nok at fortælle at jeg i min fritid har arbejdet som ungarbejder, som supplement til SU'en. Den info fortæller virksomheden at jeg har kunnet tage en uddannelse og arbejde ved siden af - en god detajle.
Uddannelse - siger egentlig sig selv. Det er dog uinteressant at uddybe folkeskolen. Hvis det sidste du har færdiggjort er en ungdomsuddannelse, så beskriv kort hvad du opnåede - og husk at vedhæfte karakterblad. Er du igang med den videregående uddannelse, så skriv/vedhæft de karakterer du indtil nu har opnået.
Er du på en videregående uddannelse (eller færdiggjort denne), er det umiddelbart kun interessant at vide hvordan du har klaret denne - det er derfor ikke nødvendigt at uddybe ungdomsuddannelsen. Folkeskole > ungdomsuddannelse > videregående uddannelse - hvordan de trumfer hinanden, og dermed også hvilke der er relevante at skrive om.
Hvis du har taget specialkurser som retter sig mod det job/praktiksted du søger, så nævn dette.
Sprog - fortæl hvilke sprog du taler/skriver, og på hvilket niveau. F.eks. hedder min "Engelsk - flydende i skrift og tale" - jeg er ikke verdensmester, men jeg kan sagtens føre en samtale flydende på engelsk. dine danskkundskaber bør fremgå tydeligt at CV'et.
Nævn aldrig noget om hvad du forventer af løn. Aldrig. Indtrykket man får af dit CV, skal være at du søger virksomheden netop af interesse, og ikke pga. penge.
Håber at dette hjalp dig. Ved brug af ovenstående teknik fandt jeg et sted til min ingeniørpraktik i første hug. Personlig kontakt er virkelig vigtigt!
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Die_Happy d. 16-09-2011 01:00:43.