"Usability test" af ny webshop

Hyggehjørnet d.  22. november. 2011, skrevet af freak_master
Vist: 9991 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-11-2011 22:43:30
Svar/Indlæg:
6368/477
Dette er ikke en reklame tråd, og der kan ikke bestilles varer fra webshoppen endnu! Selvom du kan skrive kreditkort info og du får at vide at transaktionen er gået igennem, bliver der ingen penge hævet.

Når det er sagt, så vil jeg gerne spørge jer forbrugere, hvad jeres personlige mening er om min nye webshop.

Jeg bruger et system der hedder OSCommerce der heldigvis er Open Source, så jeg har selv mulighed for at ændre i den som jeg har lyst til.

Så har i 10min til lige at kigge og give noget feedback ville det være super!

Det er et stykke tid siden at jeg har arbejdet på den, da jeg både har mit studie og jeg skriver her inde, så der går stadig lang tid inden den reelt "sættes igang".

Der er oprettet nogle varer, og prisen er nogenlunde det som jeg kommer til at tage for tingene. Men det skal jeg ikke mere ind på, det er jo ikke en reklame tråd 😉

Hjemmesiden er www.itkin-computer.dk (Itkin er mit mellemnavn, og har en onkel der også bruger itkin i sit firma).

En ting der kan nævnes er at jeg har fået en designer til at lave et meget, meget simpelt logo til mig i toppen. Dette skal erstatte logoet i toppen med OSCommerce.

Ser frem til noget feedback så siden kan komme i top inden jeg skal til at bruge den 🙂
Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2011 23:13:20
Svar/Indlæg:
8947/160
Det ser fint ud, nemt og overskueligt. Så mangler der bare lidt hastighed. 😉


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-11-2011 23:16:08
Svar/Indlæg:
6368/477
#1
Jeg takker 🙂

Nu kan jeg se at der har været 15 online her på det sidste på samme tid, og jeg har prøvet at loade et par sider, og jeg synes nu at den stadig er ret hurtig. Serveren er en nyere IBM med en Xeon CPU der nemt skulle kunne trække koden, og forbindelsen er 100/100, så det burde ikke været noget problem.

Hvor lang tid tager det dig at hente en side når du trykker på et link?


AndersJks
 
Newbie
Tilføjet:
22-11-2011 23:19:29
Svar/Indlæg:
2/0
Det ser fint og overskueligt ud :)
Men jeg vil anbefale at du gør noget ved kategori billeder på eksempelvis http://itkin-computer.dk/index...

De er scaled ned hvilket ikke ligefrem ser pænt ud. 😛


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2011 23:22:30
Svar/Indlæg:
3799/43
Er det meningen at den skal være langsom, og se sådan ud som ehhmm.jpg i mit billede galleri ? Bruger Firefox men syntes nu at grafikken fejler en del. efter en fair reload af siden blev den væsentlig flotter, men der er stadigvæk fejl i Ehhmm1.jeg som jeg uploader omlidt, er der fejl i æøå. Ellers en fin hjemmeside, det ligner noget man har set før. Derved har man let ved at navigere rundt. Der mangler en del informationer om fragt og, hvilken en form for betaling du acceptere.

Edit:
Det tog ca 15-20 sekunder for først loade og ved første reloade 1 sekund. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 22-11-2011 23:28:00.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-11-2011 23:30:38
Svar/Indlæg:
6368/477
#3
Ja billederne har været store og er blevet auto scaled. Det kan være at jeg skal skalerer dem ned inden jeg får dem uploaded, så bliver de nok ikke helt så grumset 🙂

#4
Meningen er ikke at den skal være langsom nej. Hos mig er den ikke langsom, men det kan også være fordi serveren er tæt på mig. Det er noget jeg lige vil få kigget på.

Hvilken grafik fejler helt præcist hos dig? De blå linjer, billederne eller hvilket?

Hvilket galleri skriver du om? Så vidt jeg husker er der ikke noget galleri i osCommerce, og jeg har ikke tilføjet et. Og jeg mener heller ikke at det er muligt for brugere at upload et billede.

Siden ligner meget coolerkit og andre med samme design, også netop derfor jeg valgte osCommerce. Mange andre Open Source webshops er en del mere indviklet.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2011 23:34:17
Svar/Indlæg:
3799/43
Tag og se mit billede galleri i min profil. Her på hwt.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-11-2011 23:36:48
Svar/Indlæg:
6368/477
#6
Sådan her ser det ud for mig:




Det ser godt nok underligt ud på din. Bruger du den nyeste version af FireFox?


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2011 23:45:39
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg er rimelig sikker på at det er version 9. det skal jeg nok lige se efter i morgen. Er lige på vej i seng, så kan jeg også se hvilket tegnsæt jeg køre med.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-11-2011 23:50:09
Svar/Indlæg:
6368/477
#8
Mange tak. 🙂


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 01:08:50
Svar/Indlæg:
5421/53
Sjovt som jeg selv så sent som i går sad og legede med OSCommerce.

Du bliver nød til at ændre designet på siden for at skille dig ud af de tusinder andre OScommerce shops.

Eller downloade et theme og ændre det.

Går ud fra du ikke kender meget til PHP og HTML/CSS?


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2011 01:20:26
Svar/Indlæg:
6368/477
#10
Jeg koder rigtig meget, men jeg har ikke sat mig særlig meget ind i php. Jeg koder både i small, java og C#, så jeg har lidt forståelse for det, og jeg har også kigget lidt på det...

Jeg havde ikke regne med ligefrem at ændre temaet, det der sælger er vel ikke helt så meget om kanterne er blå eller røde, men mere priserne, når det er en webshop.

Jeg har længe solgt varer og ydelser til andre firmaer, og vil gerne ind og prøve og sælge til private, derfor jeg som en start vil prøve med noget simpelt.

Som designet er nu synes jeg det er meget brugervenligt, men jeg nogle ting der irriterer nogen irriterer måske ikke mig og omvendt. Den eneste grund jeg skulle have til at skifte design er med henhold til fænomenet usability, hvis siden altså er meget svær at bruge intuitiv.

Kunderne skal nok komme så 🙂

Havde du evt. et design i tankerne?


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 01:47:06
Svar/Indlæg:
5421/53
#11

Hvis jeg var dig ville jeg lige læse disse 2 igenne:

http://forums.oscommerce.com/t...

http://forums.oscommerce.com/i...


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 02:57:18
Svar/Indlæg:
1704/19
Okay fin side særlig det at der er en ordentlig visning af specifikationer på varer noget som er en alvorlig mangelvare på de fleste hjemmesider.

Som kunde vil jeg hellere have gode info om varer end et eller andet pop smart design som intet siger men hey lidt personlighed skader jo aldrig så længe det ikke forvirre mere end det gavner (der er jo også voksne som køber hardware og de gider ikke design som er lavet til puppere)🙂

Jeg købte ikke noget men syntes fart på siden var fin men ikke raket 🙂


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-11-2011 09:04:02
Svar/Indlæg:
4437/91
Det er rigtig vigtigt at du ikke lader klienten skallere billederne lokalt. Resize dem derfor før du uploader dem. Det vil også minimere trafikken. Leg evt. med kvaliteten af .jpg, overvej .png og .gif til nogle af formaterne - alt efter antallet af farver.
Og skift layout! Det betyder nemlig noget om man ligner alle de andre eller om det ser klodset ud. Ikke et ondt ord om nogen men hvis B.J.Trading og Komplett havde præcis samme priser og service, ville jeg handle ved Komplett fordi deres webshop er så meget mere venlig at se på og overskueligt sat op.
Men godt initiativ og flot arbejde 🙂

EDIT: "Udvidet søgning" er uoverskuelig og burde gøres mere overskuelig og evt. kategorisere RAM standarder og lign.
"Information" i nederste venstre hjørne giver kun mening når man har mouse-over. Ellers smælter linjerne sammen. Evt. lav ekstra linje afstand mellem de enkelte links.
Når jeg har noget i kurven får jeg "Log af" som første option i stedet for "videre" eller "fortsæt med indkøb".

Håber det kan bruges.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 23-11-2011 09:15:03.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2011 09:37:11
Svar/Indlæg:
6368/477
#12
Jeg takker for de links, det er noget jeg lige vil kigge igennem 🙂

#13
Jeg havde faktisk overvejet mindre specifikationer da alt skal skrives i hånden og gemmes som "plain", så det er derfor lidt svært at sætte op, men er det det der skal til, så gør jeg det også gerne.
Som de andre skriver kan det vel ikke skade med nogle personlige tiltag, det vil jeg lige få kigget lidt på. 🙂
Som jeg skrev i #0 så kan du heller ikke købe noget, da ordrer ikke går igennem, og det kommer de heller ikke til før om lang tid. Siden er lidt nedprioriteret i forhold til andre ting i mit liv 🙂

#14
Det kunne være en ide for at få fart på den, det havde jeg slet ikke tænkt på 🙂
Jeg får lige kigget på det layout værk det...

Udvidet søgning er kun forvirrende fordi der ingen varer er under RAM. Så snart der kommer varer vil det være inddelt på samme måde som bundkort.

Dine andre ideer er rigtig gode og er noget jeg vil forsøge at ændre, især den "log af" knap. Den kan jeg godt se ikke står helt så hensigtsmæssigt.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-11-2011 09:41:08
Svar/Indlæg:
4437/91
Det med søgningen tænkte jeg nok var pga. manglende varer. Hvad med om det blev sat op så man havde x antal dropdowns med hver deres variable indhold, alt efter hvad der blev valgt af produkt? Så når man valgte RAM i den første, er der kun mulighed for DDR1, DDR2, DDR3, ECC osv. i den anden og hastigheder i den tredje og CL i den fjerde. Eller noget i den stil. Så man ikke sidder med en 500 punkters dropdown i den første.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2011 10:39:30
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg mente nu godt nok at jeg havde lavet alle undermenuer, men det er ikke tilfældet. Jeg finder lige ud af om det kan gøres nemmere med den søgning der når jeg kommer dertil 🙂


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 13:03:04
Svar/Indlæg:
1814/48
Lav miniaturer af dine billeder der passer i oversigterne. Den nuværende løsning gør at brugerne skal bruge båndbredde/tid på at hente billeder der alligevel skaleres ned til et billede der sjældent ser helt korrekt ud.

Med hensyn til selve konceptet syntes jeg at du spreder dig over for mange områder. Foruden du har en af de store i ryggen vil du have langt større sandsynlighed for succes hvis du sørger for at være den bedste side for ganske få ting, hvis der var noget særligt at vinde ved at sælge hardware billigere end konkurrenterne tror jeg at andre ville have gjort det.


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 13:28:59
Svar/Indlæg:
869/100
Hvad med PSP spil ??


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2011 14:19:19
Svar/Indlæg:
6368/477
#18
Avancen på hardware er så sindsygt lille, at de andre også presser prisen alt hvad de kan.
Jeg tror det bedste for mig vil være at sprede det ud, for jeg kan via min leverandør få utrolig billige film og spil, så jeg tror det er noget jeg kan få tjent nogle penge på.
Men det er noget jeg finder ud af når jeg går i luften med siden 🙂

#19
Min leverandør tilbyder vist ikke PSP spil 😕


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 16:30:56
Svar/Indlæg:
3799/43
#0
Bruger Firefox v. 8.0
Tegnsæt = Vestlig ISO-8859-1


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2011 17:16:10
Svar/Indlæg:
6368/477
#21
Jeg bruger den selv samme, og jeg har ingen problemer.

Det kan godt være at det er dit windows. Har du dansk windows, og er alle sprogindstillinger sat til dansk?


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 18:17:06
Svar/Indlæg:
3799/43
Har Windows 7 Ultimate Uk. Med Dansk sprogpakke og Dansk tastatur installeret, har fjernet det engelske tastatur layout.


Edit:
Har lige været inde på hjemmesiden igen og nu fungere den som den skal med æøå, lidt weird at den har vist det sådan i går. Det undre mig da jeg reloadede siden i går et par gange, uden at den blev normal lige som nu.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 23-11-2011 18:25:19.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2011 18:37:43
Svar/Indlæg:
6368/477
Det lyder underligt, men så længe at det er fixet er det vel iorden 🙂


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2011 19:05:06
Svar/Indlæg:
3799/43
yep


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2011 22:06:28
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg sidder og kigger på templates, for at få siden til at se mere brugervenlig ud. Jeg har fundet disse:

http://freeoscommerce.com/demo...

http://freeoscommerce.com/demo...

http://freeoscommerce.com/demo...

Jeg hælder mest selv til den sidste, men vil gerne lige have nogle brugers mening.

Ja, den er blå, det matcher mine visitkort 😛


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2011 22:30:45
Svar/Indlæg:
805/46
#26

helt klart den første. Nr 3 er alt for mørk, og med sort baggrund vil de fleste produktbilleder komme til at ligne crap!


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2011 22:47:37
Svar/Indlæg:
6368/477
#27
Ja den havde jeg slet ikke tænkt over.

Jeg tror dog at det bliver svært at ændre i knapper i toppen til dansk da det er et billede og ikke skrift, men så må jeg jo bare prøve at lege lidt i paint 🙂


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2011 23:40:02
Svar/Indlæg:
3854/175
#26 Helst 2 eller 3, nok mest 2

Mht. hastighed, så tog det temmelig lang tid første gang, men de efterfølgende gange gik det virkelig tjept - 10/1 kobber herover i det danske land 😀 😀


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2011 23:48:40
Svar/Indlæg:
805/46
#28

Altså en tur i photoshop og det tager ikke mange minutter og ændre de knapper :)




laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2011 23:56:51
Svar/Indlæg:
922/13
flot, den er ❤
jeg kan godt lide at have filter på resultaterne.
Eks: hardware/bundkort/Intel/1155/ATX/Asus/pris(?)
rar måde at fine præcist hvad man er ude efter.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-11-2011 00:25:52
Svar/Indlæg:
6368/477
#29
Nummer 3 er droppet. Sort baggrund går bare ikke.

#30
Nu er jeg elendig til photoshop, men paint burde vel også kunne gøre det 🙂

#31
Det er muligt i søgefunktionen, hvor man også kan søge efter producent. Jeg ville dog ikke gå SÅ langt ned i detaljer.


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-11-2011 01:01:58
Svar/Indlæg:
3636/386
#32 Ville aldrig arbejde i paint, naar det drejer sig om noget, der skal paa nettet.

Forresten - er det en hjemmeside, du gerne vil lave, der skal saelge hardware?

Kunne det ikke vaere mere interessant at lave en side, der kommer med mere unikke faerdigloesninger? Der findes mange sider som fx Sharkgaming, MM-vision osv., men hvis du kunne lave noget, der havde en del flere og mere alternative loesninger, tror jeg det kunne vaere et hit. Fx hvis du kunne lave 3-4 forskellige mITX lan gamere, 6-8 HTPC osv. :)

Bare ide!


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-11-2011 01:31:58
Svar/Indlæg:
6368/477
#33
Jeg har mine ideer iorden. Meningen er at der skal sælges løs hardware og komplette systemer.

Jeg er ikke særlig god til php, og der kommer til at gå år inden jeg kommer til at forstå det sprog ordenligt, så det er ikke en mulighed at lave et "unikt" design.

Jeg havde en til at lave en til mig, men det blev aldrig til noget ordenligt. Der var en del fejl, og personer endte med ikke at have tid til at udvikle videre på den, så derfor endte jeg op til osCommerce.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2011 03:40:12
Svar/Indlæg:
5421/53
Dumt at lave sit helt eget Ecommerce CMS med mindre man skal sælge under 6 forskellige produkter.

Du behøver ikke være nogen haj til PHP, før du kan lege med siden. Snakker vi rent layout ændringer, så behøves der ingen umiddelbar php brug.

Du kan jo sagtens kombinere en færdig, open source løsning som OSCommerce og derefter ændre php koden. Dét der tager tid, er hvis man vil gøre sine ændringer CMS understøtted i OSC.

Og så selvfølgelig forståelsen af OSC's opbygning. Puha det anbefaler jeg ikke uden et multi-screen display.

Ps. Der er en fejl i den sprogpakke du bruger (jeg bruger/brugte den samme).
I indkøbskurven er CHECKOUT (kan ikke huske den fulde definition) sat til 'Log af'. Dette er selvfølgelig ret misvisende og rettes i dine language filer. (Danish.php eller I shopping_cart language filen). Filerne kan ændres direkte inde i dit OSC admin panel.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 30-11-2011 03:44:49.


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2011 07:05:30
Svar/Indlæg:
2211/331
klikker du på mfnuen i venstre side får duer ingen varer til rådighed i denne kategori.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
30-11-2011 09:24:32
Svar/Indlæg:
4437/91
#26 .. Jeg syntes du skal holde fast i nr.3, eller ændre den lyseblå tekst på de lysere templates. Det er langt lettere at læse hvad der står på mørk baggrund som den er nu. Og billederne kan du jo bare lave en fixed størrelse med hvid baggrund med kant, hvis fritlægningen er et problem - eller brug .png under alle omstændigheder. Gif's alpha kanaler har ikke anti aliasing i modsætning til .png.
Ellers tag en snak med Svedel om hvad han skal have for at ordne grafikken til siden. Jeg er sikker på han kan betales med hardware 😀


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-11-2011 15:37:02
Svar/Indlæg:
6368/477
#35
Jeg forstår skam fint php, men jeg kan ikke rigtig skrive det. Jeg har allerede ændret en del i den danske sprog pakke jeg hentede, da der er flere fejl. Jeg var ikke klar over at det var en checkout knap. Mange tak. 🙂

#36
Den må du uddybe lidt, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?

#37
Jeg tror det kommer til at se alt for dumt ud med den sorte baggrund. I den template jeg linker til er der allerede billeder der ser vildt underlige ud.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
30-11-2011 17:09:10
Svar/Indlæg:
4437/91
#38 .. Det er fordi de er crappy skåret ud. Derfor foreslår jeg en hvid baggrund eller ornli' fritlægning.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
30-11-2011 19:08:54
Svar/Indlæg:
6368/477
#39
Jeg tror bare at jeg holder mig til hvid baggrund. Jeg gider ikke bruge så lang tid på billederne nemlig. Jeg er elendig til sådan noget..