Arctic Accelero L2 Pro larm(ede)

Luftkøling d.  13. december. 2011, skrevet af Ferns
Vist: 670 gange.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
13-12-2011 20:08:11
Svar/Indlæg:
1442/81
Hej HWT'ere,
Synes lige at jeg ville dele denne problemløsning med jer.

I min kontor-pc har jeg, som i kan se i min profil, et HD 5750 GFX. Den havde jeg tidligere i år smidt en Arctic Accelero L2 Pro på, for at reducere støjen som stock-køleren gav.

Dette, til min overraskelse, gav dog ikke synderligt mindre støj (Uanset om den fik 7v eller 12v). Men efter at have søgt lidt på nettet om db-udbredelse/stones og div. problemløsninger, uden succes, trak jeg til sidst på skuldrene og var tilfreds med den smule forbedring det nu gav.

Dog fik jeg et mindre flip i dag over kølerens konstante fanstøj/tinitusskabende roteringsraseri og hev gfx'et ud af maskinen.

Her så jeg så at den adapter der var fulgt med til køleren, havde en løs pin i molex-stikket. Så den fik et nærmere tjek. Uden at være den store elektriker, kunne jeg se at der var noget galt og lirkede den løse pin ud - for derefter at sætte den i tomrummet ved siden af.

Se mit tegnede eksempel her -->
(Jeg undskylder på forhånd mine elendige tegneevner)

Derefter smed jeg gfx'et i maskinen igen og trykkede, lyttende, på powerknappen. "Bip" - men ingen støj. Jeg troede ikke fanen kørte på accelero'en og satte forsigtigt min pegefinger mod den. Den roterede og gav masser af luft.

Og WUHU! Jeg kan nu sidde her i kontoret uden at få tinitus! (Medmindre damen har fået roteringsraseri - dog er det vistnok et permanent og uløseligt problem ).

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Ferns d. 13-12-2011 20:09:42.
Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-12-2011 07:45:34
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg glemte lige at poste temp. på systemet.
Screenshot'et er fra Lavalys Everest, som iøvrigt også viser 20% fanspeed på Acceleroen (Ved manuel setting på 100% i ccc er den stadig "lydløs") -->

Jeg håber der er nogen derude der har fået lidt gavn af denne post. Selv undrede jeg mig i hvert tilfælde over at den leverede adapter var asmlet forkert... men den kan jo være produceret en mandag.

🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ferns d. 15-12-2011 07:47:40.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
16-12-2011 15:00:57
Svar/Indlæg:
4982/47

Ikke for at rette på dig, men du har da bare lavet en Molex> 3pin adapter om, fra 12v til 7v ? 😛

Husk at hvis man laver molex stik om, så husk ikke at bruge et evt vidreføringstik til andet end blæsere (da den nu sender 7v ud og ikke 12v som før)

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
16-12-2011 15:51:23
Svar/Indlæg:
1442/81
Har jeg? ja, hvad vidste jeg. Det så bare fejlatigt ud, så derfor rettede jeg det. Stikket 12v gav samme larm som 7v inden jeg flyttede den løse pin. Dette er væk nu og jeg kan samtidigt styre omdrejningerne via ccc.

Jeg har som skrevet ikke meget forstand på strøm.

Det er jo sådan at der er 2 stik. Det ene med mærkaten 12v der går fra køleren og det andet med mærkaten 7v. Begge kan man putte molexstikkets ledninger i. Der hvor fejlen var, det var i selve molex-stikket. Altså den løse pin jeg flyttede.

At det så, tilfældigvis, hænger sammen med om det er 7v eller 12v fanen får - ja det gjorde mig da bare klog på hvad jeg lavede.

Så tak for det Cocio21

🙂