Hjælp til surround sound.

Diverse d.  20. september. 2011, skrevet af Bashmutto
Vist: 5181 gange.

Bashmutto

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2011 22:42:58
Svar/Indlæg:
101/22
Hej med jer kære bruger.. der må være nogen herinde der kan hjælpe mig.

Jeg står i den situation hvor jeg skal have lyd fra tv'et og ud igennem mit hjemmebiograf. spørgsmålet er bare, kan jeg køre lyden igennem HDMI? fordi jeg troede kun det var til brug af fx blue-ray eller spillekonsoller?.

tv'et er et TX-P50VT30
http://www.elgiganten.dk/produ...

mit hjemmebiograf er HTD6500XE.
http://www.elgiganten.dk/produ...

Skal jeg ikke køre lyden igennem en optisk kabel såsom. High Grade Optisk toslink Digital kabel.
http://www.av-cables.dk/lydkab...

eller snakker jeg bare i vollapyk? hehe 🤡
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 22:51:59
Svar/Indlæg:
2246/14
det burde virke med hdmi kabel, hvis du har en hdmi out på fjernsynet virker det nok...
ellers skal du have et optisk kabel

Bashmutto

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2011 22:53:42
Svar/Indlæg:
101/22
Okay.. men den optiske kabel jeg har valgt der.. er det ikke sådan en jeg skal have? eller er den en anden slags kabel?
fordi når tv'et kommer imorgen vil jeg gerne være sikker på at det hele kan køre fra start :D

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:06:21
Svar/Indlæg:
2246/14
der er optisk lyd ud på tv'et, men hvis det er lyd der beskyttet med HDCP kan den ikke outputte det igennem optisk kabel (tror jeg)...
skal du bare have lyd fra tv til reciever, så vil et optisk kabel ihvertfald give dig stereo lyd...

Bashmutto

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:08:45
Svar/Indlæg:
101/22
Hmmm okay. må komme på igen imorgen of fortælle hvordan det gik :D tak for dit svar Swayde

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:29:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Går ud fra, at du blot vil have lyden fra eks. TV-udsendelser sendt igennem din receiver.

Om du gør brug af HDMI eller optisk, er ligemeget. Måske du kan modtage noget via digital, men det bliver blot sendt videre til receiveren.

Det giver jo heller ikke mening, at sætte en bluray disc på, sende lyden til TV'et, som så sender lyden tilbage til receiveren.

... anywho.

Om du kører med HDMI eller optisk, er ligemeget. Bare vælg det billigste. Jeg ville nok selv vælge optisk, da det jo kun er lyden, og der dermed vil være en HDMI-port ledig. Så vidt jeg kan se, er der to HDMI-indgange og én udgang.

Men om der er noget som er låst til visse indgange, ved jeg ikke. Kan ikke forestille mig det, men man er vel før blevet overrasket 🙂

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:36:46
Svar/Indlæg:
2246/14
#5 kan du se om der er hdmi out på fjernsynet ? det kunne jeg ikke se... hvis der er det havde jeg taget hdmi, men som #5 siger, det betyder ikke så meget, andet end optiske kabler kan knække, og de kan (vidst) ikke flytte hdcp lyd... (jeg har ihvertfald problemer med overførslen af feks surround over optisk)

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:40:31
Svar/Indlæg:
5506/640
Der er HDMI i det tv

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:45:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Alle kabler kan knække. Og man skal vist være mere end almindeligt ihærdig, for at ødelægge et optisk kabel.

Mht. HDMI, så ved jeg, at nogle nyere TV har en slags "duplex" på en HDMI indgang, så man netop kun behøver ét kabel mellem TV og receiver. Om der er det i #0's aner jeg ikke. så derfor, optisk.

HDCP? Hvorfor skulle det være et problem? Jeg kunne fint sende lyd fra min laptop til min receiver via optisk, og det samme gør sig gældende for min PS3. Så vidt jeg ved, er der ikke HDCP på TV-signaler. så hvorfor overhovedet bringe det på bane?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 20-09-2011 23:46:25.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:46:44
Svar/Indlæg:
2246/14
#7 "HDMI out"
der står heller ikke om det understøtter hdmi 1.4 med ARC...

det ser ud til at arc "kinda" virker...
http://www.avforums.com/forums...

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2011 23:49:16
Svar/Indlæg:
2246/14
#8 jeg har forstået det sådan at der er HDCP på feks dvb-c kanaler...
jeg havde blandet det sammen med http://en.wikipedia.org/wiki/D...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 00:15:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Det er der, så vidt jeg har forstået, også. Men det er op til, eks. dem der laver set top boksen, at slå det til. Eftersom de jo oftest reklamerer med "time-shift" og "se det når du har lyst", virker det mærkeligt at funktionen skulle være slået til for andet end distribution.

Men, for at vende tilbage til TV'et.

Vi (min kæreste og jeg) har Yousee, og ser udelukkende TV via DTV-tuneren. Vi har også koblet TV'et til receiveren, vha. et optisk kabel.

Om der er nogen begrænsning på, skal jeg ikke kunne sige. Vi har kun stereolyd, så det interesserer os ikke. Men der har, hidtil, ikke været problemer med at få den digitale lyd fra Yousee, igennem TV'et og videre ud til receiveren 🙂

Men det er op til udbyderen, i dette tilfælde Yousee, at sende lyden i surround. Eftersom de fleste forbrugere er ligeglade, og det - tror jeg - koster mere båndbredde, vælger man ikke at køre med det.

Har man TV via internettet (eks. set top boks), er det igen op til udbyderen af boksen. Og her ville det jo netop være hul i hovedet, at fratage folk muligheden for at sende lyden via eks. optisk til en receiver.

... men jeg er, som sagt, før blevet overrasket.

Men jeg tror at vi bare er godt og grundig i gang med at gøre det mere kompliceret for #0 end godt er 🙂

Jeg foreslår stadigvæk optisk, da det er nemmest.

Bum! 😎

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 08:15:44
Svar/Indlæg:
1178/88
Til sådan et lækkert tv havde jeg købt noget "rigtig" surround sound. Jeg har selv fuld Harmon/Kardon til omkring 6500 kr. Nuvel, så har du jo købt, så mon ikke det er HDMI du skal have fat i?

morra19

Moderator
Tilføjet:
21-09-2011 09:08:24
Svar/Indlæg:
2672/468
Om du vælger Optisk, Coax eller HDMI kommer ud på det samme, det er alle digitale overføringsmåder, og de kan alle levere fuldt DTS HD 7.1 lyd igennem.

Hvis du skal have lyd fra fjernsynet og ned i dit surround anlæg, så brug et coax eller et optisk kabel - ingen grund til at spilde penge på et HDMI kabel når du alligevel ikke skal flytte billede.

#12 et "rigtigt" surround anlæg? Ovenstående kan tage følgende surroundformater:
Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DTS-ES, WMA 9 Pro.

Umiddelbart er det da et fuldt funktionsdygtigt surround anlæg?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af morra19 d. 21-09-2011 09:12:09.

ace1234

Newbie
Tilføjet:
21-09-2011 11:01:28
Svar/Indlæg:
94/1
er der så forskel i kvaliteten på optiske kabler ? de kan fås fra 20 kr til 700 jo ?tænker mest på lyden . jeg har mit tv lyd, via en scart kabel adabter og phono kabel til reciver .

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 11:14:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Man skal være meget "entusiast" for at kunne høre forskel på digital lyd, så bare tag det billigste 🙂

morra19

Moderator
Tilføjet:
21-09-2011 11:29:38
Svar/Indlæg:
2672/468
#14 der er forskel i kvalitet, men som #15 også påpeger, så skal man være entusiast med et ret godt anlæg før end at det giver sig væsentligt udslag.

Er det til anlæg som listes op i denne tråd, så er digikabler til 199,- rigeligt fint. (mindre kan nok også gøre det).

ace1234

Newbie
Tilføjet:
21-09-2011 11:34:53
Svar/Indlæg:
94/1
#14 det det jeg mener,jeg har et lille meget tyndt billigt optisk kabel,syntes lyden er lidt skarp og koldt fra det,men måske er det mit andet tilslutning med kobber kabel, der er varmere ?men undrer mig selvføldig over den store prisforskel .elgiganten tager jo også gerne 400 kr for et optisk kabel, men hvis det til 25 i harald nyborg er ligeså godt 🙂 vel samme snak som hdmi kabler hehe

morra19

Moderator
Tilføjet:
21-09-2011 11:40:54
Svar/Indlæg:
2672/468
Du kan da gå ned i Hifiklubben, og spørge om du må låne 2 kabler med hjem og teste dem, du skal selvfølgelig betale for de 2 kabler, men pengene får du tilbage når du afleverer dem igen.

Jeg ved at kobberkabler har tendens til at gøre musikken en smule varm og blød, hvor sølv kabler har tendens til at gøre det modsat. Men ved ikke helt hvordan det forholder sig på digitale kabler.

Men det er jo altså begrænset hvor meget et kabel kan ændre, men 5-10% kan det godt ændre. Specielt hvis du går fra et helt billigt signalkabel til 19 kr. og så til et til 299 kr. (Nu snakker jeg musik igen, og analoge kabler).

ace1234

Newbie
Tilføjet:
21-09-2011 11:52:52
Svar/Indlæg:
94/1
#18 ja ved analog er jeg heller ikke i tvivl om det rigtige i at vælge, kvalitets kabler ? men ved ikke rigtigt med de digitale kabler ?nå men det jo heller ikke det tråden handlede om sorry 😀