785GTM-E45 forbundet med HDMI til Pioneer VSX-921, surround prob.?

MSI d.  04. december. 2011, skrevet af Escycos
Vist: 1297 gange.

Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2011 20:36:44
Svar/Indlæg:
420/77
Jeg har et MSI 785GTM-E45 mobo i mit mediecenter, og bruger onboard lydkortet som er forbundet igennem HDMI til min forstærker, Pioneer VSX-921. Og lydkortet/mobo'et skulle gerne understøtte op til 8 kanaler i henhold til specs'ene. Men når jeg kigger inde unde sound i kontrolpanel, så står der kun 2 kanaler, og ikke nogle yderliger formater (DTS/HD etc) Hvorfor kan det være? For burde der ikke stå noget mere end bare 2 kanaler.

Link til mobo:
http://msi.com/product/mb/785G... #/?div=Detail
Link til screen dump af sound options:
http://peecee.dk/upload/view/3...

Ellers er mit setup som følgende:
Mobo: MSI 785GTM-E45
CPU: AMD Athlon 64 x2 6400+ BE
Ram 4GB G.skill ddr2 8500

Hvad siger i folkens?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Escycos d. 04-12-2011 20:37:36.
MSI
 
Newbie
Tilføjet:
04-12-2011 21:59:13
Svar/Indlæg:
134/14
Har du installeret Realtek HD Audio Driveren? 😐


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2011 22:13:55
Svar/Indlæg:
420/77
#1
Ja den fra jeres driver side har jeg lagt ind. Men syntes ikke rigtigt at det har ændret noget.


MSI
 
Newbie
Tilføjet:
04-12-2011 22:28:19
Svar/Indlæg:
134/14
#2 - måske er det også bare mig, der misforstår hvad du gerne vil. Når der er seks kanaler på jack-stikkene og yderligere to i kraft af HDMI-stikket, så er det jo som det skal være?

Hvis du "bare" vil ændre i lydopsætningen, kan du gøre det inde fra "configure" på dit screenshot :)


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2011 23:31:06
Svar/Indlæg:
420/77
#3

Det er sikkert også mig som er elendig til at forklare mig 😉

Ja hvis der er 6 kanaler på jack-stikkene og 2 i HDMI er der jo de 8 kanaler. Men der er jo også SP/DIF stikket, og tæller man det med, er der jo ligepludselig 2 mere, så man kan vel ikke tælle sådan.

Men som det er nu, bliver min lyd jo sendt ud i stereo til min receiver, og jeg vil jo gerne have at lyde bliver sendt ud i det format som mine film har som standard. Og det bliver de jo ikke gengivet med som det er nu, er det ikke korrekt? Og jeg kan ikke vælge andre konfigureringer i lydopsætningen, da der kun er muligt at vælge stereo... Kan det være rigtigt når jeg kører lyden ud via HDMI?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
04-12-2011 23:45:24
Svar/Indlæg:
4981/47
Der skal være DDL på lydkortet for at kunne sende et surround signal ud af en Pc 🙂

DDL har i sig selv flere gode eneskaber udover surround og bedre ydelse i spil med understøttelse, hvis jeg ikke husker helt forkert 😛

Uanset så skal du aktivere DDL surround i din software, for at det bliver aktiveret.

Jeg har været flink og lavet et hurtigt billed 🙂




Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
05-12-2011 12:52:24
Svar/Indlæg:
420/77
#5

Har godt nok været indeunder det der og kigge, men syntes ikke jeg havde de faner (højtalere/digital output(optical))

Er det fordi jeg skal hive lyden ud igennem det optiske kabel før jeg kan få surround delen ud? Og det kan jeg så ikke igennem HDMI kablet? For jeg har hele tiden troet at det var ét fedt.

Men må lige hjem og kigge lidt mere på det der efter fyraften 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Escycos d. 05-12-2011 12:52:52.


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
05-12-2011 19:52:42
Svar/Indlæg:
420/77
#5

Nej jeg får slet slet ikke alle de der muligheder som du har, du kan se hvad jeg har af faner på dette her link:

http://peecee.dk/upload/view/3...

Er det fordi jeg skal ha sådan en S/PDIF bracket koblet til S/PDIF-Out Connectoren på mobo'et (JSP1)


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-12-2011 20:33:21
Svar/Indlæg:
4981/47
Du kan prøve at opdatere din realtek software, men så vidt jeg ved, for man ikke bare sådan få et ægte surround signal uden DDL på lydkortet man bruger.

Du burde dog kunne bruge de optiske udgange som line out, men det kræver jo at den afspiller du bruger virker korrekt ifh til surround/DTS


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
05-12-2011 22:49:58
Svar/Indlæg:
420/77
#8

Så du mener at der ikke er DDL på mit onboard lydkort? Eller?

Der står bare noget i manualen om at man kan sende S/PDIF signalet igennem HDMI, men er ikke helt sikekr på hvordan det fungerer...

Der står følgende i manualen:

S/PDIF allows the transfer of digital audio signals from one device to another without having to be converted first to an analog format. Maintaining the viability of a digital signal prevents
the quality of the signal from degrading when it is converted to analog.

Output Sampling Rate
44.1KHz: This is recommend while playing CD.
48KHz: This is recommended while playing DVD or Dolby.
96KHz: This is recommended while playing DVD-Audio.
192KHz: This is recommended while playing High quality Audio.
Output Source
Output digital audio source: The digital audio format (such as .wav, .mp3,.midi etc) will
come out through S/PDIF-Out.
S/PDIF-in to S/PDIF -out pass though mode: The data from S/PDIF-In can be real-time
played from S/PDIF-Out.


Men det skal så også siges at jeg slet ikke er ordentligt inde i alt det der med de formater osv.

Men har jo købt en Pioneer vsx-921 receiver, som jeg skulle mene er en af deres "større" modeller som kan afspille langt de fleste nyere formater osv. Så tror ikke den skal være stopklodsen. Men når jeg kan se at pc'en kun sender ud i 2 kanaler, og receiveren modtager stereo signal, så vil jeg mene der er noget der ikke helt er som det skal være. Specielt ikke når mobo'et sku kunne gengive 8 kanaler jo. Men det er godt nok mystisk og trælst... 😢


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Escycos d. 05-12-2011 22:55:48.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
06-12-2011 13:22:48
Svar/Indlæg:
4981/47
Nej det virker ikke sådan, der er et DDL logo/knap under valgmulighederne på min menu 🙂


Du må ikke forveksle mobos alm jack udgange, med surround.

Realtek softwaren kan via jackstik, kun afspille virtuel surround, og "ægte" surround gemmen mobo på jackstik kræver derfor at du slutter alle højtalere til med jackstik i Pc´en, dertil kræver det også et Dvd codec installeret (findes i de fleste org. software til Dvd-drev og bærbare med Dvd)

Dette er PC delen, den kan du ikke bruge til noget ifh til dit surround, medmindre du som sagt kører det hele via jackstik til hver enkelt enhed.

"S/PDIF-in to S/PDIF -out pass though mode"

Denne mode gør blot at S/PDIF indgangen sender direkte vidre ud af S/PDIF udgangen.

Jeg ved ikke om det kan være et manglende codec som laver et problem ifh til afspilleren, men du kan hente et gratis Dvd codec her :

http://www.free-codecs.com/dow...


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2011 14:24:40
Svar/Indlæg:
420/77
#10

Ja det må være pga manglende DDL, men syntes bare det virker mærkeligt eftersom der står 8 kanaler i manualen etc...

Men nu har jeg i hvertfald bestilt at HD5450 som skulle kunne understøtte diverse formater igennem HDMI. Så nu må jeg se om ikke det bliver bedre, havde bare håbet at jeg kunne ha nøjedes med onboard GFX'et...


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
08-12-2011 18:32:32
Svar/Indlæg:
4981/47
#11

Tja, hvis det ikke hjælper kan du vel bytte det til et lydkort med DDL, også evt kører lyden optisk istedet for sammen med HDMI.


Escycos
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2011 21:21:12
Svar/Indlæg:
420/77
#12

Ja det er også en af mulighederne. For eftersom hvad jeg har læst mig frem til, er der utroligt mange der har problemer med 785g chipsættet mht lyd/flere kanaler surround over hdmi... Det er lidt fesent at det ikke kan klare det ordentligt... skuffende.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
08-12-2011 21:48:57
Svar/Indlæg:
4981/47
#13

Det kan jeg kun give dig ret i 🙂

Men desværre kan det også hænge sammen med et evt manglende på samarbejde mellem Dolby, og de respektive Chipudbydere/Producenter.

Eller det kan være valget af den lydchip der er brugt, ikke tillader DDL på hardware plan, hvilket er krævet for at DDL virker.


#15
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 06:07:20
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg havde samme problem på et Asus med G43 til Intel, jeg fik dengang nørklet mig fremtil at jeg skulle have lydudgangen i software til at være HDMI, ikke S/PDIF... Til at starte med kunne jeg ikke vælge HDMI da den manglede, men reinstallerede drivere og fik derigennem registreret HDMI som lydoutput også 🙂 Det var i windows' eget lydstyring det skulle vælges 🙂


Funcky
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 07:20:01
Svar/Indlæg:
645/33
1) i vindåse skal lydudgang stå til hdmi. evt deaktivere de andre hvis du kun bruger hdmi, så man ikke bliver mere forvirret.
2) du skal bruge noget software så det bliver afspillet som du ønsker. jeg bruger fx. sharks 007 codec pack og MCE (+ media browser). i sharks skal du have det indstillet under lyd (as imput dvs. så afspiller den enten i dts eller dd eller stereo så det hele passer sammen. ingen grund til at benyttet et 5450 for at opnå dette. du skal blot huske at din reciever skal være tændt inden du genstarter eller starter din htpc, da computeren ikke har "hul igennem til din reciever" og derfor ikke tænder for din hdmi indgang! OBS!!!!

vær opmærksom på at de nye drivere fra amd ikke spiller. fx. med den nye driver, og htpc er tændt men jeg slukker tv + reviecer, så er der ikke "hul igennem hdmi" når man tænder tv + reciever senere. jeg er så gået tilbage til driver version 10.12.

skriv en pb hvis du skal have yderligere hjælp da det ikke er sikkert jeg lige ser din tråd. så skal jeg nok prøve at hjælpe dig.