D/A converter eller hvad? [LYD]

Diverse d.  21. oktober. 2011, skrevet af Sdammads
Vist: 3068 gange.

Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 16:50:11
Svar/Indlæg:
1037/59
Hej alle sammen,

Jeg sidder med følgende lyd setup:
Yamaha RX-757 surround sound forstærker
2 x Dali Zensor 5

Hardware:
Gigabyte GA-MA790XTA-UD4P onboard lyd (optical)


For at få den mest optimale lyd, skal jeg så bruge en ekstern D/A converter fra mit bundkort til forstærker via optical, eller får jeg det mest optimale ved direkte forbindelse mellem bundkort til forstærker via optical?
Eller skal jeg bruge et ordentligt lydkort i stedet for onboard?

EDIT: det skal lige siges, at hvis D/A converter er det bedste, har det så nogen betydning hvilken en jeg vælger mht surround sound?

Smæk mig en lussing, hvis jeg tager helt fejl 😛
Håber der sidder nogle skarpe HiFi nørder derude på HWT, for jeg kan ikke oprette en bruger på HiFi4All af en eller anden grund... 😐

Mvh.
Mads 🙂


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Sdammads d. 21-10-2011 16:52:37.
unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-10-2011 16:56:52
Svar/Indlæg:
5258/240
Ved brug af optisk kabel flytter du D/A conventeringen over i forstærkeren

Det bedste rent lydmessigt er at bruge en masse penge på en DAC men de er dyre.

Ellers er valg nr 2 at smide penge efter et ordenligt lydkort.


Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 17:05:32
Svar/Indlæg:
1037/59
#1
Godt, så var jeg ikke helt galt på den alligevel 🙂

Dvs. at en DAC til 1,5k ikke kan gøre det bedre end et lydkort, lad os f. eks. tage ASUS Xonar HDAV1.3, til samme pris?


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-10-2011 17:08:33
Svar/Indlæg:
5258/240
Det ved jeg faktisk ikke.



Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 17:11:45
Svar/Indlæg:
1037/59
#3
Så sender jeg det spørgsmål videre i systemet, men mange tak unnamet 🙂


Freckles
 
Overclocker
Tilføjet:
21-10-2011 17:34:08
Svar/Indlæg:
75/3
Din forstærker har allerede en indbygget DAC, så om det kan betale sig at købe en ekstern DAC kommer anpå hvor god en DAC der sidder i din forstærker.

Når du sender optisk fra lydkort ligger alt arbejde i DAC'en i forstærkeren, dvs. at sender dit lyd kort lyden ud i en god kvalitet vil du ikke få nogen gevinst ved at købe et andet lydkort (med midre det nye lydkort kan outpute i en bedre kvalitet end dit onboard).
Kan dit onboard lydkort gå op på noget ala 24 bit, 96000 Hz (Studio Quality)?

Herhjemme er der sat et Auzentech Prelude via coaxial til Primare SPA 21 samt et onboard Asus (kan ik lige huske hvilket bundkort der sidder i mediecenteret) ligeledes optisk til forstærkeren. Så længe begge kort er sat til samme output kvalitet kan vi ikke høre nogen forskel. Hvilket jo teoretisk heller ikke skal kunne lade sig gøre, da DAC'en i forstærkeren får samme kvalitet at arbejde med uanset om det kommer fra onboard eller Auzentech.

Så det kommer meget anpå hvor godt et lydkort du har / hvor god en DAC der sidder i din forstærker.


kape
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 17:42:24
Svar/Indlæg:
23/3
Hvid ikke du har højttalere for over 20.000, så glem alt om en bedre dac end et std lydkort.


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2011 18:03:21
Svar/Indlæg:
1341/56

hvis jeg var dig, så ville jeg bare bruge den dac du har i din reciever.. forbundet optisk..

og så længe du bare trækker et digitalt signal ud af dit lydkort, så kan det være helt ligegyldigt om det er et onboard eller et highend lydkort..


Freckles
 
Overclocker
Tilføjet:
21-10-2011 18:25:27
Svar/Indlæg:
75/3
#6: Så hvis man ikke har for 20k højttalere, så må man ikke gøre et forsøg på at gøre ens lyd bedre?

Det svarer jo til at sige til en overclocker at han ikke må overclocke sit setup med mindre han har hardware for minimum 20k... 🤣


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2011 19:04:38
Svar/Indlæg:
3854/175
Alt efter hvilken DA der sidder i den forstærker, så er en ekstern DAC altid at foretrække.

#6 Dit argument er ikke meget værd. Hvad hvis hans forstærker er en lille billig plastik dims fra bilkassen


#10
kape
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 20:01:17
Svar/Indlæg:
23/3
#8 og #9.

Jeg arbejder til dagelig med højttalere og lydudstyr på udviklingsbasis som elektronik ingeniør med speciale i akustik og signalbehandling.

Man SKAL have nogle meget gode højttalere og et meget godt rum rent akustisk for at kunne drage fordel af en ekstern dac.

De fleste DAC's er "for gode" sammenlignet med resten af kæden.

Der findes ingen korrekt udførte ABX blindtests som viser at folk kan høre forskel på middelmådige og gode/dyre dacs.

De kan selvfølgelig blive så ringe, at det kan høres, men langt det meste der findes på markedet idag, er så godt at man ikke kan genkende det i blidtest.

Det skyldes bla. at en typisk dac har en THD på 0.001% og en højttaler sagtens kan have en THD på 1%.

Det bedste signal/støj forhold der kan opnås på en 16bit cd 44.1kHz er 96dB, derfor nytter det ingen ting at en dac er 24 eller 32 bit. Og hvad nytter det at en super dac har et støjgulv på -110dB, når cd'en dynamik gulv ligger ved -96dB

Desuden er de bedste dacs "kun" omkring 20bit, hvis man måler støjgulvet på dem.

Men alt dette er også ligemeget for rummets og højttalerens dominate indflydelse på det man hører overskygger alt det andet.

Edit: Det eneste det ikke overskygger er placebo effekten



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kape d. 21-10-2011 20:06:59.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 20:20:38
Svar/Indlæg:
818/58
#10 Der er mange myter og forkerte antagelser - specielt når de gamle analoge hifi-gutter går i det digitale domæne.

Jeg kunne ikke være mere enig i dit indlæg 🙂


Freckles
 
Overclocker
Tilføjet:
21-10-2011 20:39:07
Svar/Indlæg:
75/3
#10: Dejligt med en uddybning 🙂 Så du mener at der bedre kan betale sig for #0 at optimere ved at købe bedre højttalere?


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 20:45:21
Svar/Indlæg:
656/40
#10 Sammentidig vil det da også være bedre at udnytte et digital output på lydkort til forstærkeren. Da forstærkeren og lydkortet jo i forvejen er digital anlagt. Så hvorfor begynde og konverterer det til optisk, og så tilbage igen?:).
Men selvfølgelig hvis ens lydkort ikke har digital output, nytter det ikke noget :D


Freckles
 
Overclocker
Tilføjet:
21-10-2011 20:51:21
Svar/Indlæg:
75/3
#13: optisk = digitalt.


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 21:30:36
Svar/Indlæg:
656/40
#14 ja nvm. Sad og tænkte på noget andet :D


Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 22:28:57
Svar/Indlæg:
1037/59
Wauw, det var en del indlæg! 🙂 tak

Okay, så en kort opsummering:
Der er ikke meget at hente, da det hele foregår digitalt fra lydkortet til forstærkeren. Kender ikke til selve DAC i receiveren, men da prisen ligger på 4,2k for ny, matcher det sikkert meget godt med mine Dali Zensor 5 (2k pr. stk.)
Den eneste måde, hvorpå jeg kan forbedre lyden, er ved at sikre mig at output på mit onboard matcher output på receiveren, men en evt. opgradering fra onboard til dedikeret lydkort er vel stadig en forbedring. 🙂

Nu er der tale om budgets højttalere, så konklusionen er... ingen DAC til mig. Endnu en gang, mange tak! 🙂

Mvh.
Mads


Freckles
 
Overclocker
Tilføjet:
21-10-2011 22:37:16
Svar/Indlæg:
75/3
#16: Vil du virkelig gøre noget for din lyd, så lad være med at høre mp3, men gå over til CD eller FLAC i stedet for 🙂

Et dedikeret lydkort er en nice-to-have forbedring, men det er ikke en forbedring der kommer til at ændre noget rent lyd-mæssigt i dit setup (men derfor er det jo sjovt med lidt legetøj alligevel ;) )

Bare du sørger for at outputtet fra dit lydkort er sat på højeste kvalitet, så udnytter du dit setup fuldt ud 🙂


Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2011 22:44:15
Svar/Indlæg:
1037/59
#17
Har allerede tons vis af FLAC 😀 tak tak tak, jeg kan godt li' .flac

Det kigger jeg lige på 🙂


#19
kape
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2011 00:31:08
Svar/Indlæg:
23/3
#12

Ja for langt de fleste vil det være højttaler og rummet som skal optimeres først for at opnå god lyd.

Alle der har leget med hifi, kan nikke genkendende til at når man skifter dac/cd afspiller/forstærker kan man måske høre nogle små forandringer. Men skifter man højttalere, lytterum eller bare placering af højttalerne er der enorme forandringer som ingen kan tage fejl af.

Bare afhængig af din og højttalernes placering i rummet kan frekvensresponsen for systemet variere med +/- 10dB under ~200Hz. Ikke nok med at det ændrer bassen, men vores ører er indrettet sådan at toner med lav frekvens maskerer nært liggende frekvenser som ligger højere i frekvens (det som mp3 udnytter). Dvs. Man kan få en mudret mellemtone ved at have et peak i bassen.

Så er der responsfejl som også hurtigt kan give frekvensresponsen over 300Hz fejl i størrelsesordenen +/- 6dB så som kamfiltereffeter. De skyldes primært tidlige refleksioner. I studier bruger man ITDG (Initial Time Delay Gab) Til at måle hvor skadelige responsfejl et højttaler setup i et rum har. Der går man ind og optimerer efter at alle de første direkte refleksioner skal være elimineret (med absorbenter) men de senere er okay.

Grunden til at tidlige refleksioner er så skadelige er at vores ører er en slags lyd integrator som integrerer over 30ms ca. Så vi kan altså ikke detektere en refleksion som ankommer 2ms efter den direkte lyd, men vi hører det som en fejl i højttaleren fordi at de 2 lydbidrag summerer.

Derudover er der jo højttaleren. Højttalere er idag, hvis vi sammenligner dem med forstærkere og cdafspillere det rene lort. De forvrænger enormt meget mere end forstærkere og cdafspillere og pga. membranopbrydninger, ulineariteter i magnetsystem og mekaniske ophæng, sætter de altid deres fingeraftryk på lyden.

Man skal i de fleste forretninger op og give rigtig store beløb før man får en højttaler som opfylder en neutral frekvensrespons, polærrespons og powerresponse, hvilke burde være gældende for alle højttalere, det er det bare ikke..

Derfor er det somregel sådan, at hver eneste ekstra kr du bruger på højttalere kommer du til at høre. Det gælder ikke for forstærkere og cdafpillere, hvor man hurtigt når et niveau hvor man skal betale enormt meget mere for noget som er tvivlsomt.


Sdammads
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2011 14:14:02
Svar/Indlæg:
1037/59
#19
Så lærte man også noget i dag 🙂 lyder meget interessant
Tror desværre ikke mit værelser er specielt godt ren akustisk, men har mulighed for at rykke lidt rundt på dem.

Dog skal det siges, at jeg bestræber mig på at optimere mit system mht surround sound (mangler stadig at købe det sidste, men bruger pt. nogle ældre kompakte højttalere fra Bose( 😕 ) som baghøjttalere og skal ned og have Dali's nye subwoofer, samt centervokal)
http://www.hifiklubben.dk/prod...
http://www.hifiklubben.dk/prod...

Så tror måske det bliver lidt problematisk at skulle rykke rundt på dem, uden at forvrænge surround sound effekten.