ADHD er der andre end mig her inde der har det ??...

Diverse d.  18. oktober. 2011, skrevet af poulsen48
Vist: 1608 gange.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 00:41:47
Svar/Indlæg:
2885/268
Hey HWT

Jeg har detsværre lige fået min fyrreseddel i dag.
PGA. Min sygedom ADHD.

Jeg er kommet under behandling, dog er behandlingen ikke fuldendt endnu, og jeg håber at der er nogen her inde som engang har været udsat for det samme som jeg oplever med det.

Jeg får motiron 20 mg. 3 gange daglig.
Jeg får det bedre på medicinen i det omfang at jeg får ro i hovedet, jeg tænker mere kreativt, jeg får mere energi, og overskud til og kunne fuldføre mine opgaver både på arbejdet men også her hjemme.

Men jeg oplever meget ustabilitet i mit arbejde, den ene dag kan jeg satme bare arbejde som en fuldblods hest.

Den anden dag er jeg ikke meget hurtigere end en snegl.

Og det er så grunden til at jeg er blivet fyret fra mit arbejde. 😢

Jeg er også problemer med at sove, mange gange får jeg ikke mere end 3-4 timers søvn.

Jeg skal have fundet ud af hvordan jeg får en stabil hverdag hvor jeg kan arbejde det samme tempo hver dag.

Håber der er nogen der kan hjælpe med og give nogle råd som jeg kan forslå min læge, så vi kan komme hurtig vidre her i livet.

På forhånd mange tak. 🙂

Mvh. Dennis
Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 01:25:01
Svar/Indlæg:
3854/175
Trist at høre :no:

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 01:30:25
Svar/Indlæg:
2885/268

jae men der er vist ikke noget og gøre ved det, end og prøve på at få det bedste ud af det...

Håber snart at vi kan finde en løsning på mit problem.

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 02:49:12
Svar/Indlæg:
869/100
Jeg arbejder i en klub med en masse unger hvoraf mange af dem har diagnose og en del er under opsyn. Jeg ser ud over dem et hav af andre unger der har ADHD uden forældrene vil erkende det. Jeg har desuden en svoger og hans kæreste der har ADHD. så har det ret tæt på.
jeg har erfaringsmæssigt oplevet at for at få ro i hovedet kræver det en ufattelig stabil hverdag hvor du på ingen måde kommer ud for absurde oplevelser eller pres fra feks en chef der mener du skal arbejde hurtigere. Jeg skal ikke kunne sige hvor slemt dit er, men du er uden tvivl i målgruppen for det vi kalder arbejdsprøvning. Få din fagforening til at acceptere dine begrænsninger og test dig selv af i forskellige jobs, før eller siden rammer du rigtig og så er det så der du skal være foreløbigt. Husk at tage din medicin HVER DAG! husk at gå i seng og få din søvn HVER DAG om det så kun er 4 timer så sørg for de ligger inden for samme tidsramme. feks 0000 - 0400, udover det har læst en artikel der beviser at for store mængder sukker opildner de negative ting ved ADHD og giver dig endnu dårligere søvn. Så prøv med et par baldrian piller inden du skal sove og få nu slukket for tv osv så du ikke bliver forstyrret i din søvn.

Håber du kan bruge lidt af det hele. Undskyld stavefejl jeg er fuldstændig blæst af træthed og vil tørne ind nu!

vh K

Og op med humøret det er sku da bare ADHD! du kunne være blevet ramt af alt muligt andet værre. Når først du har lært at leve med det bliver din hverdag jo normal igen for dig. Det sværeste er nok at erkende at du har det. Men så vidt jeg ved har du sandsynligvis altid haft det mere eller mindre. Nu kommer det så bare i udbrud på en rigtig grim måde.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Blackwater d. 18-10-2011 02:52:33.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 03:10:48
Svar/Indlæg:
2885/268

hvor bor du henne af i den hvide verden ???....
kunne enormt godt tænke mig og snakke med dig face to face...

mvh dennis

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 03:12:38
Svar/Indlæg:
869/100
Jeg er en sjælland ... skriv evt pm. sengen kalder . 😲

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 03:13:59
Svar/Indlæg:
2885/268
hehe okey du må sove rigtig godt 🙂

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 07:27:18
Svar/Indlæg:
10398/435
En lille ting. Undgå mononatriumglutamat aka MSG, Smagsforstærker, E621.

Ved godt det er noget fantatisk stads, men det er nok ikke for sundt. 😐

dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 08:38:32
Svar/Indlæg:
1864/156
søvn er noget af det vigtigste i dit liv sammen med mad, uden de to ting kan man ikke leve og din hjerne vil koble fra, mht. maden så er det selvsagt, men søvn glemmer mange mennesker at det faktisk er lige så vigtigt.

derfor kunne du prøve at dyrke noget motion, udover det så læg dig til at sove med et smil på læberne, det virker lidt dumt men det gør faktisk at man falder hurtiger i søvn da det udløser noget i hjernen og man er lidt mere posetiv indstillet.
du kunne også be din læge om at få 30mg Mianserin til at falde i søvn på, det tager du så 1-1½ time før du skal sove.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 09:03:14
Svar/Indlæg:
3385/80
Noget jeg tror vil kunne hjælpe dig: Cannabis.
Det er helt seriøst at jeg siger det. I øjeblikket postes der MANGE penge i forskning med ekstrakter fra netop cannabis. Før i tiden blev det brugt mod alt muligt, lige indtil der kom skræmmekampagner og det efterfølgende blev gjort ulovligt.

Tag en tur til Amsterdam og køb nogle kager :)

ace1234

Newbie
Tilføjet:
18-10-2011 09:33:36
Svar/Indlæg:
94/1
#0 hvor gammel er du egentligt ? er du 48 ,som din profil får mig til at tro ?

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 09:34:13
Svar/Indlæg:
7765/230
Du tror ikke bare det er billigere og hurtigere at kontakte den lokale pusher...Købe de g. der skal bruges og hjem og tænde ovnen og rulle kager på køkkenbordet--
eller lave noget pot chai...Genialt som sove/elskovsmiddel. 😛
http://www.google.dk/search?aq...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 18-10-2011 09:35:04.

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 09:36:26
Svar/Indlæg:
869/100
Har snakket med én af eksperterne, hun anbefaler du kontakter ADHD foreningen på www.adhd.dk da du der kommer i kontakt med ligestillede og faktisk kan din familie også få en slags hjælp ved at få nogen retningslinier for hvad du kan og "kan mindre" 😀 Du er stadig velkommen til at skrive hvis der er noget du er tvivl om jeg måske kan hjælpe med.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 10:14:54
Svar/Indlæg:
2885/268
god morgen folkens

tak for alle de gode indslag

venter lige med og besvare jeres indlæg til jeg er vågnet ordenlig op

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
18-10-2011 10:55:38
Svar/Indlæg:
4982/47
Er du blevet ordenligt udredt for netop ADHD ? Hvis ja, hvornår var det så ca ?

Hvis det er over 2 år siden, kan det nemlig være en ide at blive udredt igen, da der er sket enormt meget ifh til den almene viden om ADHD siden ADHD-ambulatoriet (Glostrup) blev skabt, netop med henblik på korrekt udredning, og evt behandling som der også er komme lidt flere af (mange som man tidligere troede havde ADHD, har slet ikke ADHD, og i flere tilfælde ligger problemet andet steds)

Til dem som ikke lige har gemmenskuet det åbenlyse her, så ja jeg går selvfølgelig selv til udredning derude for tiden 😛

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 11:03:16
Svar/Indlæg:
3385/80
#11 Jeg ville bare ikke opfordre til ulovligheder - derfor jeg foreslog en tur Amsterdam ;)

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 11:13:14
Svar/Indlæg:
7765/230
#15 Han skal vel også have kager med hjem.. 😳
Eller var planen han skulle tage til Amsterdam hver gang kage lysten melder sig..(bliver så nogle dyre kager) 😛 🤣 🤣

Teresa

Moderator
Tilføjet:
18-10-2011 11:34:26
Svar/Indlæg:
2458/91
Jeg ved ikke hvad folk tænker på... ligefrem at opfordre til at selvmedicinere sig med hash.

Hash er jo netop et kæmpe problem ved folk med ADHD... Mange kommer ud i at forbruge jævnligt og så ender de som "blanke" tosser der hverken har lyst eller KAN passe et arbejde. Jeg VED det... min pap-lillebror har ADHD og har benyttet hash... han endte på afvænding fordi han blev afhængig og det fuckede hans liv op.

Idag dyrker han sport, spiser sundt, tager medicin og er i gang med en uddannelse...

Det er det bedste råd jeg kan give. Hold dig langt væk fra hash... det er roden til at ondt og du vil ende som endnu én i rækken af hashomaner med ADHD.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 11:51:55
Svar/Indlæg:
3385/80
#16 Idéen var at han kunne tage til Asterdam for at afprøve effekten af det. Hvad han gør efterfølgende, må være op til ham selv :)

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 11:56:13
Svar/Indlæg:
2885/268
Bare rolig folkens jeg tager kun det medicin som min læge giver mig og i den dosis han siger jeg skal tage det i.

Jeg er sikker på at det sidste ligger i og få en god nattesøvn, for hvis jeg fik det hver dag ligesom alm mennesker gør, så er jeg temmelig sikker på at jeg ville kunne få en stabil hverdag.

under sidste samtale hos min læge der sagde jeg at jeg var begyndt og få søvn problemmer at der er op til flere dage hvor jeg ikke får sovet så meget som en time og andre dage er jeg heldig og sove helt op til 4 timer, og det ved vi jo alle sammen at det på ingen måde er sundt ikke og sove mere end det.

medicinen her giver mig fokus på de opgaver som jeg fortager mig, den giver mig bedre konsentration på det jeg laver, den giver mig overskud til og kan tænke fremad og på den måde kan jeg evt se at det og det skal gøres klar inden det kommer, det giver mig energi så jeg arbejder lidt hurtiger end uden medicin.

Og min teori med at mine arbejds dage svinger op og ned skyldes helt sikkert at jeg ikke får lukket et øje i løbet af natten, og det er så det jeg arbejder med nu.

Mit ADHD er i den meget milde ende af skalagen og derfor får jeg heller ikke noget stærkt medicin,

Jeg har alle symtomer inden for adhd, den eneste symtom jeg ikke har er den med ikke at kunne side stille, for det kan jeg sagtens, ihvertfald så længe jeg er konsentret om noget, evt en film, et spil og lign,

men til gengæld så kan jeg ikke bare side stille og lave ingenting, det kan jeg så ikke, så jeg har en lille grad her som også går ind under adhd, den er bare ikke så voldsom som, de kære mennesker som lider under den helt store grad af adhd.

mvh Dennis

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 12:08:47
Svar/Indlæg:
7765/230
Afhængelig af hash. 😲 🤣 🤣
Det er noget der er "opfundet" af de støttepædagoger der hygger sig med at tulle rundt på div. behandlingssteder, bliver betalt for at tage på udflugter med "misbrugerne" osv osv...

som gammel christianit og storryger(forhenværende) har jeg aldrig haft svært ved at stoppe når der ikke var noget at ryge, eller blevet syg pga samme..

Dap

Overclocker
Tilføjet:
18-10-2011 12:33:44
Svar/Indlæg:
68/6

jaa er osse blivet fyret pga af mit ADHD har sídste dag her den 10/11 såå men ikke fedt nej..

er ikke kan store skriver så ville ikke skrive en masse her :) men du er ikke alene :)

Dap

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 12:44:30
Svar/Indlæg:
869/100
#20 Sikke en gang sludder, jo man bliver afhængig af hash!

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 12:55:43
Svar/Indlæg:
2885/268

jeg har erfaringsmæssigt oplevet at for at få ro i hovedet kræver det en ufattelig stabil hverdag hvor du på ingen måde kommer ud for absurde oplevelser eller pres fra feks en chef der mener du skal arbejde hurtigere. Jeg skal ikke kunne sige hvor slemt dit er, men du er uden tvivl i målgruppen for det vi kalder arbejdsprøvning. Få din fagforening til at acceptere dine begrænsninger og test dig selv af i forskellige jobs, før eller siden rammer du rigtig og så er det så der du skal være foreløbigt. Husk at tage din medicin HVER DAG! husk at gå i seng og få din søvn HVER DAG om det så kun er 4 timer så sørg for de ligger inden for samme tidsramme. feks 0000 - 0400, udover det har læst en artikel der beviser at for store mængder sukker opildner de negative ting ved ADHD og giver dig endnu dårligere søvn. Så prøv med et par baldrian piller inden du skal sove og få nu slukket for tv osv så du ikke bliver forstyrret i din søvn.

#3 Hey Pixiekiller

Det er også en yders stabil hverdag jeg savner, hvor jeg får ihvertfald min 6 timers søvn, det ville være dejligt
Min chef giver mig ikke noget press på noget tidspunkt, da han er klar over min situation, det han var træt af var min ustabilitet, med den ene dag var jeg bare helt væk,mens den næste dag kunne jeg bare arbejde for 10 mænd, han er ligeglad med om jeg kommer til og arbejde langsomre bare jeg får en stabil arbejds gang.
Jeg kan sagtens klare et 37 timers fuldtidsjob for det var jo det jeg havde. Jeg tager min medicin hver dag også på de rigtige tidspunkter. Baldrian piller hvad er det ??....
Jeg slukker skam også for mit tv mm og ligger mig til ro,men har mega problemer med at falde i søvn.

--------------------------------------------------------
En lille ting. Undgå mononatriumglutamat aka MSG, Smagsforstærker, E621.

Hey Illuminati

Hvad er det ??... og hvad gør det ??....
#8 Hey dMITIj.

Jeg husker skam også og spise, og søvn er detsværre en mangel vare, jeg går skam i seng til tiden men jeg kan simpelthen ikke sove.
#9 Hey Die_Happy

canabis lyder sku lidt farligt når du beskriver det på den måde, og det gøre det ikke ligefrem mere betrygende når det kommer fra en der hedder dø glad 😀
#10 Hey ace1234

Jeg er 24 år....
#12 Hey Pixiekiller

Takker 😀
#14 Hey Cocio21

Nej mit adhd er ikke blevet ordenligt udredt endnu det er det vi arbejder på.
#17 Hey Teresa

Bare rolig jeg kommer ikke der ud, jeg tager kun det medicin som min læge udskriver og tager kun den mængde dosis som han forskriver.

Ja det var en lang smørre og det tog da sin tid og skrive alt dette her ned 😀

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 12:57:40
Svar/Indlæg:
2885/268

Takker 😀

Er jeg ked af og høre på dine vejne.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
18-10-2011 13:26:39
Svar/Indlæg:
4982/47

Hvis du ikke er udredt for ADHD, undre det mig lidt at du allerede er sat i medicinering alligevel. Jeg har kæmpet knap 2 år bare for at komme i udredning 😛

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 13:31:08
Svar/Indlæg:
2885/268

er bange for at jeg må have misforstået dig

udredt hvad mener du helt pracis med det ??....

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
18-10-2011 14:52:27
Svar/Indlæg:
4982/47
Med udredt menes der at du minimum har været hos en psykriater over flere gange, som er de eneste der netop kan stille diagnoser som ADHD 🙂

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 15:08:04
Svar/Indlæg:
2885/268
#27 ja det har jeg

Det er også ham der udskriver den resept til min medicin

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 15:47:11
Svar/Indlæg:
3385/80
#17 Der er SÅ mange skræmmekampagner - og intet af det passer. Ja, folk kan blive afhængige af det - men det kan man sgu også med alcohol. Og med tobak tilsætter de endda stoffer for at gøre dig afhængig!

Bliver man afhængig af hash, er det fordi man er svag - og så kan man med lethed blive afhængig af meget andet også (f.eks. det medicin man får af lægen).

Sjovt at du siger at du "ved" at "mange" bliver til blanke tosser.. hvad baserer du den udtalelse på? Har du pålidelige kilder?

Nu er det ikke meningen at den her tråd skal ende ud i en cannabis-debat, men når der bliver slynget falsk info ud, så reagerer jeg på det.

#9 Det er ikke farligere end så meget andet. Tør du drikke en øl? Det er mere skadeligt at drikke en øl end det er at æde en kage med cannabis i.

Kroppen er faktisk indrettet til at reagere positivt på THC'en i cannabis: http://en.wikipedia.org/wiki/C...

Det er jo ikke uden grund at USA har 14 stater (mener det er 14..) hvor medicinsk cannabis er lovligt. Man har længe vidst at det har mange gode egenskaber, der var bare nogle fandens gode lobbyister der fik gjort det ulovligt.

Tfalkman

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2011 22:15:49
Svar/Indlæg:
866/227
jeg har selv ADHD og det fik jeg konstateret i en meget sen alder... siden jeg begyndte at tage pillerne har det hjulpet rigtig meget. jeg genkender sove problemer og det eneste der har virket for mig er at løbe en tur eller bunde en øl inden jeg ligger mig til at sove.
dog har jeg hørt om nogle dyner der er rigtig tunge som også kan hjælpe imod det.
jeg tager ritalin 30 mg 3 gange dagligt og det virker helt kanont for mig. i mit tilfælde tog det 3 år at finde den rigtige dosering

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2011 00:13:01
Svar/Indlæg:
869/100
#29 Kroppen reagerer også positivt på C02, kroppen vil langt hellere have det end ilt, men kan selvfølgelig ikke bruge det. Men gør det at det er sundt for kroppen ??

tsk tsk

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Blackwater d. 19-10-2011 00:14:02.

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2011 00:25:42
Svar/Indlæg:
869/100

Dap

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2011 09:58:50
Svar/Indlæg:
68/6
du er da velkommen til og skrive hvis der noget du ville snakke om eller noget.. er rigtigt god til og snakke med over sktpe ig eller ts hvad nogle progtammer folke nu bruger :) er bare ikke den store skriver :)

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2011 15:50:23
Svar/Indlæg:
2885/268
Har været til lægen i dag og har fået noget medicin til at sove på om natten.

Håber det hjælper.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2011 16:09:19
Svar/Indlæg:
7765/230
Skal jeg lige lave en: De skadelige virkninger ved at trække vejret på rådhuspladsen i København... 🤣 🤣

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2011 16:11:29
Svar/Indlæg:
2885/268

hehe 🤣 🤣

Dap

Overclocker
Tilføjet:
20-10-2011 00:24:58
Svar/Indlæg:
68/6
har jeg osse men bruger dem ikke.. når din krop har vende sig til dine piller så går det lidt nemmere

:)

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2011 20:30:58
Svar/Indlæg:
2885/268
Det var mega dejligt og have en rigtig god nattesøvn. 🙂

Dem må vi have nogen flere af 🙂

sino

Enthusiast
Tilføjet:
21-10-2011 16:59:55
Svar/Indlæg:
502/4
Det næste bliver vel medicin til at vågne på!

Ja, undskyld mig, men jeg ved hvad du snakker om.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2011 20:35:38
Svar/Indlæg:
2885/268

🙂 😀

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2011 21:30:36
Svar/Indlæg:
2872/90
#32 HAHA det link fik mig godt nok til at grine.. Det er da det væreste gang lort.. Det er måske 5-10% af alle de millioner der ryger cannabis som for nogen af de symtomer.

Hvilke stof i cannabis gør en afhængig ?? Jeg har indtil videre ik hørt om det..

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2011 21:58:20
Svar/Indlæg:
7765/230
ja men tillykke med den gode nattesøvn..
Skal bare passe på med de sovepiller..Bliver altså ikke ved at virke som nu..Bliver afhængelig og dozen skal hæves, så har du balladen.. 😢

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2011 23:44:33
Svar/Indlæg:
2885/268
Takker 🙂

Dette er ikke alm sove piller dem jeg får her går ind og nul stiller ens indre ur
Og af samme grund er det vigtig at jeg går i seng samme tid hver aften og står op samme tid hver morgen 🙂

sino

Enthusiast
Tilføjet:
22-10-2011 15:53:22
Svar/Indlæg:
502/4

Kaninen har ret. Pas lidt på med det der.

Troen på noget, er ikke altid den rigtige vej. Vejen kan snyde 😉

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2011 18:28:39
Svar/Indlæg:
2885/268
😀