Køre Win XP fra USB-stick

Software d.  16. oktober. 2011, skrevet af clauswobbe
Vist: 1214 gange.

clauswobbe

Superbruger
Tilføjet:
16-10-2011 11:41:01
Svar/Indlæg:
71/11
Hey
Jeg har wiped min laptop og installeret Jolicloud - super fedt!

Men: jeg har nu brug for at køre et par Win XP-programmer. Hvordan gør jeg nu det, når jeg ikke vil reformatere og installere dual boot?

Jeg har opriginal XP cd, så jeg kan i princippet installere hvor som helst.

Jeg ville foretrække en af to løsninger:
1. Køre min XP direkte fra en browser på min laptop, dvs. uden lokale installationer. Denne browser-baserede løsning (hvis de findes) skal så kunne huske mine installerede XP-programmer.
2. Installere og køre XP fra en USB stick

Hvordan gør jeg dette?
vindum

Superbruger
Tilføjet:
16-10-2011 14:09:40
Svar/Indlæg:
365/0
Kan du ikke installere XP og så kører Jolicloud i en VMware Workstation box. Hvad end Jolicloud så er..

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
16-10-2011 14:18:14
Svar/Indlæg:
4983/48
Dual boot må nok være den nemmeste udvej her 🙂

Ellers skal du kigge på noget portable Xp.

Jeg har tidligere rodet med at få Xp på en USB-enhed, og det er ikke sådan lige til, der skal tweakes i 5-6 installfiler alene for at kunne få den til at acceptere en Usb-enhed som install drev, og selv efter dette er der ingen garanti for at lige den udgave af Xp du har, vil virke korrekt (altså installeren)

Hvis det virker, skal du stadig manuelt godkende ALLE Usb-enheder(samt de tilsluttede kontrollere og porte) der tilsluttes den Xp, fordi en af de filer der skal tweakes, netop er til indlæsning af Usb-enheds drivers (og det laver "ballade")

clauswobbe

Superbruger
Tilføjet:
16-10-2011 14:46:56
Svar/Indlæg:
71/11
Jolicloud er en Linux-variant. Jeg har allerede instl. den på laptoppen som eneste OS, så jeg tror ikek jeg efterfølgende kan installere dual bot...

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2011 16:46:11
Svar/Indlæg:
4657/53
Lav 2 partitioner på harddisken, det kan du godt gøre uden og reformatere.
Så installer du windows på den anden.

Når det er gjort kan du bruge gag til og vælge hvad du vil boot på.
Kan hentes her http://gag.sourceforge.net/pic...

clauswobbe

Superbruger
Tilføjet:
16-10-2011 16:50:26
Svar/Indlæg:
71/11
¤4, OK, det lyder som en relativt lige til løsning... nu er jeg meget lidt bevandret i Linux-verdenen... - hvordan opretter jeg endnu en partition på min JoliCloud-HD? Det må være noget med nogen linux-kommandoer??

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2011 06:08:11
Svar/Indlæg:
4657/53
Der findes en hav af partition programmer til og gøre det med. På Hiren boot cd er der flere.
http://www.hiren.info/

clauswobbe

Superbruger
Tilføjet:
17-10-2011 07:26:45
Svar/Indlæg:
71/11
Tak for input. En status for de interesserede:
- Jeg har prøvet at skabe en bootable USB-stick med en Win PE-"klon" på - BartPE. Den virker fint, men når jeg skal til at installere de ønskede programmer, kræves .Net, og når jeg prøver at installere dette, fungerer tingene ikke. Det ligner en dead end.
- Så havde jeg en tanke om at skabe en kørende Win XP installation fra CD, boote på denne, og installere progs på USB stick. Det kunne muligvis virke, men jeg vælger alligevel at gå efter den 3. vej, som foreslået:
- Jeg vil re-partitionere HD, mindske min Linux-partition en smule og installere XP fra bunden.

clauswobbe

Superbruger
Tilføjet:
17-10-2011 11:51:09
Svar/Indlæg:
71/11
Ok, jeg er nu kommet til en løsning, der ser ud til at fungere: jeg kører XP virtuelt på JoliCloud. Jeg har installeret VirtualBox på min JoliCloud - godt nok en Ubuntu-version, men den ser ud til at køre fint på JoliCloud. Så har jeg delt mapper, mv. og installeret XP. Er nu i færd med de sidste opdateringer til XP, så skulle det køre.