ASUS P7P55D-E med onboard Marvell 91xx SATA 6G controller. Jeg læste i et andet forum, at denne (lorte) controller ikke er ret hurtig, men vigtigst, ikke understøtter TRIM kommandoen til SSD. Kan det virkelig passe?
Kan man købe et PCI-e controllerkort til SATA 6G der understøtter TRIM, eller er et nyt mobo nødvendigt? SKAL det være Intel mobo for at understøtte TRIM, eller kan AMD's 990 chipsæt også "TRIMME" en SSD?
Jeg har flere gange været lige ved at købe en ny SSD, da min oldnordiske Intel X25-M ikke understøtter TRIM, og derfor kræver noget vedligeholdelse for at køre optimalt. Den kører til gengæld klippe stabilt 😀 , modsat mange af de nye SSD'ere!!! Men pga manglende TRIM, så ville jeg gerne have en ny SSD, og da der er en SATA 6G controller på mit mobo (og helt sikkert også op mit næste mobo), så ville jeg jo gerne have en nymodens SSD. Måske denne samsung 830?? http://www.anandtech.com/show/...
Samsungs SSD'ere har jo (lidt som de første Intel) haft ry for at være lidt langsommere, men meget stabile og fejlfrie "out of the box". Men er det rigtigt at mit ASUS ikke understøtter TRIM på SATA 6G portene??? 😢
Fra Crucial forum "Well, I finally spoke with an allegedly senior engineer at ASUS, regarding the Marvell SATA 6Gb/s controller (9123) on the P6X58D Premium motherboard. He said that the Marvell controller does not pass the Trim commands between the OS and the SSD. He recommended plugging the SSD into the ICH10 somewhere."
Og så fra crucial forum. "The Marvell SATA 6Gb/s controllers do NOT support TRIM."
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DUUS d. 25-09-2011 03:27:48.
Hmmm,. Jeg har netop et p7p55d e pro med en c300 ssd. Og det kører helt perfekt. Oprindeligt lavede jeg de komandoer der skulle til i forbindelse med ssd, netop for at bla trim var aktiveret. Den yder her et lille år efter stadig det den skal og smider små 400MB/s . Hvordan ser man om trim virker/er aktiveret ordentligt.? Kan ikke forestille mig at ctrl har noget med trim funktion at gøre, er det ikke win7 der styrer det.? Sammen med HD selvfølelig.?
Det er helt rigtigt OS og SSD diskens controller der styrer TRIM, men ældre controllere som Marvels kan blokere for passthru af TRIM kommandoer fra OS til SSD
Ældre ??, 9123 og 9128 bruger samme driver (9128 bliver stadig brugt på nye mobo´s), eneste forskel er vist raid understøttelse på 9128 . Men der er delte meninger om hvorvidt det virker med trim. Dét der gør mig urolig er at marvell/crucial ikke vil snakke om det. Det er lukket land, især fra marvell`s side. :no: hmmmm
Samsungs SSD'ere har jo (lidt som de første Intel) haft ry for at være lidt langsommere, men meget stabile og fejlfrie "out of the box". Men er det rigtigt at mit ASUS ikke understøtter TRIM på SATA 6G portene??? 😢