Trådløst netværk til kollegie

Diverse d.  16. september. 2011, skrevet af Desyncer
Vist: 545 gange.

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2011 12:15:15
Svar/Indlæg:
825/76
Jeg fifler med at finde hardwaren til at sætte et trådløst netværk op til mit kollegie. Den gamle router er i stykker og har ikke rækkevidden til hele huset.

Hvad bør jeg se efter?
*~50 beboere
*behov for repeatere (eller bare én usandsynligt kraftig sender)
*Gerne mulighed for hastighed på 100mbit

Jeg har læst at man kan bruge en helt almindelge routere som repeatere med lidt set-up. Det er i hvert fald rart ikke at skulle trække ekstra netværkskabler til de enkelte sendere.

Er det nødvendigt med "industrial grade" udstyr? -og findes det over hovedet? 😛

Øh jeg stopper med at snakke nu. :yes:
gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
16-09-2011 13:54:01
Svar/Indlæg:
1001/5
Øhh først om fremmest - er det lovligt? Man må jo fx ikke dele internet (eller tv) med sin nabo, det er meget ulovligt, da hver især skal betale, og man kan ikke dele regningen. Jeg ved ikke hvordan det specifikt er i dit tilfælde, men med 50 beboere lyder det ikke som at være sammen matrikel alle er registret under.

Men nå. Du skal vide, at med en repeater er der tale om en trådløs boks, som trådløst sender signalet videre og modtager signalet trådløst fra en router. Her mister man 50% af hastigheden hver gang man repeater. Dvs. 50%^n. ALtså har i 3 repeatere, så vil det være 50% af 50% af 50% (12,5% af den teoretiske hastighed du startede med).

Med en AP (Access Point) man en trådløs boks, som sender signalet videre trådløst, men har forbindelse til routere via kabel og derved ikke mister de 50%^n.

Til 50 beboere kan du måske godt klare dig med noget consumer grade. Men jeg er ikke ekspert på området.

EDIT:

I får nok brug for mere end bare routeren. Men hvad er huset lavet af? beton, mursten eller? Men jeg vil da anbefale flere. Måske 3 AP udover selve routeren.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 16-09-2011 13:56:56.

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2011 13:47:43
Svar/Indlæg:
825/76
Lovgivningen er ikke noget problem ;) Der er allerede et lovligt, delt netværk, og internettet er en fast del af alle værelsers husleje så det er en fælles betalt forbindelse.
Den gamle router er i stykker.

Huset er af fortrinsvist mursten, men indervæggene er betonelementer.

Det lyder som om nogle AP'er er løsningen sammen med en ny router. Huset er smalt og meget langt.