Catalyst installation installerer ikke display driveren.

Grafikkort d.  20. september. 2011, skrevet af chduelund
Vist: 1408 gange.

chduelund

Newbie
Tilføjet:
20-09-2011 10:44:56
Svar/Indlæg:
13/4
Hej,

Har for nyligt samlet en ny PC, som jeg egentlig er rigtig glad for. I tide og utide viser der sig dog en ret træls fejl - jeg får nemlig bluescreen, oftest når jeg åbner firefox eller endnu værre, når windows er ved at starte og viser skrivebordet!
Flere gange er det lykkedes mig at få fejlkoder fra Windows, efter genstart og ved læsning under bluescreen og koderne har heddet BCCode a, BCCode 113 og BCCode 116.

Der sidder følgende hardware i maskinen:

ASUS P8P67 Pro Rev. 3.1
Intel i5-2500K
Kingston HyperX 2x4GB
Sapphire Radeon HD 6950 2GB DiRT 3 Edition

Efter intens søgning på nettet har jeg fundet frem til at det skyldes driveren, som tydeligvis er elendig.
Har derfor prøvet at installere ældre drivere som folk har nævnt diverse steder, som værende stabile - her opstod dog et nyt problem. når jeg forsøger at installere driveren via den såkaldte "suite" installerer den alt andet end display driveren?!
Har søgt med lys og lygte efter en løsning på problemet, som ifølge folk opstår ved at Windows installerer sin egen driver, hvilket gør at Catalyst installeren ikke 'ser nogen grund til at installere sin egen driver'.

Er der nogen der ved hvordan jeg gennemtvinger installationen af display driveren? -Jeg har forsøgt at hente display driveren i en stand-alone pakke, men det hjalp ikke.

Kan jeg evt. forhindre Windows i at installere drivere af sig selv ved opstart?
SIOUX

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 10:53:06
Svar/Indlæg:
1478/40

Prøv at hente "driver Sweeper" og rens alt AMD, inden du prøver at installere en driver.

Notika

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2011 10:57:42
Svar/Indlæg:
649/37
Dit problem ligger i at Windows selv gennemtvinger installationen af en skærmdriver som systemet selv finder nyttig.

Jeg gjorde følgende dengang jeg skulle installere mit HD5770:
1. Download den seneste Catalyst Suite og gem den på en USB.
2. Formatér computeren.
3. Sørg for at computeren IKKE er koblet til internettet efter endt installation (inden første gang den booter).
4. Installér så Catalyst Suite og genstart.
5. Nu kan du tilslutte dig internettet og det hele skulle gerne virke.

Hvis det ikke virker, så prøv at følg en af disse nedenstående vejledninger:
http://www.addictivetips.com/w...
http://www.addictivetips.com/w...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Notika d. 20-09-2011 10:58:31.

chduelund

Newbie
Tilføjet:
20-09-2011 14:45:25
Svar/Indlæg:
13/4
#1 - Er prøvet.

#2 - Har ligeledes prøvet begge dine forslag og heller ingen af disse virker. (Det ene forslag kan ikke bruges da der ikke er 'gpedit' i Windows 7 Home Premium).

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2011 15:35:19
Svar/Indlæg:
2180/15
Når du har installeret windows får du valget om windows skal opdatere automatisk eller lad dig vælge hva der skal installeres af opdateringer det.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Barkaway d. 20-09-2011 15:36:34.

sino

Enthusiast
Tilføjet:
20-09-2011 15:39:08
Svar/Indlæg:
502/4
Prøv at installere display driveren fra

Start/kør/find driveren du har hentet/ok

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 16:38:59
Svar/Indlæg:
2335/16

Du kan jo prøve den her om den virker,hvis du køre 64bit så følg lige guiden og læg så Ready Driver Plus 1.2 ind.
http://donotargue.com/

jeg bruger selv DNA driver de kører fint nok 😉 så det ikke noget hokus pokus jeg vil lokke dig ud i 😛

chduelund

Newbie
Tilføjet:
20-09-2011 17:03:58
Svar/Indlæg:
13/4
#4 - Den del har jeg også leget med. -I stedet for at forsøge at installere 11.1 er jeg nu gået over til at prøve den nyeste fra Sapphire's egen hjemmeside og altså ikke en driver fra AMD's.
Indtil videre er den crashet helt én gang, men er nu ved at se om det har en positiv effekt hvis jeg fjerner autostart af Catalyst fra Windows opstart. (Krydser fingre)

Efter at jeg er begyndt at bruge 11.6 oplever jeg dog noget højst besynderligt - kortet står nu til at være et HD 6990(?).
Screenshot:
http://billedeupload.dk/photo/...

#5 - ^^

#6 - Oplever du ingen crash ved brug af DNA drivere - og i så fald, ved du hvad der er gjort ved dem i forhold til AMD's standard drivere?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af chduelund d. 20-09-2011 17:04:48.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
20-09-2011 17:33:19
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er godt nok ikke meget RAM du har på det billede du viser frem der 😛

Prøv lige at hente GPU-Z og se hvad den siger. CPU-Z er ikke altid så pålidelig når det kommer til GPU.

sino

Enthusiast
Tilføjet:
20-09-2011 18:01:13
Svar/Indlæg:
502/4
Det her forstår du åbenbart ikke rigtig.-
ref. dit #5 - ^^
Dine catalyst drivere, gentaget dine, er i konflikt.
Jeg tror ikke du har gjort som #1 siger.
Ref. #2
Ingen grund til at formatere. Bare sørg for at få renset ud af det du har.

Så et par spørgsmål
Hvor har du win os fra?
Er det oem eller retail?
Har du den installeret på andre pc?
Er den registreret?

chduelund

Newbie
Tilføjet:
20-09-2011 18:46:58
Svar/Indlæg:
13/4
#8 - GPU-Z siger også at det er et HD 6990. 😛
Screenshot:
http://billedeupload.dk/photo/...

#9 - Jeg forstår fint - de to "^^" var ment som at beskeden til #4 også til dels var ment til dig. 🙂
Jeg har prøvet Driver Sweeper som #1 foreslog. Det havde jeg faktisk allerede inden. Det samme gjorde sig gældende med andre foreslag, med undtagelse af DNA driverne.

Windows har jeg lånt som retail af en ven og installeret med min egen OEM-nøgle. Så ja, den er registreret og har også været brugt på en anden maskine.

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 19:33:11
Svar/Indlæg:
2335/16

Nej jeg har ingen crash haft 🙂
Du kan selv se hvad han har ændret i dem ved at klikke på dem,men de bliver hovdesaligt optimeret for spil,ellers kan du jo kigge forbi på hans facebook side og spøgre ham 😉
Selv køre jeg med 11.5b.1
http://donotargue.com/note/dna...

http://www.facebook.com/DoNotA...

chduelund

Newbie
Tilføjet:
21-09-2011 18:05:08
Svar/Indlæg:
13/4
#11 - Har lige prøvet at ligge driveren ind. Det første der skete efter genstart var at jeg fik en meddelelse om at 'driveren var holdt op med at fungere og at den var blevet nulstillet', men ser lige tiden an.
Kan jeg afinstallere Ready Driver Plus når driveren er lagt ind, eller skal det blive på computeren? (Det er jo træls at den kommer med boot muligheder når jeg startet computeren). 🙂

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 18:33:38
Svar/Indlæg:
2335/16

Ja Ready driver plus skal blive der så længe du kører med DNA driver,ellers opdatere windows automatisk til en anden driver,så for at forhindrer det bruger man så Ready driver plus.
Men ja det er lidt surt den kommer frem hver gang,men hvor tit starter og genstarter men også.😉

Men efter hvad jeg kan gætte mig til ud fra det du skriver,så virker den DNA driver umiddelbart ikke når den kommer og siger "driveren var holdt op med at fungere og at den var blevet nulstillet"

Kan du komme ind i ccc? (catalyst control center)

chduelund

Newbie
Tilføjet:
21-09-2011 18:35:05
Svar/Indlæg:
13/4
#13 - Jeg tror sagtens at jeg kan komme ind i CCC, ja. (?) 🙂

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 18:41:25
Svar/Indlæg:
2335/16
Godt 🙂

Hvad står der så under fanen information?
Der skulle nemlig gerne stå under Catalyst Version:DNA-AMD GFX 11.x.x.xx

Hvis der gør det,og du kan stille på det forskelige i driveren så burde den vel enligt virke.

chduelund

Newbie
Tilføjet:
21-09-2011 21:02:56
Svar/Indlæg:
13/4
#15 - Det ser fint ud under information fanen. Jeg har efterhånden givet op og oprettet en reklamations sag på hjemmesiden hvor jeg købte det.

Tænker at jeg vil prøve et kort fra en anden producent. Har kigget på et Club 3D Radeon HD 6950 2GB og et tilsvarende fra XFX - hvilket af disse bør jeg vælge?

Overvejer også at prøve at få det byttet til et Sapphire magen til, men ved ikke om jeg tør prøve oven på min dårlige erfaring.

sino

Enthusiast
Tilføjet:
22-09-2011 15:38:51
Svar/Indlæg:
502/4
Prøv at hent
http://downloads.guru3d.com/do...
i stedet for ccc

M.h.t. til et evt nyt kort ville jeg vælge HiS.

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2011 17:56:53
Svar/Indlæg:
2335/16

Har du nogle link til dem du har kigget på?
Men ellers er det bare at gå efter det billigste af dem,de yder som regel det samme.
Du skal dog være lidt opmærksom er hvilken blæser løsning de har,nogle larmer mere end andre. 😉

chduelund

Newbie
Tilføjet:
23-09-2011 15:26:33
Svar/Indlæg:
13/4
#18 - Kortene jeg har kigget på ér:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

og

http://www.edbpriser.dk/Produc...

For at komme ind på det oprindelige problem igen, så kan jeg fortælle at jeg lige nu har kørt stabilt med den nyeste catalyst driver, siden igår aftes.
Jeg mistænker fejlen for muligvis at være opstået i forbindelse med mine RAM, som stod med auto-timings i BIOS.
Efter at have valgt XMP profilen der matcher de timings der står på Kingston's hjemmeside, samt lidt andre ting, har jeg ikke oplevet det mindste.

Her er hvad jeg har gjort for at nå til hvor jeg er nu:

1. Kørte en test på mine RAM i Memtest86+ (2x pass)

2. Valgte herefter den rette XMP profil til mine RAM i BIOS, da jeg kunne se at de stod lidt underligt i Memtest.

3. Byttede om på de to RAM stænger så de overtog hinandens plads. (Just in case)

4. Afmonterede grafikkortet og monteret det igen.

5. Formaterede og installerede Windows på ny med de nyeste drivere til alle komponenter. (INGEN Windows Update endnu, da jeg gerne lige vil udelukke om det er en Windows Update der skaber konflikt).

Fortsætter systemet uden en eneste Bluescreen går jeg igang med at hente opdateringer og så må vi se om jeg fortsat kører uden problemer. (Fingers crossed!) 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af chduelund d. 23-09-2011 15:30:15.

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2011 10:54:08
Svar/Indlæg:
2335/16

Af de 2 ville jeg vælge et Club 3D,og uden at vide det ser de lidt støre ud de blæser = mindre larm + det er det billigste,og de yder jo det samme.😉

Ja okay,det lyder meget sandsynligt at det var ram fejl, man kan få de mærkeligste fejl når ram ikke står som de skal eller er defekte🙂

chduelund

Newbie
Tilføjet:
25-09-2011 21:24:48
Svar/Indlæg:
13/4
#20 - Så er der nyt i sagen. Jeg kørte videre uden Windows opdateringer og alt kørte som det skulle. Gik derefter gradvist videre og installerede nye opdateringer løbende og alt så stadig fint ud.
Da jeg til sidst valgte de "Valgfri opdateringer" gik det galt. -Herunder lå en Driver Til BenQ XL2410T som jeg også vinkede af til installation.
Efter en genstart vendte det gamle mønster tilbage og computeren gik med det samme i Bluescreen. Nu har jeg så været inde og fjerne denne driver igen og indtil videre ser det ud til at det var denne der skabte konflikten.
Men endnu engang vil jeg se tiden lidt an og skal nok vende tilbage når jeg er sikker på at fejlen en fundet. 🙂

sino

Enthusiast
Tilføjet:
26-09-2011 15:03:17
Svar/Indlæg:
502/4
Hvor jeg kender den kamp med konflikter! Det kan være svært at finde den eller dem.
Selv om det kan tage tid, gør du det rigtige for at nail it down. En driver ad gangen, genstart.

Bare som info. Jeg tror du har set linkene.

http://www.tomshardware.co.uk/...

http://www.ehow.com/how_647542...

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2011 14:41:42
Svar/Indlæg:
2335/16

Der burde nu heller ikke ske noget ved at ligge skærm driver ind men måske der er en konflikt med lige netop den driver der.
Men når det er sagt hvis det ellers kører som det skal,så lad det være ved det i første omgang🙂

Men held og lykke med det,nu ved du da det er driver konflikt (ser det da ud til) 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af krikke d. 27-09-2011 14:42:30.

chduelund

Newbie
Tilføjet:
27-09-2011 15:45:18
Svar/Indlæg:
13/4
Dårligt nyt!

Bedst som jeg troede at det var en konflikt med den omtalte Windows opdatering, blev jeg klogere. Bluescreen endnu engang - så jeg valgte at lave en clean install for at starte helt forfra og installere én driver ad gangen.
Da jeg havde installeret alle drivere på den friske Windows installation fik jeg igen Bluescreen uden én eneste Windows opdatering. -Med andre ord; det er IKKE en konflikt den vej.

Jeg har nu forsøgt mig med at køre med én RAM blok i stedet for to, for at se om det er noget i den retning der forårsager problemet.

Ved sgu snart ikke hvad jeg skal gøre - synes gode råd er dyre og jeg har ikke andet hardware som jeg kan teste med. 😕

sino

Enthusiast
Tilføjet:
27-09-2011 15:59:50
Svar/Indlæg:
502/4
Det ser ikke godt ud.
Har du et onboard grafikkort? (eller kan du låne en anden)
Kører du med lydkort? (den kan virkelig drille)
Hvad skete der med ram blokkene?

chduelund

Newbie
Tilføjet:
06-10-2011 13:59:51
Svar/Indlæg:
13/4
Jeg har ikke et onboard grafikkort, nej.
Det lykkedes mig at få fejlen væk ved at låne et kort af en kammerat.
Mine RAM klarede sig fint igennem 6 timer individuel memory test.
Kortet er nu sendt tilbage til ombytning. -Hvis alt går vel, skulle jeg gerne ende op med et nyt HD 6950 fra Club 3D, så nu kan det kun gå for langsomt.

I skal alle have mange tak for hjælpen! -Vender muligvis tilbage når jeg har fået det nye kort, så i lige kan få thumbs up på at det har løst problemet. (Forhåbentligt) 🙂

chduelund

Newbie
Tilføjet:
23-10-2011 00:29:54
Svar/Indlæg:
13/4
... og så er jeg tilbage! 🙂

Kan fortælle at det var en fejl på grafikkortet - computeren kører nu 100% som den skal og har ikke haft det mindste bøvl med den, siden at det nye grafikkort kom i.
Valget faldt som sagt på et Club 3D Radeon HD 6950 - LÆKKERT kort! 😀

Igen, tak for jeres hjælp. 🙂

sino

Enthusiast
Tilføjet:
23-10-2011 15:01:35
Svar/Indlæg:
502/4
Godt gået.
Det er utrolig svært at finde problemer med en pc, hvis man ikke sidder foran den!
Derfor får du mange løsnings forslag fra os.