-> #13
Er lidt ked af at du skriver:
"Folk på udelukkende su kunne jo også overveje at få et fritidsjob, altså så er det hellere ikke hårde at gå i skole.."
og
"Nårh, nu vil jeg smutter på arbejde inden jeg bliver svinet til af alle dovne folk på udelukkende su"
Det er rigtigt. Man kunne også "bare" overveje at få sig et fritidsjob. Men tillad mig at kommentere på det alligevel.
Hvis man er en doven studerende, har man måske tid til et fritidsjob - hvis man kunne finde et. De fleste fritidsjob man kan, hvor jeg bor (Viborg), er enten fuldtids- eller deltidsstillinger - der ikke rigtigt harmonerer med at være en knapt så "doven studerende". Den logik holder bare ikke.
I min optik ER det et fuldtidsjob, at være studerende.
De job der så rent faktisk harmonerer - bare nogenlunde - med at være en aktiv studerende, er oftest forbeholdt folk under 18 år, da de er billigere. Hvilket også er fair, det kan jeg sagtens sætte mig ind i.
Derudover, så bor jeg i en by hvor der ikke er tradition for det man kunne kalde "studierelevante fritidsjobs". Det er i sig selv et problem.
Men, hvad med mig selv?
Jeg lever af min SU, og det er lige til grænsen hver eneste måned.
Mine primære udgifter går ikke til mærkevarer eller vilde byture. De går til bøger, transport, mobiltelefon, husleje, mad, etc. - alle de "kedelige ting". Måske kr. 150-200,- går til "sociale fornøjelser" (herunder også 'byture', biografen, en pose ristede mandler, etc.).
Sidder jeg så bare med næsen i bøgerne konstant?
Næh. Jeg er engageret i mit studie. Både fagligt, men også studiepolitisk.
Er jeg fornærmet over din kommentar?
I regelen ikke. For jeg kan godt forstå dit synspunkt, men jeg vil gerne advokere for, at langt de fleste studerende, rent faktisk ER studerende. Ikke bare folk der trækker SU, fordi der er finanskrise eller fordi de er dovne.
Problemet er bare, at hver gang SU-debatten bliver rejst, finder medierne altid en eller anden larmende hjemmeboende HF'er (STX/HTX/what-ever), gerne i byen, der braldrer op om hvor godt man har det på SU.
Jeg synes det er grotesk, at det bedre kan betale sig - økonomisk - at være på alle andre overførselsindkomster, end SU (og andre med 'bidrag'), da vores "timeløn" er åndssvagt lav.
Der er rigtigt mange studerende, som sidder hårdt i det. Fattigdomsgrænsen? Måske. Sultedøden? Næppe. Irriteret på alle dem der har "overskud til et fritidsjob", i dén grad. Især når der ikke er nok til os andre, der jo er "dovne studerende".
Som sagt. Er lidt ked af din formulering, da jeg langt fra betragter mig selv - og mange af mine medstuderende - som værende dovne studerende. Tværtimod. Især dem der har været så heldige at finde et fritidsjob (hvis man kan kalde et job for 'fritid'), og samtidig passer sit studie.
Bare min mening.
Nu smutter jeg, før jeg bliver svinet til af folk med alt for mange gode idéer og alt for lidt reel viden.