Boote på anden HDD ?

HDD/SSD/RAM d.  30. september. 2011, skrevet af Aliaz
Vist: 1278 gange.

Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2011 21:43:49
Svar/Indlæg:
1015/333
Jeg har været i BIOS og ændre rækkefølge og vælge den hdd, som den skal boote på uden held.
Den booter stadig på den forkerte. I Administrer / Diskhåndtering står den forkerte hdd/partition med status: "I orden (Boot, Sidefil, Aktiv, Crashdump, Primær partition)

Den HDD/partition som jeg gerne vil have den til at boote på har status: I orden (System, Aktiv, Primær partition).

Jeg har prøvet at højreklikke diverse steder og set på muligheder. Prøvet Disk Part. Kan ikke greje det.
Den nye partition er indlæst med image fra den gamle.
Forinden startede jeg med at lave en primær partition i Win7 på 55GB og resten som datalager på anden partition.
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
30-09-2011 21:52:59
Svar/Indlæg:
4981/47
Den som ser sådan her ud kan du boote fra :

(Boot, Sidefil, Aktiv, Crashdump, Primær partition)

Den anden kan du ikke boote fra, da den mangler Boot og Sidefil.

Havde du begge diske tilsluttet da du indlæste image ?

Hvis så prøv kun at tilslutte den disk du skal have image ind på og prøv igen.


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2011 22:03:22
Svar/Indlæg:
3972/242
Hvis imagen er fint nok, skal du ind i bios og vægle den disk du vil have den til at boot fra. Dvs ændre rækkeføgler på dem.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 30-09-2011 22:03:57.


Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2011 22:24:42
Svar/Indlæg:
1015/333
Jeg har både været i BIOS og ændret række følge på hdd's...og også rækkefølge på hvilken der skal bootes fra.

Bundkortet er Asus P7P55D.
Det er vel lige meget hvilket SATA-stik hdd'en sidder på ik? De kan vel alle boot, hvis blot opsætningen er korrekt?


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2011 22:27:10
Svar/Indlæg:
3972/242
jo, så pille evt den gamle af, se om den du har lavt er gode nok. husk at tage psu stikket af 😉


Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2011 09:50:42
Svar/Indlæg:
1015/333
Image-filen var god nok. Boot og sidefil ligger på den nye partition, men problemer er måske at den ikke selv er klar over det.
Jeg fik det ikke til at virke. Prøvet alt i BIOS.
Har nu installeret Win7 forfra. Herefter kan jeg se i Administrer/Diskhåndtering at Win7 installationen har valgt at lave en partition med 100MB "reserveret til systemet". Det er der også på min SSD, men ikke på den gamle hd, som jeg lavede Image-filen fra.

Det der med status, kommer også kun til at stå korrekt såfremt man ER bootet op i den rette Windows.
Etc, lige nu er jeg på SSD'en og den står med staus: I orden (Boot, sidefil, crashdump, primær partition).

Modsat står partitionen med den nye HDD-Win7 installation som "I orden (Primær partition).
Efter Win7 installationen fra bunden og ingen brug af image-fil, så kan den fint starte på HDD'en når blot jeg selvfølgelig retter til i BIOS, hvilken den skal starte fra.

Resten af HDD'en, hvor også HDD-Win7 partitionen er, har jeg valgt at lave til datalager. Denne partition hedder (Logisk drev). Hedder den logisk drev fordi den kun er en del af en HDD ?

En anden HDD som kun har en partition og intet OS...har status som (Primær partition). Det skal den vel hedde frem for Logisk ?