der er dømt koger her - tog lidt tid inden jeg fattede hvad der mentes i artikel og hvad kommentarerne betød.. hehe sad bare og tænkte... hmm.. det der bliver da også brugt i mine knive og hvad er det lige Danmark kan gøre super godt ved det? er vi da kendt for molybdæn nørder?..... det vist sengetid... 😴 🙂
Svært at overse når resten rent faktisk var lidt interessant.
Synes bare ikke sport og en artikel om hardware hænger helt sammen i samme spalte. Interesserede jeg mig blot det mindste for sport, var det ikke HWT jeg besøgte for at finde info 🙂
Jeg syntes det spændende er forekomsten af molybdæn ifht. silicium. Så kan det være at det endelig kan lade sig gøre at fremstille et stykke konfliktfrit elektronik! Og hvis vi samtidigt får lavere strømforbrug, mindre varmeudvikling og højere clock, så er far glad 😀
#0 : "En af de store fordele ved molybdæn er at det ikke er ligeså sjældent som silicium...."
Mon dog ?! jeg har en hel strand, her hvor jeg bor, der stort set er består af silicium(oxid) eller flintesten som det osse kaldes. http://da.wikipedia.org/wiki/F...
"På jorden er silicium det 2. mest forkommende stof (efter ilt) i jordskorpen. Jordskorpen består af 25,7% silicium efter masse." Citat : http://da.wikipedia.org/wiki/S...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af spuncut d. 13-12-2011 11:06:12.
Siliciumoxyden skal igennem en såkaldt Czochralski-process for at opnå den ønskede renhed. Samtidig opnås en monokrystalinsk struktur. http://en.wikipedia.org/wiki/C...
Hmmm... Når siliciummet skal "renses" gennem aktuelle proces, tænker jeg på, hvad ellers der skal tilsættes for at opnå den ønskede beskaffenhed til brug for f.eks. bundkort/print.
Glas skal jo have en hel del andet end silicium for at blive til glas. Noget glas skal endog have mange forskellige ingredienser. Her kan nævnes soda, kalk, additiver m.m.
Rent silicium er nærmest isolerende men hvis det forurenes (doteres) med andre stoffer kan det opnå halvledene egenskaber. Der findes to typer af halvledende materialer : P-type som leder "hul" -strøm N-type som leder elektron-strøm. Hvis man sætter et P og et N materiale sammen får man en diode,ensretter som kun kan lede strømmen den ene vej. Sætter man et N-lag, et P-lag og et N-lag sammen får man en NPN-transistor (omvendt en PNP-transistor) MOSFET's (Metal Oxyd Semiconductor Field Effect Transistor) er sammensat af endnu flere lag. I virkemåde minder de mest om elektron-rør. Herudover er der et hav af andre kombinationer.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af spuncut d. 13-12-2011 18:46:03.
#26 He he - jeg tror sørme - at jeg køber din strand 😲 Jeg ku ellers godt have tænkt mig, at det var de sjældne metaller danmark var fyldt med. Så havde den kommende olie/energi mangel ikke betydet det store.
Som tingene er i øjeblikket er det vist godt, at videnskaben kraftigt søger substitutter for de nuværende metaller 🙂
Så går der ikke mange år før ens mobil/bærbar/taplet/monster-oc-gamer pc kan haves i lommen, foldes sammen, åbnes på forskellige måder og jeg ved ikke hvad. Og når den skal lades op så skal den bare ligge i solen i 30 min. Det er selvfølgelig den første generation, 2 generation lader man op præcis som vrider en klud. 😀
Hmm.. Så vidt jeg husker bliver crom molybdæn brugt til fremstilling af bl.a. våbenløb.
#17 Silicium bruges da vist også i glasproduktion, så det er godt, at der er nok af det.
Mvh/Kim
Molybdæn er et hyppigt benyttet legeringsstof i stål, idet det bla. gør stål mere finkornet og forbedrer dets hærdningsdybte. Du ser også i rustfri stål, hvor molybdæn forbedrer korrosionsbestandighed specielt i forhold til stål.
😉
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 14-12-2011 19:42:22.
Gad vide om molybdænet så skal bruges i ren form til aktuelle emner, eller om det skal blandes med andet stål.
Når det bruges til våben - ruster løbene nemlig i løbet af en nat (hvis man glemmer at tage geværerne ind 😳 )Man kan så vælge en behandling, der hedder at "brunere". Jeg kan ikke huske hvad det indebærer.
Det skal jo helst ikke ende med, at man jævnligt skal sprøjte sin pc med en gang rustbeskytter 😲 Mvh. - Kim -