Vedr. studienet på videregående uddannelser.

Diverse d.  07. oktober. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 893 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2011 09:15:58
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg sidder pt. i et udvalg, der skal forsøge at forbedre kvaliteten af vores studienet i VIA(UC).

I vanlig stil, er det konsulenter og nørder der snakker sammen. Dvs. nogle folk der leder efter nøgleord, og nogle folk der er gode til alt det tekniske.

Problemet er bare, eller det er min fornemmelse, at jeg tror bare de kommer op med en endnu mere kompliceret løsning - som skal kunne endnu mere.

Derved bliver vores studienet langsommere, mere uoverskueligt og endnu ringere.

Og for at være ærlig, så synes jeg altid det har været tendensen med den slags ting.

Men jeg har et par idéer, da jeg jo sidder på den anden side af glasset, og godt ved hvad jeg vil have - samt har nogle input fra nogle medstuderende.

Så må de sørge for det tekniske i baggrunden.

Derfor ville jeg høre jer ad, især hvis I har erfaring med den slags udvalgsarbejde eller bare viden på området, om I vil hjælpe mig med at komme med nogle gode pointer.

Jeg har en idé til den grafiske fremstilling, men min erfaring siger mig, at "den slags" mennesker altid gerne vil have nogle hurraord koblet på.

Noget alá: "Koster ikke noget at implementere", "skalérbart", "brugervenligt". Den slags ting.

Men der sidder jo også nogle nørder som skal kode lortet. Og dem skal jeg også overbevise. For indtil nu, har tendensen været, at "mere funktionalitet" har betydet at nørderne tænkt: "flere links", "flere undersider", "flere bokse m. information" osv.

Mit oplæg er, en slags webbaseret udgave af iCal, hvis det siger jer noget. Jeg forestiller mig at Google-calendar er meget i samme stil.

Til venstre, skal der være en liste med mapper.

I toppen, fra venstre mod højre, nogle forskellige drop-downs der er relevante for den pågældende uddannelse (VIA spænder jo ret bredt).

Det her projekt, er i princippet hele grunden til at jeg gik ind i studiepolitisk aktivitet, fordi det er lidt en kæphest. Og selvom jeg ikke får mine idéer ført igennem, vil jeg meget gerne pointere over for dem, at deres hidtige tilgang har været noget værre bras.

Så hvis I har nogle tanker eller kommentarer (og har lyst selvfølgelig), så smid dem endelig på bordet - så jeg kan møde velforberedt op her d. 14. oktober 🙂

P.S.: Især modargumenter til de irriterende nørder ville være super 🙂
TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2011 10:13:49
Svar/Indlæg:
772/49
http://www.youtube.com/watch?v...

Moodle bliver brugt på AAU. Det virker ganske okay.

inside

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2011 10:28:24
Svar/Indlæg:
805/46
Vi kører med blackboard på Syddansk Universitet.
http://www.youtube.com/watch?v...

Godt nok en video til iPad app'et men webinterfacet er ca. det samme :)

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2011 11:24:48
Svar/Indlæg:
817/109
Hvilke analyse ligger der bag?
Nu siger du gode input, hvorledes er de blevet fundet?
Hvad har du selv af grundlag for at arbejde med udviklingsprojekter ?
Hvordan defineres jeres mål for projektet?

"modargumenter til de irriterende nørder" vil sige ideer fra Brugerdreven innovation og scrum, er modeller der ville give dig et godt argumentation grundlag, til netop din opgave.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2011 11:39:07
Svar/Indlæg:
4263/107
Skaf jer en informationsvidenskaber som projektleder.

Smid PM hvis jeg skal hooke dig op med en medstuderende, som kunne være interesseret i lidt praktisk erfaring.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2011 12:26:28
Svar/Indlæg:
743/13
Det er sjovt som alle universiteterne har gang i at udvikle deres egen løsning. Men, jeg har hørt fra folk der gik på Life før det blev KU, at de var gladere for CampusNet end KU's system. CampusNet bliver leveret af Arcanic (http://www.arcanic.dk/ ) der stammer fra DTU.

De har mange af de ting du selv skriver kunne være nice.

Jeg har selv været med i en gruppe der sørgede for at vores kollegies administrationsselskab fik ny og mere brugervenlig hjemmeside. Der brugte jeg Apple's OSX brugerflade som argument, da det er hvad OSX sælges på. Derfor kunne de forstå hvad jeg mene. Simpelt, overskueligt og ingen dobbeltfunktions stier. Jeg tror derfor det er vigtigt at du henviser til ting de kan sammenligne med, så de nemmere kan forstå det.