Frame rate drop ved afspilning af Blu-Ray film.

Media Center d.  21. september. 2011, skrevet af Hessi
Vist: 8271 gange.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 17:26:02
Svar/Indlæg:
1972/260
Hej,

Jeg har et problem... Når jeg afspiller Blu-Ray film falder frame rate/billede pr. sekund og derfor hakker det lidt (nok til at irritere) ind i mellem. Det sker ved både hurtige scener og helt almindelig scener hvor der ikke sker andet end dialog.

Jeg har prøvet med den nyeste version a både Cyberlink PowerDVD og Arcsoft TotalMedia Theatre og begge skaber samme problem.

I TotalMedia Theatre er hardware acceleration slået til, men ved ikke lige hvordan man kan tjekke det i PowerDVD. CPU forbrug ligger altid mellem 10 - 40% alt afhængig af hvad der sker i filmen.

Har prøvet at lave en hel frisk installation af Windows 7, AnyDVD og PowerDVD, men det har intet hjulpet.

Prøvede at slå speedstep fra og hyperthreading fra og det hjalp heller ikke. Har åbnet kabinettet for at se om det skulle være pga. overophedning, men alt er dejlig køligt.

Jeg fatter det ikke.... har endda været inde i strømstyringen i windows og sat den til at udnytte alt CPU kraften.

Det hakkede ikke med PowerDVD 11.0.1620.51, til gengæld fik jeg fejlmeddelelser ved nyere film og kunne ikke spole eller skifte kapitel med fjernbetjeningen. Med 11.0.2114.53 hakker det, dog ingen fejlmeddelelser og fjernbetjeningen virker som den skal.

Systemet består af intel bundkort med H57 chipsæt, Intel Core i3 530, 2 GB ram, OCZ Vertex Turbo 30 GB SSD HDD og Samsung SH-B123 Blu-Ray drev.

Nogen der kan hjælpe?

Jeg takker.

Mvh.
Hessi 🙂
Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 18:30:20
Svar/Indlæg:
1972/260
Nu har jeg prøvet et installere PowerDVD version 11.0.1719.51, og det hjalp lidt, men det hakker stadig en bitte smule af og til. 😐

besse

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 18:40:38
Svar/Indlæg:
1326/83
Jeg kan huske at jeg læste et sted at Intels indbyggede grafik har problemer med at afspille Blu-Ray, grundet en eller anden codec-fejl/mangel.
Hvorhenne jeg læste det kan jeg dog ikke huske. Prøv at sætte et grafikkort i og se hvordan det så spiller.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 18:57:16
Svar/Indlæg:
1972/260
#2 - Jeg har desværre ikke lige et grafikkort jeg kan prøve med. Men det lader til at hakkeriet er stoppet med den version der installeret nu.... håber jeg kan finde en mere vedvarende løsning så jeg kan få opdateret programmet og få lov at se alle film.

EDIT: Tjekkede lige frame refresh rate og den stod til 59 Hz. Skiftede den til 60 Hz. og kiggede på indstillinger under grafikdriveren. Der var åbenbart sat noget color equalization til som overskrev alle andre indstillinger, det slog jeg fra.

Det lader nu til at køre problemfrit med nuværende version af PowerDVD (v11.0.1719.51), så det bliver løsningen til jeg stødder på nye problemer der kræver en opdatering.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hessi d. 21-09-2011 18:58:41.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 19:27:10
Svar/Indlæg:
1972/260
Det er ikke helt slut, men til at overkomme på nuværende tidspunkt. Det sker stadig i scener hvor kontrasten er høj... specielt i scener hvor forskellen fra mørke/skygge til meget lys/solskin er stor.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2011 20:59:53
Svar/Indlæg:
1063/54
Hvis du ender med at smide grafikkort i, har amd lavet nogle fornuftige passivt kølede løsninger.

Bl.a. 4350 og 4650 så vidt jeg husker.

Fordelen ved dem, er at de desuden har hdmi output, hvor lyden også bliver smidt med, det har haft stor betydning for mig, da jeg så kun skal have et kabel fra htpc til reciever(15m kabeltræk).

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2011 01:24:23
Svar/Indlæg:
1972/260
Tror ikke jeg kommer til at smide noget grafikkort i... Jeg har jo allerede hdmi udgang med bitstreaming af HD lydformater. Det var jo hele idéen med at få en Intel H57 chipsæt bundkort med Core i3. 🙂

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2011 02:44:52
Svar/Indlæg:
1972/260
Det kunne være jeg lige skulle tilføje at HTPC'en er tilsluttet min Marantz SR-5004 receiver som er tilsluttet TV'et, en Samsung LE-46M86BD... hvis det skulle have noget at sige.

Og har lige tjekket at jeg kan sætte refresh rate til 23, 24, 25, 29, 30, 50, 59 og 60 hz.

Det hjalp ikke at sætte den til 24 Hz. og oven i købet begyndte mine kanaler at hakke ustyrligt.

50 hz. hjalp ret meget på det, men det sker stadig en sjældent gang i mellem at der lige kommer en enkel hak eller to.

Går ud fra at TV'et kører med 50 hz. og derfor behøver receiveren ikke at omforme signalet, ergo mindre hak.

Jeg kom til at tænke på om det kunne have noget at gøre med de kabler jeg bruger. Tvivler dog lidt på det da tidligere versioner af programmet som sagt har kørt problemfrit mht. hakkeriet. 2 kabler magen til hinanden mellem HTPC og receiver, og mellem receiver og TV.
http://www.proshop.dk/Skaerm-K...