-> #12
Jeg tror mest det er det sidste.
Olympus og Sony er klart de bedste entry-kameraer hvis du spørger mig.
Omvendt, er der nok mere "fremtid" i Canon og Nikon, men det er uafhængigt af mærke - da der findes den samme slags tilbehør og vil du betale det, det koster, så får noget rigtig lækkert grej.
Om det er Nikon eller Canon er fløjtende ligegyldigt.
Skal man endelig være anal omkring det, så synes jeg at Nikons autofokus er de andre overlegen - inden for de respektive kategorier, naturligvis. Men det kommer også an på de enkelte objektiver, og man skal seriøst være fanboi for at kunne se forskellen, for Canons USM-objektiver er også superhurtige.
Igen, så er vi tilbage ved petitesserne og valg af objektiver.
Tag det der ligger bedst i din hånd, og lad tegnebogen bestemme resten. Der er altid mulighed for at opgradere senere hen, uanset om du vælger Canon, Nikon, Olympus, Sony eller noget helt tredje.
Jeg har startede selv med et Olympus og har senere skiftet til et Canon, da jeg så mere "fremtid" i dét. Brugtmarkedet er langt større (ligesom ved Nikon), af den simple grund, at udvalget er langt større.
Hvorfor valgte jeg Canon i sin tid? Det var bare det kamera jeg bedst kunne lide.
Jeg har også leget en del med Nikon og Sony. Men, som så meget andet, så følges pris og kvalitet (kvalitativ kvalitet) ret godt ad. Men, igen, så snakker vi også de dyre modeller, og man er nok mere vanedyr end kvalitetsbestemt når man kommer derop 🙂