Gode råd til overclocking af Z68- UD7 sandy bridge

Overclocking d.  31. oktober. 2011, skrevet af OpaqueCypress
Vist: 9250 gange.

OpaqueCypress

Overclocker
Tilføjet:
31-10-2011 18:08:13
Svar/Indlæg:
139/8
jeg er små godt kommet igang med at overclocke.. fik overclocket mit grafikkort uden nogen svinger i valsen..

Nu vil jeg gerne overclocke min cpu, men har ingen anelse om hvor meget volt jeg skal give den hvis jeg vil op på 5ghz.. Ved godt jeg skal stille ratio på 50x, eller 49, alt efter hvad mit motherboard kan klare..kan også stille på FSB.. men som jeg læste i anden tråd: 1.315 på vcore og level 5. Og smid så multiplier på 46.. hans var ud 4 og min er ud7.. er der egentlig den store forskel?

Er der noget jeg skal deaktivere inde i BIOS, inden jeg begynder at overclocke, etc.. turbo boost

Det skal primært være til gaming..

specs:

2600K + Cooler Master V6GT cpu køler.
Gigabyte Z68X UD7-B3 v.F8
Corsair Vengeance 1866 mhz CL9

Håber på at nogen herinde kan give et god svar

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af OpaqueCypress d. 31-10-2011 18:10:13.
Telledk

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2011 18:18:47
Svar/Indlæg:
74/0
Du kan jo prøve dig lidt frem, det kan vel ikke gå helt galt.. Nu har jeg godt nok ikke overclocket på SB, men min erfaring siger, at man ikke ved hvad den skal have af volt inden man har prøvet. Nogle Cpu'er kan klare så og så meget ved x vcore, andre kan noget andet.
Dog vil jeg ikke råde dig til at smide den op på 5ghz i et ryk. Jeg ville tage det stille og roligt derop ad. Et par hundrede mhz ad gange og så ind og køre prime eller et andet stress program.
Husk at holde øje med temperaturen.

Jeg ved ingenting mht hvad du skal aktive/deaktivere i bios.

OpaqueCypress

Overclocker
Tilføjet:
31-10-2011 18:24:31
Svar/Indlæg:
139/8
hvad vil du anbefale at jeg starter ud med af multiplies.. 46x?

hvad er prime? har jeg aldrig hørt om det..

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2011 18:57:44
Svar/Indlæg:
74/0
Prime95 som det reelt hedder, er et program som får din cpu til at arbejde 100% ved at lave noget "simple" udregninger. For at man kan se om ens overclock er stabilt, er man nød til at få den til at arbejde 100%, på alle kerner på samme tid, over en længere periode. Der findes flere programmer, ved ikke hvad der er bedst med flere kerner.

Du kan jo altid prøve med 46x multiplier. Hvis det ikke virker, kan du altid bare resette bundkortet og starte forfra.

OpaqueCypress

Overclocker
Tilføjet:
01-11-2011 01:40:25
Svar/Indlæg:
139/8
3# men hvor meget volt skal jeg starte med at give Cpuen?

Nogen der har et godt råd hvad man kan gøre når man er ny til overclockning på sandy bridge..

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2011 01:52:44
Svar/Indlæg:
3671/66

3# men hvor meget volt skal jeg starte med at give Cpuen?

Nogen der har et godt råd hvad man kan gøre når man er ny til overclockning på sandy bridge..

OpaqueCypress skrev d. 01-11-2011 01:40:25

Kender Google ..

Du kan oftest ikke bare stille dine indstillinger efter andres. Hver chip er forskellig og overclocking er en kunst, der differentierer for hver chip du har med at gøre.

Prøv dig derfor frem. Start fx. ved at se efter hvor meget du CPU kan nå op på, udelukkende ved at ændre dens multiplier. Når den ikke kan mere, kan du begynde at tilføre den en smule mere volt osv.

Nogle skal have 1,4V for at være stabile ved 5GHz, mens andre skal have op til 1,5V.
Hvis du ønsker den over 4,5GHz, skal du ofte involvere dig i en mere indviklet process, som indebærer deaktivering af C1, C6 og hvad de ellers hedder, de forskellige power savings-funktioner.

Dog, hvis det kun er til "gaming", er der vel nærmest ingen mærkbar forskel på 4,5 og 5GHz.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2011 01:55:15
Svar/Indlæg:
3671/66
Jeg vil i øvrigt anbefale Intel Burn Test til at teste med. Det går betydelig hurtigere end Prime95.

Når du føler den er ved at være ok stabil, kan du naturligvis bruge Prime. Nogle synes IBT er hårdest ved din CPU, andre synes Prime er hårdere.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2011 07:30:21
Svar/Indlæg:
1895/41

Man får markant hurtigere BSOD ved prime, så det er efter min overbevisning noget hårdere end IBT.
Men ellers rigtig som du siger, der er ikk 2 chip der er ens og ingen skal have de samme volt. #0 må bare prøve sig lidt frem 🙂

OpaqueCypress

Overclocker
Tilføjet:
01-11-2011 11:25:48
Svar/Indlæg:
139/8
#5 jeg havde ikke i tankerne at bruge andres indstillinger, men råd hvordan jeg kan starte ud.. jeg vil gerne over de 4,5ghz...det er kun til gaming..

de der power savings, vil det have nogen betydning hvis jeg ikke tager dem fra?

inde i BIOS kan jeg komme op på 59x multiplies. Var det du mente eller?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af OpaqueCypress d. 01-11-2011 11:30:29.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2011 11:42:16
Svar/Indlæg:
3671/66

#5 jeg havde ikke i tankerne at bruge andres indstillinger, men råd hvordan jeg kan starte ud.. jeg vil gerne over de 4,5ghz...det er kun til gaming..

de der power savings, vil det have nogen betydning hvis jeg ikke tager dem fra?

inde i BIOS kan jeg komme op på 59x multiplies. Var det du mente eller?

OpaqueCypress skrev d. 01-11-2011 11:25:48

Ja, de kan kompromisere din CPU's stabilitet når den er overclocket højt nok.

Start som sagt med at hæve dens multiplier. Sandy Bridge er ikke så vild med forøgelse af FSB'en, så det kommer ofte ikke op på mere end måske 108, før den bliver ustabil.
Når den ikke kan mere, tilføjer du en anelse volt. Lidt ad gangen, til du igen kan hæve den.
Når du så møder en væg, hvilket ofte forekommer ved 4,4-4,7GHz, må du læse noget om de forskellige power saving-indstillinger, som jeg også omtalte i #5.
Somme tider kan det også hjælpe at slå HT fra, og husk også at undersøge noget om Turbo Boost. Jeg er ikke så bekendt med Turbo Boost-delen, blot at den også er rimelig vigtig.

Prøv evt. også at rode lidt med FSB'en frem for multiplieren, så den evt. kan få et lille boost på den måde.

Har du noget ordentligt køling i øvrigt ? Jeg synes pludselig det felt er forsvundet fra ens system i profilen ..

Edit: 59x multiplies ? Hm, mente med hvad ?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Anonym202158143552 d. 01-11-2011 11:45:49.

OpaqueCypress

Overclocker
Tilføjet:
01-11-2011 12:03:42
Svar/Indlæg:
139/8

Okay, det vil jeg prøve ændre lidt på FSB'en. Ved man skal tage turbo boost fra, det har jeg fået at vide.. Hvis man giver cpuen for lidt volt bliver den ustabil (crasher, genstarter osv. Hvis giver den for meget, bliver den for varm..

Du mener, når den bliver ustabil ved 108.. så skal jeg øge volten en anelse, for at passere 108,korrekt?

så mener du at jeg kan hæve den igen når den får den anelse strøme mere?

Fik at vide, at den ikke må overstige 70 grader..

Jeg har en Cooler Master V6GT CPU air cooler, fire kølere, en i toppen, bagi, foran, og i bunden.. de er 120 og 140..

jeg tror jeg misfostod dig omkring multiplies.. de 59 var bare hvad den går op til 😀 .. tror selvfølgelig ikke den kan komme så højt..

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af OpaqueCypress d. 01-11-2011 12:16:55.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2011 16:44:46
Svar/Indlæg:
3671/66

Okay, det vil jeg prøve ændre lidt på FSB'en. Ved man skal tage turbo boost fra, det har jeg fået at vide.. Hvis man giver cpuen for lidt volt bliver den ustabil (crasher, genstarter osv. Hvis giver den for meget, bliver den for varm..

Du mener, når den bliver ustabil ved 108.. så skal jeg øge volten en anelse, for at passere 108,korrekt?

så mener du at jeg kan hæve den igen når den får den anelse strøme mere?

Fik at vide, at den ikke må overstige 70 grader..

Jeg har en Cooler Master V6GT CPU air cooler, fire kølere, en i toppen, bagi, foran, og i bunden.. de er 120 og 140..

jeg tror jeg misfostod dig omkring multiplies.. de 59 var bare hvad den går op til 😀 .. tror selvfølgelig ikke den kan komme så højt..

OpaqueCypress skrev d. 01-11-2011 12:03:42

Godt så, Turbo Boost slåes fra, og tak for info.

Egentlig sker der ikke så meget ved at give CPU'en for meget volt, så længe man køler den ordentligt. Intel anbefaler 72C, en del andre mener grænsen er fin ved 80C. Personligt vil jeg helst holde den på fx. 75C max. Et par grader til eller fra burde der ikke ske så meget ved.

Når du har hævet frekvensen så meget at den ikke er stabil længere, hjælper det ofte at øge volt tilførslen. Som sagt kommer der en "mur" ved 4,4-47GHz eller deromkring, hvor der begynder at komme andre faktorer som spiller ind - bl.a. C1 og C6 etc. Ved den "mur", skulle det ikke betyde så meget uanset hvor meget volt du giver den, da det pludselig ikke er volt der står i vejen.

Så start med at finde ud af, hvor højt den kan komme ved stock volt og forøgelse af frekvens. Enten FSB eller multiplier - helst multiplier, da der er det simpleste. FSB'en påvirker også lidt andre ting, nemlig.

Det virker som ganske ok køling. Jeg ved ikke, om du kan nå 5GHz, men 4,6-4-9GHz burde kunne lade sig gøre.