Jeg har haft begge enheder i hånden i en kortere periode, og skulle jeg have en tablet lige nu og her, ville jeg helt sikkert smide mine penge efter samsungen.
Jeg har lige set afsnittet af so ein ding du linker til, og jeg synes virkeligt Nikolaj Sonne virker biased. Det er klart at tingene ikke er som han er vant til, når han hver dag de sidste 2 år har brugt sin iPad.
Det er rigtigt at iPad næsten altid føles "smooth" når man scroller rundt på hjemmesider osv, hvorimod man på samsungen godt kan tvinge den i knæ, hvis man har for meget i gang. Og derved få den til at bøvse lidt når der navigeres rundt. Hvis man sørger for at lukke unødvendige programmer, tror jeg ikke dette er et problem. Nikolaj Sonne er dog tydeligvis vant til bare at spamme hjemmeknappen når han skal skifte program.
Jeg oplevede ikke nogen form for hakker / spikes i den tid jeg benyttede samsungen.
Mht. fx browserproblemerne nævnt i So Ein Ding (mobilbrowser halløj, musik stopper hvis der skiftes vindue), går jeg ud fra at dette til dels kan ordnes med en anden browser fra Market.
En ting som jeg synes de glemmer i So Ein Ding, er muligheden for at konfigurere sin enhed som man selv vil have den (uden at skulle jailbreake/roote). Din iPad vil altid være fuldstændigt magen til din kammerats iPad, på godt og ondt, med de små ikoner opstillet pænt på rad og række. På en android tablet derimod, kan du personliggøre dine hjemmeskærme med widgets der holder dig opdateret / underholdt hele tiden. På samme tid. Du kan fx. have en newsfeed med alle dine interesser, ved siden af din kalender over ugens aftaler og opgaver, mens dine venner spammer om kap på facebook og google+ i en widget oppe i hjørnet.
Herudover er man på iPad dybt afhængig af iTunes og det cirkus der følger med. Lille eksempel: Har du købt en ny iPad, men ikke har en computer med iTunes i nærheden, kan du ikke starte den. Du får bare en besked om at den skal tilsluttes iTunes når du tænder den.
Nogle (mange) ser dog ikke iTunes som et problem.
Jeg foretrækker personligt at kunne bruge en tablet som en uafhængig enhed, og ikke en ting der skal tilsluttes "moderskibet" i ny og næ 🙂
Mht. til tablet-apps ved jeg ikke rigtigt hvor landet ligger, men man må gå ud fra at Apple har et forspring.