Bærbar 4-5k

Diverse d.  20. november. 2011, skrevet af Claumarch
Vist: 811 gange.

Claumarch
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2011 14:02:36
Svar/Indlæg:
9/2
Hej håber det er det rigtige forum til mit spørgsmål.

Min gamle Hp pavilion dv6000 er ved at være død, så jeg skal have ny bærbar inden studiestart til sommer.

Budget er 4-5 k . Skærmstørrelse 13.3"-15.4"

Jeg ønsker mig en hurtig computer, men den behøver ikke kunne noget som helst med grafik (har stationær til spil og film).
har jeg ret når jeg tænker at det betyder, at jeg skal gå efter at bruge penge på en I5 processor, 4 gb ddr3 ram og en ssd harddisk. (lydder det fornuftigt?)

Er der nogen, der kender en side hvor man selv kan konfigurere sin bærbare? Jeg vil helst undgå at betale for et unødvendigt grafikkort.
Jeg er også helst fri for styresystem, da jeg godt kunne tænke mig at prøve linux (for at undgå tungt windows system) - ellers har jeg allerede en ekstra win 7 licens - så der kan også spares.

I øvrigt er bateritid meget vigtig for mig. Ikke kun tiden nu, men også om 1 og 2 år. Hvilke mærker er førende der?

Jeg har kigget lidt her
http://www.bbec.dk/katalog/Kon...
Kender dog ikke mærket, og det virker ikke til at deres bateritid er nænvneværdig - nogen erfaringer?

Bonusspørgsmål.
Kan min gamle pc være noget værd? dvd drev kører ustabilt (virker 30 % af tiden) + køler kører skævt, og larmer derfor hørbart (30 % af tiden - altid hvis man spiller). Batteriet er skiftet til et 12 cellers lithium, som holder ca 1 time med intens brug (spil).(Den ville i givet fald overleveres med tom harddisk.)
Den er sikkert ikke noget værd, men da et spørgsmål værd.
Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2011 14:47:58
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
Jeg vil vurdere, at du ikke kan genbruge noget fra den gamle.

Jeg ville kigge efter en til 4000 kr. Windows er std og vælge det fra vil ikke ændre på prisen. Da de fleste firmaer har noget kaldt volume licenser, som de købe licensen til gode penge. Mindes du med vista vist nok kan få et par hunde tilbage. Hvis du vælger ikke, at aktivere licensen. Jeg mindes i windows 7, at de har ændret på emulaeren til, at du ikke kan få de hånd øre tilbage desvære...

Jeg ville tage en 120 gb ssd og sætte i pcen. koster nok 1200 kr efter følgende. Typisk for du for 4 k, fint gfx, I3 (2.gen Sandy B), 4gb ram. Skærmen køre så ikke så høj opløsning i stil med dem til 6k. std 15,6" skærm i den prisleje. 🙂


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 20-11-2011 14:54:13.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2011 15:57:15
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Du skal bruge en ny bærbar inden studiestart til sommer... og du kigger efter en nu?
Køber du den nu eller først til sommer?


Claumarch
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2011 16:07:09
Svar/Indlæg:
9/2
@shadowhunter
Super. Jeg vil dog helst undgå selv at skulle pille ved den af garantihensyn.

Det var ikke meningen at genbruge dele, men at sælge den gamle.

@soundwawe
Den jeg har er som sagt ved at være død, så kunne godt finde på at skifte før. Men ligeså meget fordi nu følte jeg lige for at begynde at sætte mig ind i mærker og forhandlere.

Jeg gentager lige at baterilevetid er meget vigtigt for mig, jeg ville derfor gerne finde en model med et 12 cellers batteri.
Så hvornår jeg køber afhænger af hvornår det rigtige dukker op :)


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2011 16:21:09
Svar/Indlæg:
3011/103
Hvor mange timers batteritid vil du gerne have?


Claumarch
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2011 16:26:58
Svar/Indlæg:
9/2
Gerne 4 timer+ - og jeg mener ikke hvor den står med sort skærm og slapper af - men ved almindeligt skrivebrug.
Så engang en dell et eller andet som de påstod holdt 18 timer - men det var til 18.000 og 3 år siden.

Men mest muligt bateritid, mit problem er, at jeg ikke stoler på producenternes opgivelser, er der en generel %-sats man kan trække fra eller nogle mærker man bør kigge efter?

Men er det overhovedet realistisk for mit budget?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Claumarch d. 20-11-2011 16:27:56.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2011 17:04:56
Svar/Indlæg:
5474/39
#5
Min bærbar kan køre 3 timer på bateriet. Det betyder meget størrelse på skærmen. Hvis vil have langtid og sdd, så må det oplagte være en babycomputer med 10" skærme med ASUS ellers prøv kigge efter noget brugt apple Pro eller air. Mindes deres bateriet holder i mange timer...

Du må ud og finde et størrebatterie. batterier er pænt dyre, på grund af staten... Da der typisk er miljø afgift, moms også vidre på baterier i Danmark.

Tror det optimale for dig vil være 13,3" skærm. Da de bruger mindre strøm end 15,6".

Angående den gamle pc.
Hvad du kan få for den gamle pc afhænger af, stand, indhold, software, alder(garanti), så også mærke da nogen går op i om det er en Elite eller bare "standart". Muligheder ved opgradering nemt eller svært.

så har også betydning hvor du sælger henne af og hvornår du sælger. It er lige som biler med alderen. Pcen for kun mindre værdi med alderen. 😛 Det også derfor, jeg ikke længer går efter elite produkterne mere i stil med min første bærbar.


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 20-11-2011 17:18:12.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2011 17:50:11
Svar/Indlæg:
3011/103
Acer Aspire TimelineX lyder som noget for dig. Prisen er lav og batteritiden lang.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2011 17:54:26
Svar/Indlæg:
4536/104
Hvis det er til skolebrug så ta et kig på følgende.
+ eventuelt køb en billig SSD og smid i for hurtigere hverdags føelse.

http://www.komplett.dk/k/ki.as...
eller.
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
eller min favorit.
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
(denne har klart stærkest gfx + lidt mere hdd plads, og kan derved også benyttes til media center/film underholdning + små spil på farten).


Claumarch
 
Overclocker
Tilføjet:
21-11-2011 06:54:50
Svar/Indlæg:
9/2
13.3 " er nu planen af strømhensyn og samtidig fordi mini-pc'er er for langsomme til mig (generelt).
Apple er ikke en mulighed, bryder mig ikke om styresystemet.

Gammel pc ryger i skuffen.

Timeline serien bliver for dyr, hvis jeg vil have I5 - men det kan være at det kan undværes. Dog bekymrer det mig også, at de "kun" har 6 cellede batterier - men jeg må læse nogle reviews

Jeg har som sagt ikke brug for et stærkt gfx og hdd plads - da min stationære fint kan lege media center. Dog har Asus'en 8 cellers batteri, er et stort +

Tak for hjælpen so far



Claumarch
 
Overclocker
Tilføjet:
21-11-2011 06:55:23
Svar/Indlæg:
9/2
13.3 " er nu planen af strømhensyn og samtidig fordi mini-pc'er er for langsomme til mig (generelt).
Apple er ikke en mulighed, bryder mig ikke om styresystemet.

Gammel pc ryger i skuffen.

Timeline serien bliver for dyr, hvis jeg vil have I5 - men det kan være at det kan undværes. Dog bekymrer det mig også, at de "kun" har 6 cellede batterier - men jeg må læse nogle reviews

Jeg har som sagt ikke brug for et stærkt gfx og hdd plads - da min stationære fint kan lege media center. Dog har Asus'en 8 cellers batteri, er et stort +

Tak for hjælpen so far



Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2011 07:21:56
Svar/Indlæg:
1704/19
#0

Lur det tilbud her ud... meget maskine til en god pris og så en god SSD i den til sidst 🙂

http://www.dustinhome.dk/fujit...


PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
21-11-2011 11:27:12
Svar/Indlæg:
293/32
Du kunne også spare lidt op og vælge denne: http://www.komplett.dk/k/ki.as...

🙂