Sagen er den, at min kæreste og jeg skal have et barn sammen. Det er den gode nyhed. Herefter begynder jeg at arbejde på en tilbygning til vores hus, som består af en integreret carport. Efter at have målt og målt må jeg nok erkende, at vores carport kun står 1.2 m fra skel, dvs. den overskrider byggelinierne med 1.3 m. Eftersom den er integreret i vores hus, har den også skråt tag (jeg er ikke fagperson :) ) det beboelige areal ligger, som det skal og er lovligt.
Hvad faen gør jeg lige i denne her situation. Skal jeg have fat i kommunen og i tilfælde af fysisk lovliggørelse, så kan det vel ikke passe det er os, som skal betale for at få "kappet" de 1.3m af carporten. Det må da være tidl ejer, som også var ham der byggede huset.
Det skal siges, at det firma som byggede huset er gået konkurs. Der står intet i tilstandsrapport eller købsaftale omkring at huset har ulovlige bygninger. Jeg håber der er nogle personer herinde, som har lidt styr på det. Mine forældre var selv lidt i forvirrede.
Hilsen den frustrerede 🤣
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 25-09-2011 19:49:37.
Denne regel er jeg klar over, og lidt hurtig regning siger mig at taget er højere end 2.5 m, når vi er 2.5 fra skel.
Ejerskifteforsikringen har jeg læst mig frem til ikke dækker: "Bygningens fuktionsforhold (planløsning, indretning mv. og almindelige brugbarhed i øvrigt), forhold vedrørende bygningens overensstemmelse med servitutter eller lovlighed i henhold til offentligretlige forskrifter...."
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 25-09-2011 20:02:09.
Hmm, jeg tror ikke du kommer til at hænge på det. Men måske du skal have fat i teknisk forvaltning i din kommune og få en vurdering. Evt en dispensation.
Men der er vel ingen grund til skabe problemer unødigt? Brokker naboen sig ?
Hejsa Ja det står jo i hans oplæg. Du skal starte med at slå koldt vand i blodet, find lige skelpinde og se om ikke rækværk eller hæk står på din grund og faktisk også tilhører dig og byggeri faktisk er helt lovligt opført 😀 Dernæst har det nok været i god tro de har opført carporten (det må du hævde da det er proff der har opført det) så bare kontakt kommunen og få dem ud og snak med dem, de er som regel til at snakke med og man kan også få en erklæring på forhånd af sin nabo der underskriver og erklærer sig indforstået og tilfreds med at carporten står hvor den står - så har du gjort et godt forarbejde og er næsten i mål inden du ringet til teknisk forvaltning 🙂
mht højden så sørg endelig for at evt. regnvand og lign. bliver bortledt korrekt i faskine eller afløb på egen grund - nej det har intet med højden at gøre bare at jeg kom i tanke om hvor stor bygningen egentlig er, det kan jo være en kontor diktator der kommer og hvis han siger nej så sørg for et nyt besøg af kommunen en dag han har ferie af hans afløser (spørg hvad han vil have ændret, spørg ind til hvornår han kan og ikke kan generelt og evt. ferieuger hvis du vil have besøg 😉 )
OG undtagelser i salgsdokumenter gælder ikke ulovligheder som sælger kunne eller burde vide (og han er fagmand) , det skal der oplyses om da i ellers kan ophæve købet eller anlægge sag da sælger har handlet i ond tro med venlig hilsen
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizer d. 25-09-2011 20:07:27.
Som skrevet, så er carporten en del af huset. Denne "står" ved siden af det beboeligeareal, og er derved en del af tagkonstruktion osv. Jeg håber i forstår :)
Problemet er, at carporten står 1.2 m fra skel ud til en privat fællesvej. Til naboen er der ingen problemer, da den her er 3m fra :) Huset er bygget I vinkel.
Ingen brok fra naboerne, da de ikke bliver berørt af den :)
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 25-09-2011 20:06:33.
#3 Problemet opstår netop i at jeg vil lave en tilbygning i carporten, da jeg derved sparer tagkonstruktionen. Skulle jeg føre min oprindelige plan ud i livet med at bruge hele carporten som beboelse, så ville det ihvertfald gøre bygningen ulovlig. 😕
Jamen det gælder jo kun til skel til naboer 😀 Find ud af hvad lokalplan siger om bygning til vej og lign. evt. hvad grundejerforeningen har vedtaget - det er det der gælder, må der sættes plankeværk til vejen, må der plantes hæk, hvor høj, må der sættes skur i skel, må der sættes carport i skel, må siden af skur stå i skel så frem med servitutter og regler for din vejforening ven :yes: Er det en kommunal vej så står det på kommunenes hjemmeside en anden gang
med venlig hilsen
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Slizer d. 25-09-2011 20:12:46.
#9 hvorfor det? Den skal vel bare helårsisoleres og så strøm ind? Det skal selvfølgelig lige forhåndsgodkendes af kommunen så de kan kræve ekstra penge inde hos dig i skatter
#10 Lokalplanen har jeg haft fat i. Den foreskriver 2.5 m til skel, også vejskel. Ditto er disse linier tegnet op på de papirer jeg har modtaget fra kommunen. Ligeledes er huset på kommunens papirer lovligt noteret incl carport, men når jeg måler i forhold til skelpæle afviger virkeligheden. Dette desværre til den negative side :S Jeg uploader lige et billede, det giver formentlig et bedre overblik. Dog er jeg glad for de gode input :) http://billedeupload.dk/photo/...
Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Lohse d. 25-09-2011 20:20:55.
#13 Jeg ønsker bare svar på hvem der skal betale såfremt kommunen kræver fysisk lovliggørelse af min carport. Er det mig eller er det sælger?
Kommunen har udtalt af såfremt jeg overskrider byggegrænsen får jeg sandsynligvis ikke lov. Dog ønsker jeg bygningen lovliggjort, især da vi har planer om denne tilbygning og ved et eventuelt tilfælde af senere salg af ejendommen, så vil jeg jo ikke stå og skal hæfte for noget, som var ulovligt da vi købte ejendommen.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 25-09-2011 20:24:43.
Hvis kommunen har godtaget tegningerne, med fejl mål på. Så vil jeg ikke begynde køre mere i den sag. Så vil jeg gå ud fra kommunen afligevel ikke kan lave om på tingene. Det eneste kan være noget straf af en art. Hvis de en dag tog ud målte med landmåleren. Jeg tror mange mennesker, som har nogle ulovligebygninger. Hvor man lige rykkerhækken lille smule fordi carporten lige blev lidt større endgrunden. Jeg tror kommunen vil finde rigtig mange ulovlige bebyggelse. Når de har god kendt tegningerne, så skal du til have fat i menneskerne tegnede tegningerne. De er jo konkurs, da de har været med til snyde med mål ud fra hvad jeg læser. Det eneste, som jeg ville gøre i denne sag. Jeg ville infomere køberen omkring byggefirmaet eller tidligere ejer ikke har haft styr på tingene. Du har jo bare købt huset i god tro om, at folk har lavet alt i orden.
det er mit syn på sagen.... Du kan ikke gøre for, at de fagfolk måske har været ude måle en mandag. Hvor de måske har målet med amatør værktøj....
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 25-09-2011 20:41:41.
Ved fritliggende enfamiliehuse og tofamiliehuse med vandret lejlighedsskel kan kommunalbestyrelsen ikke nægte at godkende bygningshøjde og afstandsforhold når betingelserne i nr. 1 og 2 er opfyldt.
1) Maksimal højde: 1,4 x afstanden til naboskel og sti.
2) Mindste afstand til vej, sti og skel: 2,5 m.
Det er dog vejledningen fra BR10. Det du laver er ikke nybyggelse, men ombygning. Der gælder nogle andre regler. Hvornår er huset fra?.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TheReazepter d. 25-09-2011 20:46:52.
#21 enig, men hvis de har godkendt tegning af bygningen. Så er der jo ikke mere i det. Med mindre de tager ud kontrollere, men det er sjældent kommunen gør dette. Da de typisk skal spare og det er privat område...
Huset er fra 2006. Ang tegningerne, så er det ejers ansvar (hermed tidl ejer går jeg ud fra) at de godkendte papirer således også er lovligt i den reelle verden. Så er der fejl i papirerne, så gives der jo også en fejlagtig tilladelse.
Tom81: Det kan vi kun være enige om 🙂 Jeg må kontakte kommunen i morgen og høre den ad. Jeg vil jo personligt føle at det er uretfærdig, hvis jeg eks. skulle bruge 50k på at lovliggøre noget, som var ulovligt da jeg købte det.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 25-09-2011 20:51:55.
#26 Så skal det laves om til opvarmet etageareal. som skal inddrages i din BBR. Du skal desuden udføre ombygningen energi mæssigt forsvarligt. De kan sikkert hjælpe dig hos kommunen.
Det er desuden dem som skal godkende, så det er nemmest at lave som de beder om fra starten af. 🙂
Moderator
Tilføjet: 25-09-2011 21:13:53
Svar/Indlæg:
2672/468
Hvis huset er bygget med carporten, så har kommunen på opførelsestidpunktet godkendt byggeriet - ergo kan de ikke komme efter dig når der ikke er ændret i det oprindelige hus.
Angående at bygge til skel, så har det intet med naboer at gøre, du må heller ikke byggere tættere til skel, fordi det er ud til en vej.
Hvis naboer og deslige ikke har nogle problemer med at din carport står hvor den står, så burde du snildt kunne få en godkendelse af at sætte sider på - men det kræver nok lidt papirnusseri med kommunen først.
#30 Han ændrer på brugen af garagen, da han laver den om til beboelse. Der er regler for ombygning i BR10, men hans bygning skal overholde regler fra BR08.
Den opførte garage burde være godkendt, da den er integreret med huset. En uintegreret carpot behøver nødvendighvis ikkke godkendelsen, så længe den opfylder krav til størrelse.
#32 Dog viser kommunens papirer at garagen er indenfor byggegrænserne, men når jeg måler fra mine skelpæle, så viser det sig reelt at carport rager så tæt på som 1.2 m fra skel. Yderligere måler garangen jf. papirernes målestoksforhold 4 m (så er den lovlig) men reelt set er den 5.2 m lang :S
#33 Det er klassisk fusk. Få en snak med naboen, og bed ham give en underskrift på det ikke generer hans lysindfald, og han som sådan ikke er generet af din garage. Det ligner ikke hans bebyggelse ligger tæt op mod hans byggeri, så faren for brand er der jo ikke. Medmindre han selvfølgelig vil udnytte hans maksimale bebyggelse mod skel.
#35. Du har pligt til at sørge for det er lovligt. Betaling er en anden sag. Jeg er ikke inde i ejerskifte forsikring, men eventuelt tag kontakt til det sted du tegnede den, og hør hvordan du står i forhold til det.
Ellers kan du prøve at søge dispensation hos kommunen, og forklare dem hvorledes sagen hænger sammen.
Ejerskifteforsikringen dækker ikke. Kommunen mente jeg skulle søge om dispensation og at dette skulle være muligt, såfremt jeg fik mine naboer til at skrive under. Ligeledes har jeg kontaktet den ejendomsmægler, som vi købte huset igennem og disse sagde at vi nok kunne rejse erstatningskrav hos sælger såfremt vi ikke fik en dispensation. Mener I jeg lige skal have fat i en advokat først?
Ring dog til en boligadvokat. I forbindelse med opførsel af en spritnyt hus kunne vi få en boligadvokat med til at styre det hele fra dag 1 til slut for 6.000 Kr. Det er jo intet i forhold til de 2.500.000 Kr. hus og grund løb op i.
Ring dog til en boligadvokat. I forbindelse med opførsel af en spritnyt hus kunne vi få en boligadvokat med til at styre det hele fra dag 1 til slut for 6.000 Kr. Det er jo intet i forhold til de 2.500.000 Kr. hus og grund løb op i.
Why..????? Alt er jo faldet i hak for dem, så hvorfor smide penge til en advokat... 😲 😲