Erfaring med Galaxy tab 10.1 søges

Diverse d.  03. oktober. 2011, skrevet af epi^zepto
Vist: 2007 gange.

epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2011 20:57:19
Svar/Indlæg:
3329/182
Hej alle

Jeg skal have fat i en tablet og undersøger lige nu markedet og er egentlig kommet frem til at det enten skal være en Samsung Galaxy tab 10.1 eller en iPad 2.

Jeg har set en masse tests og videoreviews på youtube.com og var faktisk også super imponeret over galaxy tab'en indtil at jeg så de testede den i "So ein ding", hvor den bliver savet ned på mange områder og programmet blev sendt 27. september, så skal nok ikke regne med de store softwareopdateringer lige med det samme.

Men er der nogen derude der sidder med en som kan fortælle lidt om brugeropfattelsen? Er det så slemt som det siges?

Jeg syntes som sådan også iPad er fed nok, jeg er dog ikke særlig glad for Apple, iTunes og at der ikke er flashunderstøttelse. Desuden er den lidt dyre, men har så mulighed for mere hukommelse.

Håber dog på at nogen kan fortælle mig lidt mere om den Samsung :)

epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2011 21:06:27
Svar/Indlæg:
3329/182
Link til interesserede:
http://www.dr.dk/dr2/soeinding...

🙂


Peterlh
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2011 21:46:30
Svar/Indlæg:
449/19
Hvis jeg skal være helt ærligt tror jeg at andmeldelsen i "So Ein Ding" var meget farvet af at ham hr. Sonne er Apple-mand.
Jeg har selv en Asus Transfomer tablet, som har basicly samme hardware og styresystem som galaxy tab 10.1 og jeg har altså ikke oplevet nogen af de problemer som han nævnte i So Ein Ding.
Selvfølgelig er styresystemet ændret en smule på Asus i forhold til Samsung, men i det store hele er det jo det samme.

Det eneste du kan gøre for at være sikker, er jo at tage ned i den lokale gadget biks og prøve dig frem. 🙂


kojs
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2011 21:58:10
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg har haft begge enheder i hånden i en kortere periode, og skulle jeg have en tablet lige nu og her, ville jeg helt sikkert smide mine penge efter samsungen.

Jeg har lige set afsnittet af so ein ding du linker til, og jeg synes virkeligt Nikolaj Sonne virker biased. Det er klart at tingene ikke er som han er vant til, når han hver dag de sidste 2 år har brugt sin iPad.

Det er rigtigt at iPad næsten altid føles "smooth" når man scroller rundt på hjemmesider osv, hvorimod man på samsungen godt kan tvinge den i knæ, hvis man har for meget i gang. Og derved få den til at bøvse lidt når der navigeres rundt. Hvis man sørger for at lukke unødvendige programmer, tror jeg ikke dette er et problem. Nikolaj Sonne er dog tydeligvis vant til bare at spamme hjemmeknappen når han skal skifte program.
Jeg oplevede ikke nogen form for hakker / spikes i den tid jeg benyttede samsungen.

Mht. fx browserproblemerne nævnt i So Ein Ding (mobilbrowser halløj, musik stopper hvis der skiftes vindue), går jeg ud fra at dette til dels kan ordnes med en anden browser fra Market.

En ting som jeg synes de glemmer i So Ein Ding, er muligheden for at konfigurere sin enhed som man selv vil have den (uden at skulle jailbreake/roote). Din iPad vil altid være fuldstændigt magen til din kammerats iPad, på godt og ondt, med de små ikoner opstillet pænt på rad og række. På en android tablet derimod, kan du personliggøre dine hjemmeskærme med widgets der holder dig opdateret / underholdt hele tiden. På samme tid. Du kan fx. have en newsfeed med alle dine interesser, ved siden af din kalender over ugens aftaler og opgaver, mens dine venner spammer om kap på facebook og google+ i en widget oppe i hjørnet.

Herudover er man på iPad dybt afhængig af iTunes og det cirkus der følger med. Lille eksempel: Har du købt en ny iPad, men ikke har en computer med iTunes i nærheden, kan du ikke starte den. Du får bare en besked om at den skal tilsluttes iTunes når du tænder den.
Nogle (mange) ser dog ikke iTunes som et problem.

Jeg foretrækker personligt at kunne bruge en tablet som en uafhængig enhed, og ikke en ting der skal tilsluttes "moderskibet" i ny og næ 🙂

Mht. til tablet-apps ved jeg ikke rigtigt hvor landet ligger, men man må gå ud fra at Apple har et forspring.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2011 22:12:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg er allerede i Apple-land, så jeg ville nok tendere mod en iPad. Men også mest fordi de fleste jeg har mødt, der med Djævelens vold og magt, forsøger at sælge en Android-tablet, virker lidt smådebile.

Altid noget med:
"Men den kan..."
"Men den vil kunne..."
"Med det her tilbehør vil du kunne..."

Jeg er pissehamrende ligeglad med hvad produktet kan om 6 mdr. når "platformen bliver moden" eller "indhenter App Store". Problemet er ikke Android. Problemet er de specifikationer de hælder i halsen på mig.

Og hva' så om den har USB-stik? Hva' f*nden skal jeg bruge det til?

"Jamen. Så kan du jo overføre dokumenter rigtig hurtigt."

Wow! Det kan jeg også via e-mail.

"Jamen. Transformeren har jo tastatur. Så er det jo næsten som en laptop."

... ok. Hvorfor så ikke bare købe en laptop?

Alt det der hejs.

Men!

Når det så er sagt. Så er Galaxy Tab og ASUS' Transformer, klart de to bedste konkurrenter til Apples iPad. Motorola Xoom er også godt derhenne, men den har jeg ikke leget så meget med.

Igen.

Er pissehamrende ligeglad med spec.

Den kunne have Verdens vildeste octo-core-bræk-min-ARM9 CPU, med 18 GB RAM og endnu mere cloud-lagerplads, what-ever.

Det kan jeg bare ikke bruge til noget, når selve brugeroplevelsen er lort.

Men der skal ASUS og Samsung have ros. For deres tablets er rigtigt gode.

Problemet er bare. Når man i forvejen er i Apple-land. Hvorfor skulle man så skifte til en anden producent, der har lavet et produkt der er "lige så godt" som det iPad'en kan?

Det er ikke logisk i mit hoved.

Man køber jo heller ikke en Ford, bare fordi den kan det samme som en VW. Når nu det er VW'en man startede med at kigge på? Især ikke når prisen alligevel er den samme.

(Til flueknepperne: Det var et eksempel. Ikke et oplæg til debat)

Jeg er, i bund og grund, ret enig med #3. Jeg står bare på den anden side af hegnet.

Du skal ud og vælge den du selv bedst kan lide (og som opfylder dit behov) 🙂

Min klare holdning er dog, at iPad 2 er klart federe end iPad 1. Og alle de gode konkurrenter ligger imellem de to.

-> #3

Apropos afhængigheden af iTunes. Netop dét problem håber vi på at Apple klarer med iOS 5 - og hvis du spørger mig, så tror jeg, at det bliver endnu en killer-feature. Hvor dumt det end lyder 🙂


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2011 22:30:47
Svar/Indlæg:
422/58
Står også og skal have mig en tablet. Jeg overvejer dog istedet en Thinkpad Tablet - nogle der har prøvet den (jeg ved godt, den kun lige er på trapperne officelt - men det her er jo HWT :P)?

Det er især muligheden for at bruge en digitizer pen ordentligt samt den lækre thinkpad kvalitet, der tiltaler mig.. :)




http://www.lenovo.com/products...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The_Dare_Devil d. 03-10-2011 22:36:06.


epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2011 22:40:39
Svar/Indlæg:
3329/182
#2 + 3

Jeg syntes også Nikolaj Sonne mangler en smule subjektivitet i hans review, men det ændre jo ikke på det faktum at man rent faktisk kan se på video'en at den måske ikke altid er lige præcis og at browsing på nettet ikke er helt flydende - om det så er fordi han ikke har lukket programmerne skal jeg ikke udtale mig om 🙂

#4

Jeg er ikke i tvivl om at iPad'en fungere, og derfor er den også klart med i mine overvejelser, syntes dog desværre min iPhone 3G oplevelse for nogle år siden endte dårligt.

Mest af alt fordi iTunes skal anvendes til alt dataudveksling - og dengang var der vildt mange problemer med genkendelse af telefonen på Windows baserede computere, i hvert fald i min omgangskreds. Men det er da sikkert et long gone issue.

Den slags problemer afskrækker mig dog, og jeg har allerede Android baseret telefon, og syntes virkelig det er genialt.

Jeg foretrækker det simple, men som alligevel har mulighed for det avancerede hvis det er nødvendigt.


kojs
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2011 22:52:48
Svar/Indlæg:
181/0
#4: Undskyld, jeg ved du mener det bedste, men jeg kan ikke lade være 🤡:

"Jeg er pissehamrende ligeglad med hvad produktet kan om 6 mdr. når "platformen bliver moden" "

"Apropos afhængigheden af iTunes. Netop dét problem håber vi på at Apple klarer med iOS 5 - og hvis du spørger mig, så tror jeg, at det bliver endnu en killer-feature."
🙂 🙂

Men som du siger, så gælder det om personligt at finde ud af hvilke features der betyder noget, for der er ingen tvivl om at begge produkter har hver deres charme.

Og som du nævner, når man er i Apple-land (Allerede har fx. en mac), så er der også større grund til at vælge en iPad. En ting skal frugtvirksomheden have: Deres produkter fungerer virkeligt godt sammen indbyrdes. (Men så også kun indbyrdes 🙂 )

#5 Ja, thinkpad tablet har jeg også store forventninger til, og det kunne meget vel være Lenovo der løb med mine penge i sidste ende. Der er dog ikke rigtigt kommet nogle ordentlige hands-on tests af den endnu, udover fra Lenovo selv.


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2011 23:04:18
Svar/Indlæg:
422/58
#7 🤣 ..

- men ja, og "anmeldelser" fra producenten selv er jo ikke meget bevendte ;).. Men ud fra de muligheder Lenovo oplyser, ser det absolut spændende ud.. Og den er ikke HELT så dyr, som man kunne frygte en thinkpad:

4.400 - inkl. wifi, 3G og digitizer. Den skulle være på lager inden for 7-10 dage 🙂

http://www.laptops.dk/product_...


kojs
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2011 23:29:47
Svar/Indlæg:
181/0
#8: Det er jo en ganske fornuftigt pris. Ca. det samme som en tilsvarende iPad.

Jeg er dog bare bange for tykkelsen og vægten. Den virker noget kluntet ifht galaxy og iPad. Men det er vel prisen man må betale for at få digitizeren med.


ace1234
 
Newbie
Tilføjet:
04-10-2011 05:24:16
Svar/Indlæg:
94/1
#4 jeg er ikke enig med dig i alt du siger der,men du min mand hehe sikke et sprog,du er sikkert sjov at drikke med 🙂 du pakker det da ikke ind..


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2011 09:40:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Forskellen på mange andre producenter og så Apple er jo så netop, at vi ved at det kommer til at fungere. Jeg kan ikke bruge tomme løfter til noget.

Det svarer jo til hele problematikken omkring de første Phenom CPU'er, hvor især én bruger hele tiden sagde: "Men de bliver mega-seje, du skal bare..." - Det er jo ikke derfor folk langer penge ud til et stykke hardware. Ikke pga. dets potentiale, men fordi de skal bruge det her og nu.

De mennesker der gør, fylder enormt lidt i det økonomiske aspekt, eftersom 99 % af forbrugerne, bare gerne vil have noget der virker her og nu.

Hvorfor tror du ellers, at de fleste tablets man ser rundt omkring er iPads?

Og det der med, at deres produkter kun virker indbyrdes, er noget forbandet pladder.

Mange iOS og Mac OS X enheder, fungerer ofte bedre med Windows, end to Windows PC'er fungerer sammen. Det andet er en fordom, og noget løgn og latin.

-> #8

Den ser faktisk ikke helt dum ud 🙂

-> #10

Tak... tror jeg nok 😀 😛


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2011 17:10:37
Svar/Indlæg:
422/58
I min tablet-iver sneg jeg mig lige en tur i Fona i dag :P..

.. og efter at have leget med deres tablets (iPad 2, Samsung Galaxy 10.1, Asus Transformer, Acer Something, PackardBell Someting, Archos Something), må jeg indrømme, at mine håb til Android er kommet lidt til skamme :/..

.. sammenlignet med iPad leverer ingen af de andre tablet det samme smooth interface; hjemmesiderne loader hurtigere på iPad, zoom fungerer bedre og hurtigere og generelt giver iPad'en bare hurtigere respons - også selvom man lukker alle andre programmer på Galaxy'en :(..

Så jeg må nok indrømme nu, at jeg hælder til iPad 2; selvom den er lidt lukket :/..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The_Dare_Devil d. 04-10-2011 17:11:23.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
04-10-2011 17:18:47
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg må erklære mig enig med Sonne.

Sådan i store træk - har kun prøvet den kort. Galaxy Tab er en udmærket tablet - men decideret lækkert kører den altså ikke.

Man skal selvfølgelig gøre sit behov op. Har man brug for Flash, så skal man have en Galaxy Tab(eller lignende Android-tablet). Skal man ikke, er man efter min mening bedre tjent med en iPad. :yes:


epi^zepto
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2011 20:25:25
Svar/Indlæg:
3329/182
Det endte med at jeg købte Samsungen og syntes virkelig den er lækker. Den kører også meget bedre end den gør i So ein ding, så lad ikke det skræmme jer 🙂

Jeg er i hvert fald glad for at jeg ikke købte iPaden 🙂


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2011 22:43:56
Svar/Indlæg:
739/62
har lige impuls købt en galaxy tab 10.1 i hong kong, syntes også den kører super fint! har i hvert fald ikke fortrudt endnu! tvivler også på jeg gøre, syntes den kører "smooth" og afspiller alt hvad jeg indtil nu har smidt efter den "out of the box"

plus jeg slipper for itunes hvilket er meget praktisk når nu jeg ikke må downloade på den her internetforbindelse!