Socket nummeret, f.eks.
Det afgør hvilken type cpu, der kan sidde i dit bundkort :yes:
Hvad er problemet? Ud over at du ikke har held med det.
Altså sætte en ny CPU i? Mener du overclocke eller misforstår jeg?
Men hvilket bundkort og CPU snakker vi om ?
Men hvilket bundkort og CPU snakker vi om ?
Det er generelt jeg spørger.
Opdaterer/reparerer gamle PCér, men har aldrig haft styr på opdatering med ny CPU.
Du skal jo altid tjekke på producentens hjemmeside under din MB model, hvilke cpu'er det kan tage. Og måske skal du opdatere MB's BIOS for at kunne køre med den nye cpu, det står altid ude i siden i tabellen over kompatible cpu'er, fra og med hvilken BIOS den og den cpu er understøttet.
Men hvis du ikke har prøvet at opdatere BIOS før, er det i hvert fald noget du skal sætte dig godt ind i først.
Og så lyder det som om du skal lære at resette Cmos (nulstille bios), for jeg er næsten 100% sikker på det er det der er/har været galt. Når man skifter cpu skal man altid nulstille bios inden man starter op med den nye. 😉 Og så skal den nye cpu selvfølgelig være understøttet som skrevet ovenover.
Det eneste du skal have "styr på" er det med BIOS og kompatibilitet. Frekvens og FSB er noget der indstilles automatisk, så der er ikke noget problem der.
Nu er jeg doven og har ikke læst alle indlæg igennem, men her kommer lidt guldkorn:
En AMD AM2+ CPU VIL ikke køre i et AM2 bundkort, selvom at CPU'en passer der i. Dette er noget jeg selv har prøvet.
Der næst, så kan en AM3/AM3+ CPU ikke sidde i AM2/AM2+ selvom at den godt kan være der.
Når det kommer til intel, hvis CPU'en kan være der, er den som oftests også understøttet.