-> #3
Ok. Indrømmet, jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du skriver. Men jeg prøver alligevel 😳
Der har, hele tiden, kun været én partition på min SSD (Mac OS Extended - journaled, eller HFS+). Den har, indtil videre, altid været på 120 GB (eller, 119-komma-et-eller-andet).
For et lille stykke tid siden, begyndte min Mac at opføre sig mærkeligt. Hele computeren gik i ged, især på Flash-tunge sider, i Photoshop eller når jeg arbejdede i After Effects.
Jeg tænkte, at det måske skyldtes, at jeg ikke har formatteret eller nulstillet SSD'en siden sidste Leopard-installation (migrerede direkte fra Leopard til Lion), dvs. omkring medio 2009.
Derfor smed jeg min Lion-stick i en USB port, genstartede og åbnede Diskværktøjet fra installationen. Her sagde den, at jeg havde 128 GB tilgængelig på SSD'en, ud fra en formattering med en enkelt HFS+ partition. Det undrede mig lidt, og jeg tænkte at Lion måske var lidt fishy, så derfor smed jeg Leopard-skiven i DVD-drevet, genstartede igen, og startede atter Diskværktøjet.
Her sagde den 120 GB, og jeg var straks lidt mere rolig. Men, det tog en krig for den at nulstille, så derfor afbrød jeg processen, brugte min kammerats Macbook og startede min egen i target-mode (via Firewire). Fra hans computer, brugte jeg så Diskværktøjet (hans Mac kører Leopard), som meldte 120 GB tilgængelig.
No problemo.
Et par timer senere, var min SSD nulstillet (og formatteret) - og jeg kunne starte fra Lion USB-sticken, migrere fra min Time Machine backup, og inden for en time, kørte min computer igen.
Her et par dage efter, opdager jeg så, at Finder påstår, at der er 128 GB tilgængelig på den ene HFS+ partition der ligger på SSD'en.
-----------------
Mit spørgsmål er derfor:
Har jeg lavet ged i den?
Er jeg, på en eller anden måde, kommet til at "overskrive" den overkapacitet der var på SSD'en og kan det have en negativ effekt på sigt?
Jeg kører, så vidt jeg ved, fortsat med firmware 1.30
EDIT:
Ved ikke om nedenstående kan være til hjælp?
OCZ-VERTEX:
Kapacitet: 128,03 GB (128.034.594.304 byte)
Model: OCZ-VERTEX
Revision: 1,300000
Serienummer: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
NCQ (Native Command Queuing): Ja
Antal kommandoer i kø: 32
Udskiftelige medier: Nej
Udskifteligt drev: Nej
BSD-navn: disk0
Medium type: Fast hukommelse
TRIM-understøttelse: Nej*
Type partitionsoversigt: GPT (GUID-partitionstabel)
S.M.A.R.T.-status: Kontrolleret
Enheder:
disk0s1:
Kapacitet: 209,7 MB (209.715.200 byte)
BSD-navn: disk0s1
Indhold: EFI
Mac OS: (dette er SSD'en)
Kapacitet: 127,69 GB (127.690.620.928 byte)
Tilgængelig: 70,21 GB (70.205.779.968 byte)
Ikke skrivebeskyttet: Ja
Arkivsystem: Journaled HFS+
BSD-navn: disk0s2
Aktiveringspunkt: /
Indhold: Apple_HFS
* - Nogle steder, så vidt jeg kan læse, står der, at ver. 1.30 giver support for TRIM, andre steder, gør den ikke. Så, om det er SSD'ens support der står nej for, eller selve MacBook'ens, ved jeg ikke.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 13-12-2011 19:11:47.