En anderledes Folkeskole?

Hyggehjørnet d.  07. november. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 1012 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 19:56:14
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

I tænker måske: "Åh nej. Ikke endnu en survey om et eller andet ligegyldigt!" - og, det er det måske også lidt. Selvom jeg ikke mener, at vores Folkeskole er ligegyldig.

Min tanke var mere, hvis nu I fik frie hænder - uanset økonomi, politik og sædvane: Hvordan skulle jeres drømmeudgave af Folkeskolen se ud?

Jeg snakker alt om, åbne klasselokaler, en hytte i skoven, smartboards, touchskærme og tablets til alle elever, en diktator som underviser eller slet ingen undervisere eller undervisningsmaterialer. Man må bruge Google, Wiki, Facebook eller whatever. Maks. 20 elever i klasserne. Ingen klasser, kun en stor bunke elever der alle lærer i flok. Anarki, demokratur, rent og skært demokrati - everything goes.

Hvordan skulle jeres, Folkeskole se - eller havet set - ud?

Jeg må dog påpege, at vi helst skal holde os inden for gældende lovgivning - så ingen racistiske kommentarer og deslige.

Men, lad mig høre.

P.S.: Nåja. I tænker sikkert: "Hvad skal det bruges til?" - hertil kan jeg svare; ikke noget særligt. Bare nogle idéer til en opgave og vinkler jeg måske ikke selv har tænkt på 🙂
TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 20:05:04
Svar/Indlæg:
772/49
Hæve måneds lønningerne, sætte timetallet op, og forlange 9.5 i snit for at blive underviser. Desuden skulle klasserne inddeles i trin for kompetence, og fælles støtte til de svage elever afhængigt af fag.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 20:05:42
Svar/Indlæg:
3746/627
øøøh hvem er du?

tror du er gået forkert

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 07-11-2011 20:06:20.

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
07-11-2011 20:11:38
Svar/Indlæg:
74/0
#1 Skal vi så ikke bare skifte direkte til diktatur?

Folkeskolerne burde være mere frie. Har ingen ide om hvordan man skal gøre det. Ved bare at jeg klart lærer mest hvis jeg har lyst til at lære, og ikke bliver tvunget til at lære.
Dog ville jeg gå ind for at man deler børnene op i hvordan de lærer. Ikke hele tiden, bare i nogle fag. Det er jo ikke alle som bliver klogere af at læse i en bog.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Telledk d. 07-11-2011 20:12:40.

jmose

Moderator
Tilføjet:
07-11-2011 20:11:49
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg synes faktisk at den skole allerede eksisterer...! Og det er nok derfor jeg er på kant med Vejle Kommune... 🤣 Skolen er privat og hedder Rudolf Steiner.

Den har i mit hoved alt hvad jeg kan forlange. 17 elever i klasserne, engagerede lærer, engagerede forældre. Ligger i en skovkant med fantastisk natur omkring.
Redskaberne er meget enkle - men virker. Musik/rytmik/kreativitet er noget som bruges aktivt og ikke kan vælges fra....

Jeg er så godt tilfreds at jeg allerede har meldt min yngste dreng ind på skolen...Og det er altså selv at han først skal i skole i 2013!

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 20:15:18
Svar/Indlæg:
772/49
#3 Hvad har kompetente undervisere at gøre med diktatur?. Og jeg nævner heller ikke tvangsundervisning noget sted, men derimod at møde eleven hvor han/hun er. De stærke elever har ligeså stort et krav på at blive flyttet intellektuelt, som de svage elever. Jeg er derimod helt enig med dig i, at børn lærer på forskellige måder. 🙂

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
07-11-2011 20:28:08
Svar/Indlæg:
74/0
#5 Karaktere har jo netop intet med kompetente undervisere at gøre. Det betyder meget mere at de brænder for at undervise og på samme tid kan finde ud af at lære fra sig.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 20:33:57
Svar/Indlæg:
772/49
#6 Det kan du bestemt have ret i, men desværre tror jeg at det nuværende adgangskrav lukker for mange ind, som desværre vælger det af andre grunde. Jeg kan dog kun tale for min egen skoletid.

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
07-11-2011 21:02:47
Svar/Indlæg:
74/0
#7 Det giver jeg dig 100% ret i. Der er alt for mange som slet ikke burde tage den uddannelse. Jeg ville bare ønske at der var en anden måde end karakter, til at sortere de "forkerte" mennesker væk.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2011 21:21:01
Svar/Indlæg:
3854/175
Mere respekt for læren og mere disiplin. Der går sgu for meget facebook og wow i den. Derudover så skulle der ikke være så mange begrænsninger for undervisningen, forstået på den måde at man måtte lave mange flere forsøg i fysik f.eks.
Derudover skulle der være topuddannet vikarere og man skulle forsøge at mindske lære sygdom

Der er mange ting 🙂

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
07-11-2011 22:05:40
Svar/Indlæg:
470/41
At man møder kl 9 halv 10 og har fri ved 3 tiden.
Ingen lektior da jeg personligt ikke lavede dem i folkeskolen, dog laver jeg dem på min uddannelse 😛
hold opdeling. Det var der på min efterskole og jeg lærte meget mere.
Noget ligne hvor der er forskællige lære metoder, der er jo nogle som bedst lære ved at læse i en borg eller lave matematik på et stykke papir, så er der nogle som lære det nemmere med lego eller ligne.
max 15 elever per klasse så læren kan give sig god tid.
en lang (20 - 40 minutters) pause ved være 2 modul og mellem være modul 5 - 10 minutter til dem som ryger eller til dem som vil have lidt luft.
smartboards og et skrive kursus til lærene, og dropbox så læren kunne ligge notater og hvad som er lavet på tavlen ned, så skulle være en elev have en computer (der skal dog selv bestemmes om det skal være windows baseret laptop eller Ios Mac Laptop) Side pige og dreng så pigerne kan holde lidt fast i drengene 😀 😀 . Lære holder mere fast i larm og giver sig tid til at forklare vis eleven ikke forstå.
Gode stole og bored, digitale bøger på computern, klassen skal have blyanter og papir til rådighed.
En ikke alt for dyr kantine.
OG AT DER ER STYR PÅ SKEMAER!

Det er nok den bedste folkeskole inden for grænserne jeg kunne komme på :D

Telledk

Superbruger
Tilføjet:
08-11-2011 17:07:59
Svar/Indlæg:
74/0
#10 Til dem som ryger? Der hvor jeg gik i folkeskole, var der dælme ikke mange som røg i 0-8'ende klasse. Tror ikke engang det er tilladt mere?

Men faktisk god ide med at sætte dem dreng-pige. Virker dog bedst hvis pigen ser sød ud :)

Møde tidspunktet er fint klokken 8. Det er jo hvad man skal hele live, så hvorfor ikke lære det med det samme?

sino

Enthusiast
Tilføjet:
09-11-2011 16:56:14
Svar/Indlæg:
502/4
Undskyld jeg spørger, Theis, men er du ordblind? Det er et ærligt spørgsmål.

Du kunne virkelig få en snak med min kone. Hun er eurytmist i Steiner sammenhæng. 🙂

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2011 17:14:45
Svar/Indlæg:
411/7

Nej han er ikke - Læs hans post:

"Ingen lektior da jeg personligt ikke lavede dem i folkeskolen".. hehehe..

Havde faktisk en klassekammerat som var ordblind, men han ville gerne lære det, og skriver idag faktisk meget fint. Man lægger ikke mærke til han er ordblind.

Min kæreste går på seminariet, men har ca. halvt så mange timer som jeg har på teknisk. Det skulle være til lektier, men dem er der ikke mange af. Ved ikke hvordan det er andre steder, men seminariet i odense er helt til grin. Bl.a. er der vist mange som ikke rigtig gider være der, og ikke går op i at være en god lærer.

Det var nok der man skulle kigge først.

sino

Enthusiast
Tilføjet:
09-11-2011 17:32:24
Svar/Indlæg:
502/4
Jeg synes Theis skulle ha' lov til at svare (#12), inden nogen begynder at grine. 😕

KinGzeDK

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2011 17:53:10
Svar/Indlæg:
411/7

Når manden selv siger at han ikke har lavet lektier i skolen er det IMO fuldstændig og 110% selvforskyldt, og jeg forbeholder mig derfor retten til at grine herfra, til månen og tilbage igen. 🤣

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2011 19:02:31
Svar/Indlæg:
3854/175
#10 Til dem som ryger!?!?
En ting er at folk gør det, men det skal da ikke være acceptabelt på den måde. Selvfølgelig må de selv bestemme, men ligefrem på det nærmeste at opfodre til det, virker altså temmelig tåbeligt 🤡 🙂

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2011 19:16:09
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeg sidder selv i pædagogisk udvalg på den skole jeg arbejder på. Flere artikler viser, at mange af de ting, som vi troede eleverne fik det bedste udbytte af, faktisk ikke stemmer overens med virkeligheden.
Faktum er, at struktur, lærerens feedback til eleven samt lærer-elevrelationer er de ting, som har den største indflydelse.
Jeg mener ikke vi behøver mange fancy ting i undervisningen. Jeg kan sagtens få en spændende time bare ved at bruge pap og papir. (Dog er jeg lige i dag blevet bedt om at kigge på IA Smartboards 😀 )

Dog mener jeg folkeskolen skulle bygge på gode lærere med lyst til at undervise. Det faglige niveau skal selvfølgelig være i orden, men jeg mener bestemt ikke man behøver at have 9.5 i gennemsnit for at blive folkeskolelærer. Mine 8.00 efter den gamle skala rækker fint!!! Vi skal have flere lærere, som bringer en personlighed ind - også lærere som TØR bringe sin personlighed ind i klasselokalet. Lærere, som kan give en verbal lussing, men samtidig bagefter vise sin anerkendelse. Det mener jeg folkeskolen skal bygge på.
Jovist vil jeg gerne have alt mulig teknisk gejl, da vi jo også skal gøre eleverne parate til livet efter folkeskolen, men ovenstående er for mig det vigtigste en skole kan bygge på udover tillid, respekt og ambitioner.

God fornøjelse med opgaven, jeg vil meget gerne læse den. Det kunne være vi skulle tage nogle af dine forslag til overvejelse på "min skole" :)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 09-11-2011 19:20:26.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2011 19:23:24
Svar/Indlæg:
8762/174
Er også enig i at lærerne ikke behøves at have et sindssygt højt gennemsnit bare de har bevist at de er gode til at lærer fra sig.

Nu tager jeg bare mig selv som et eksempel.

Fra 7. til 9. klasse var jeg pisse skole træls og gad det virkelig ikke mere, men vi fik en ny lære der virkelig kunne lære fra sig og gøre undervisningen spændende, hvilket havde en stor effekt på mig.

Alle de fancy nye ting som smartboards osv mener jeg også fint man kan undvære da de er pænt skod og ja vi have et smart board som de første i silkeborg kommune i min klasse og nøj hvor var vi træt af den...

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2011 21:09:47
Svar/Indlæg:
567/26
Den skulle være som Hellerup Skole.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2011 23:10:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Gode idéer. Kom endelig med flere.

- men husk at holde en sober tone 🙂

-> #19

Nu har jeg ikke selv gået dér, såeh... kunne du overtales til at uddybe hvad du mener? 🙂

kojs

Overclocker
Tilføjet:
09-11-2011 23:56:48
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg er blevet meget inspireret af Salman Khan's TED talk omkring brug af bl.a. videoundervisning. Jeg tror virkeligt at mange fra min gamle folkeskoleklasse kunne have fået meget mere ud af undervisningen, hvis det var foregået på det måde Salman Khan omtaler. Både de personer som havde svært ved at følge med, men også dem som havde nemt ved at følge med...
Link til Salman Khans talk (Kan anbefales): http://www.ted.com/talks/salma...

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2011 04:34:18
Svar/Indlæg:
3485/76
#18 da jeg gik et sted imellem 3. og 5. (kan ikke huske hvornår det var) der kunne jeg regne bedre end min regnelære(jeg siger regne, fordi hun ikke kunne matematik), så er der altså et problem med kompetencerne.. bevares hun var en rigtig rar dame og hun var da også gammel.. men at jeg regner hurtigere end hende i så ung en alder... det er lidt bob bob

#0 vi skal sortere lære fra, små børn ikke vil kunne tage seriøst og som har irriterende vaner... man kan ikke abstrahere fra det 😲

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2011 07:33:15
Svar/Indlæg:
3854/175
Vil give jer ret i smartboards. Der hvor jeg går, har vi et i fysik lokalet bl.a. som læren bruger til at skrive notater ned.
Det første lange styk tid virkede det tegn/skriv program ikke, så der blev skrevet i paint 🤡 Nu da det virker er det faktisk også bare paint. De har bare betalt meget mere for det! Og for mig gør det det ikke nemmere end hvis det stod på en tavle med kridt.
Så umiddelbart vil jeg sige at det er spild af penge - igen :no:

sino

Enthusiast
Tilføjet:
10-11-2011 14:25:10
Svar/Indlæg:
502/4
#13 #14 #15
Jeg ved det godt (har før set ham skrive), men jeg valgte at tage #10 på en alvorlig måde, for Theis' indlæg er bare et pletskud! Selv en ordblind vil gøre det meget bedre.

Han rammer lige skolernes største problem. Alt for mange lærere, er ikke istand til at lære eleverne at læse/skrive ordentligt. Gymnasier og andre læreanstalter har meldt det problem ud i meget lang tid.

Nogle lærere/sprogforskere har sagt ok for, at elever skriver ord efter udtalelyde! Hvordan vil det ikke gå, hvis en bornholmer og en vestjyde skulle skrive en novelle sammen 😉

Jeg husker Ritt Bjerregårds melding for år tilbage, at en skoleklasses niveau/indlæring skulle ligge på linje med de dårligste elever i klassen! Efter spørgsmålet hvorfor, var svaret, jo, så ville de være nemmere at ha' med at gøre som voksne <(politisk) 😕

Min lille humble teori går bl.a. på, at ikke mange unge læser bøger idag. Det er computer med stavekontrol, som ingen ser men bare bliver rettet og sms med mærkelige udefinerlige forkortelser. Jeg ved det er nu og -fremtiden, men det basale bør og skal være tilstede.

Xqual

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2011 18:47:58
Svar/Indlæg:
718/15
1: Lærerne skulle gøres til tjenestemænd så vi kunne blive fri for umulige forældre "det har min engel krav på! det kunne min engel aaaaldrig finde på!"
2: maks 18 elever i klasserne.
3: Lærere skal kunne give praktiske eksempler på det de underviser i. "Hvorfor skal jeg lære det? Det får jeg da aldrig brug for!" "Det skal du fordi at hvis du kommer til at arbejde med Y så kan du gøre X fordi du har lært det her kedelige noget"
4: Vi skal ligesom der gives special undervisning til de bogligt svage. kunne hive de "kloge" (Det ord er vel fyfy) til side og udfordre dem noget mere.
5: Mere praktiske fag/arbejde! nogle af de her med boglige udfordringer er ofte ret praktisk anlagt.

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
10-11-2011 21:08:00
Svar/Indlæg:
470/41
#12 Joo jeg er ordblind :) og har gået til ekstra dansk fra 0-9

#13 nå dine lære ikke gider at give sig tid til at forklare i dansk og engelsk, bliv det utroligt hurtigt trættende. I alle Andre timer nåde jeg og lave det hele så jeg intet fik for....

sino

Enthusiast
Tilføjet:
11-11-2011 14:57:41
Svar/Indlæg:
502/4
Godt gået, Theis 😉