Asus A8N SLI Delxe nForce4 SLI-chippen

Vandkøling d.  31. oktober. 2011, skrevet af Beach
Vist: 798 gange.

Beach

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2011 18:06:47
Svar/Indlæg:
112/15
Hello
Har lige fundet et klenodie i kælderen, umiddelbart aldrig brugt og oven i købet pakket i en pose med sprit ny cpu. Det må jo bruges til noget....
Kan huske fra en anden maskine jeg har samlet med det MB, at den her lille lede microfan der sidder og køler Subj. larmer som et ondt år og forøvrigt på et tidspunkt gik død. Så den skal selvfølgelig på vandvognen sammen med alt det andet🙂
Men nu ryster filmen lidt, i manualen står der at det er en blæser til nForce4 SLI chippen, og den kan jeg sgu ikke finde nogen køleblok til. Tænkte derfor om ikke man kunne bruge en Watercool HEATKILLER NSB-3 blok til formålet. Der står den kan køle NB, men hvor i hulen sidder den på det her MB?
Eneste køleprofil jeg kan se på kortet som passer nogenlunde i størrelsen er nForce4 satanen.
Så nogle kloge hoveder der kan be eller af -kræfte om jeg kan kan gå i byen og finde føromtalte blok--->
http://www.coolerkit.dk/waterc...

//Beach
M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2011 18:59:29
Svar/Indlæg:
4112/53
Det er nForce 4 chipsettet som der er på det bundkort, helt konkret nForce4-SLI, så Ja, du skal have en blok til nForce 4 chipset. 😉

Jeg er på en monster sløv forbindelse, så kan ikke tjekke den blok du selv linker til.

Og bare for at skære det ud i pap, så er nForce 4 SLI chippen din "NordBro" på det bundkort.

Beach

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2011 21:03:19
Svar/Indlæg:
112/15
Hvis nForce4 chippen er det samme som NB så må det vel være OK.
Den er ikke på lager hos coolerkit så det går vel nok at vente til i morgen med at bestille den. Hvis andre kan bekræfte at det er rigtigt at nForce4 chippen = nordbroen så er det jo en billig og nem måde at få liv i min museumsgenstand.

Takker for info ind til vidre 🙂

//Beach

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2011 21:10:13
Svar/Indlæg:
20170/383

#1 har ganske ret.

Du skal bruge sådan en her http://www.coolerkit.dk/ek___n... Den passer på det meste.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2011 21:11:00
Svar/Indlæg:
1881/22
Den er god nok.
NF4 er chipsettet. På de gamle s939 boards, brugte man lidt samme teknologi som Intel bruger i dag. Dvs, at mem-controlleren sidder i cpu'en, og så er det en one-chip design der er på bundkortet ;)

Beach

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2011 01:14:09
Svar/Indlæg:
112/15
Jeps, men det er vel EK-ASUS NB/SB 1 modellen der er den rigtige ikk? http://www.coolerkit.dk/ek___a...
Her er mit klenodie listet, så det er den jeg går efter.

Takker alle for den fedeste hjælp

//Beach

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2011 01:20:00
Svar/Indlæg:
20170/383

Aner det ikke. Du kan jo selv trykke linket og se om det er kompatibelt.

Det jeg linker til passer på det meste.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2011 02:09:17
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er jo fra dengang det var amd der havde bukserne på. Og intel desperat prøvede at finde et modspil. 😛 😉

Beach

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2011 02:23:20
Svar/Indlæg:
112/15
Jeps, sikkert også derfor jeg holdt på den hest den gang 😉

Meget er så sket siden, det der undre mig er at jeg har fundet et gammelt ubrugt kit med cpu mm. liggende og flyde i kælderen? Må sgu have haft for mange penge den gang! Måske indkøbt fordi det andet MB haltede lidt med netop NB kølingen eller...? Tja, men det skal jo ikke bare ligge der og dø en ensom død. Funny at man samle en tiptop maskine fra 05/06 af rester og efterladenskaber fra hvad der nu ligger og flyder i div kasser. Nice

//Beach

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 15:36:45
Svar/Indlæg:
4112/53
Ja, det var tider dengang med dét bundkort som #2 af de foretrukne for OC'ere, kun overgået af A8N kortet med Ultra chipsettet.
Det kunne clocke noget mere, men til gengæld havde det ikke SLI.
Det var der dog nogen der fandt ud af, hvordan man lavede en jail-breaked driver, så man kunne kører SLI på ultra bundkortet, dog med 16x+4x i stedet for 8x+8x. Men det var også fint nok til 7800GT og ultra GFX kortene (eller var det GTX allerede dengang, kan jeg ikke huske) der var de største dengang. 🙂
Det var sq tider.
SLI bundkortet blev så populært, fordi det var billigere at købe 2*7800GT og køre SLI, end det var at købe ét ultra kort. Oven i hatten, fik man et mindre strøm-forbrug og en bedre performance, så det var kun win-win, bortset fra at SLI-bundkortene ikke kunne clocke helt så meget som Ultra bundkortene.