Søger info/hjælp omkring opsætning af raid på nas

HDD/SSD/RAM d.  19. november. 2011, skrevet af haveport
Vist: 592 gange.

haveport
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2011 13:50:51
Svar/Indlæg:
255/30
Hej Hwt 🙂

Jeg købte en Nas server for noget tid siden og nu har jeg endelig taget mig sammen til at prøve at få den sat op.

Nas serveren er denne model:
Thecus N4200 Pro
http://www.proshop.dk/Netvaerk...

Jeg har købt disse diske til den:
http://www.proshop.dk/Harddisk...

Har indtil videre kun 2 diske, men det er jo også nok til at jeg skulle kunne sætte den op og få den i brug. For som priserne ligger lige nu, skal jeg ihvertfald ikke ud og have de 2 sidste diske til den. Er simpelthen for dyrt..

Men nå nå. Det jeg mangler hjælp til nu er, at jeg skal have sat de to diske i raid. Og ved intet om det - mildt sagt 😛
Når jeg går ind for at konfigurere det, siger den at jeg har mulighed for at køre disse typer:
JBOD, RAID 0, RAID 1

Det er noget med at man kan køre spejling, så hvis den ene disk skulle ryge, så ligger det stadig på den anden. Er det ikke forstået korrekt? Og i så fald, er det så ikke den der hedder raid 1?

Ville det være helt hul i hovedet spilde halvdelen af pladsen på dem, på det? eller hvad kører i selv på jeres Nas?

På forhånd tak 🙂
Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2011 14:00:34
Svar/Indlæg:
3854/175


haveport
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2011 14:48:33
Svar/Indlæg:
255/30
Jamen har godt læst testen 🙂 . Og er faktisk lige dén n4200 pro i brugte til test, som jeg sidder og roder i pt 😀

Men er stadig i tvivl om hvilken form for raid jeg skal køre. For nu har jeg lige været inde og læse en masse om det og kan se at der også er noget der hedder Raid 6. Det kræver dog min. 4 diske og den kan også genskabe data ved nedbrud.
Men så er problem stillingen bare lidt, om Raid 6 yder bedre end Raid 1? For hvis den gør det, ville det næsten være dumt ikke at vente og anvende det istedet.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
19-11-2011 16:21:21
Svar/Indlæg:
4437/91
Det kommer jo meget an på hvor vigtig din data er. Jeg har et setup hvor jeg har redundans på udvalgte data som arbejde og billeder. Resten ligger bare spredt over diskene og kan godt leve med at det går tabt.
Men med to diske kan du jo starte med et RAID1 setup og når diskene bliver billigere - og hvis du får brug for mere plads, kan du køre et RAID0 sideløbende så du kan have al crap liggende hvor der er masser af plads og hastigheden er god.
Ellers er RAID6 også et bud.


haveport
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2011 16:58:18
Svar/Indlæg:
255/30
#3
Ja okay, tror jeg at jeg vil tage til mig så 🙂 . Havde også overvejet den mulighed.
Men ville det så være en dum ide at anvende 100% af pladsen til raid? eller skal jeg overlade noget plads?


vindum
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2011 18:43:05
Svar/Indlæg:
365/0
#3
Med 4 diske, kan du lige så godt vælge raid10 frem for raid 6.. du 'mister' 2 diske lige meget hvad, men raid 10 er hurtigere.