[Hjælp søges] Bios opdateringen der smadrede lyden.

Bundkort / CPU d.  14. december. 2011, skrevet af DaMooze
Vist: 716 gange.

DaMooze

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 05:10:06
Svar/Indlæg:
469/83
Mobo: Asus P7P55D Deluxe med onboard VIA VT2020 lydkort.

Historien starter for omkring 4½ time siden, da jeg beslutter mig for at opdatere min bios (det er efterhånden en 1-2 år gammel bios der sad i) der var kommet en 4-5 bios'er efterfølgende som oftest indeholdte kompabilitetsforøgelser, stabilitet osv. Ihvertfald. downloader jeg den nyeste bios (2003) ned på en usb stick og går ind i bios affotografere alle ikke-standard settings osv. Derefter flasher jeg Bios gennem det program der ligger i bios (EZFlash). Så langt så godt.

Jeg booter nu computeren op, og der er nu ingen lyd. Det har jeg aldrig oplevet i forbindelse med en bios opdatering før. Første tanke er at afinstallere, genstarte, og geninstallere lyddriverne.

Dette hjælper overhovedet ikke.

Faktisk gør det problemet værre. For istedetfor ingen lyd, er der nu en meget høj statisk brummen (som hvis man skruer en billig mikrofon heeeelt op i et rum hvor der ingen lyd er) afbrudt af ca 4 rigtig høje pops/crackling per sekund og windows 7 volume mixer viser ikke denne brummen. Afinstallering af lydkort driver fjerner disse lyde. Igen tænker jeg at der er en minimal chance for at bios opdateringen har ændret på et eller andet i systemet, der kan afhjælpes ved at formatere c-drevet og lave en frisk windows installation.

En hurtig sikkerhedskopiering af diverse fotos osv. senere sidder jeg med en frisk installation af windows 7 igen. Ingen problemer indtil videre. Men så snart jeg geninstallere lydkort driverne kommer problemet igen. Denne gang lægger jeg dog mærke til at man faktisk godt kan høre windows lyde og youtube svagt i baggrunden af denne statiske støj hvis man skruer helt op for volumen.

Et hurtigt tjek af VIA HD Audio kontrolpanelet viser mig at den er helt gal. Der sidder fysisk 4 stik i onboard lydkortet bag i computeren, men kontrolpanelet viser at der sidder et headphone/speaker stik i frontpanelet og et mikrofonstik i bagpanelet. Dette passer selvfølgelig ikke helt overens med mit egentlige setup og jeg prøver derfor at unplugge frontpanelet fra motherboardet. Dette medfører at kontrolpanelet nu viser at både mikrofon og headphone/speaker stikket sidder i frontpanelet.

De sidste to timer er gået med at forsøge diverse ting. Bl.a. at gå tilbage til både den oprindelige bios, og lydkort driver.

Der er forsøgt de 4 nyeste lydkortdrivere og biosopdateringer (brugte før den tredjenyeste lydkortdriver og fjerde nyeste bios) med friske installationer af windows hver gang. Den oprindelige bios påstår EZFlash er ældre end mit motherboard, og kan derfor ikke flashes til. Og ingen af de andre kombinationer har løst problemet.

Jeg står derfor nu på HELT bar bund og aner ikke hvad jeg skal gøre med det her problem. Mit sidste håb er at der er nogen her på HWT som kender en løsning, inden jeg går ud og investere i et pci lydkort. Det skal siges at alt andet end lyd fungere som det plejer :)

//DesperateMooze

P.S. for at gøre dagen lidt værre har jeg åbenbart også slået en flis af min fortand i løbet af aftenen :no:
Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 07:08:58
Svar/Indlæg:
10398/435
Har du prøvet med denne driver:
Post #2.
http://www.viaarena.com/forums...

Axaion

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2011 07:30:35
Svar/Indlæg:
219/2
perfekt tidspunkt at købe et dedikeret lydkort hvis reinstalls ik hjælper! :)

Lussiboy

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2011 08:57:14
Svar/Indlæg:
259/32
Du har tjekket igennem BIOS at du har aktiveret onboard lyd og valgt den som primær lyd output? Hvis den står på auto kan det være den vælger dit grafikkort som lyd output.
Men det lyder som om du har en virkelig dårlig dag! 😢

doit

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 09:00:17
Svar/Indlæg:
998/134
kan godt se du har problem
men hvis vi tager lidt logisk på det problem
jeg kikker i den manual du har
jeg tror du skal gøre følgende du skal ha afladet dine konsatorer
start med tage den store 24pin og 8pin som sidder i bundkortet ud
så tager cmos batteriet ud og i batteriholder kortslutter det metal med skruetrækker og venter 2min og sætter batteriet igen
i 24stikket og 8pol stikket
går i bios og sætter rammen ned til 1066mhz hvis rammen står på 1300mhz
det findes i ai tweaker
derefter sætter du cpu spread spectrum til enablet
samt pcie spread spectrum til enablet
derefter går du til
onboard devices
finder dit lydkort
hda controller sætter den enablet
så der underligende gruppe
den er vigtigt
frontpanel type
prøv først med hd audio hvis det ikke virker
prøv ac97

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af doit d. 14-12-2011 09:15:28.

DaMooze

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 11:38:03
Svar/Indlæg:
469/83
#1 Takker, det prøver jeg lige og vender tilbage med en tilbagemelding når den er installeret =)

#2 yeah, det er dog sidste løsning her i julemåneden 🤡

#3 Jeg har faktisk set en del tråde hvor de foreslår det, men jeg har ikke kunnet finde andet i bios end enable/disable af onboard lyd og/eller frontpanelet.

#4 Hvad er ideen med skruetrækkeren her ? Er ikke meget for at sidde og fixe med en skruetrækker på motherboardet :>

DaMooze

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 12:04:19
Svar/Indlæg:
469/83
#1 Det var da et fremskridt i sagen. Så vidt jeg kan se detecter den at der ikke er nogle stik i lydkort/front panel overhovedet, der sidder dog stadig 4 bagi :p

Til gengæld laver den her driver ikke alle de irriterende lyde. Men den laver faktisk slet ingen lyd. Kan se i kontrolpanelet for lyd at der bliver afspillet lyde f.eks. i youtube videoer. Men hverken gennem front eller bagpanel er der noget lyd.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 13:25:05
Svar/Indlæg:
998/134
jeg vil sige reset bios
når kommer i windows kan se højtaler i højre hjørne
tryk højre museknap ned så får du afspillenheder frem
så højttaler stå til standardenhed
måske har du overset den indstiling

DaMooze

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 13:36:03
Svar/Indlæg:
469/83
#7 Standardenhederne i Windows er sat korrekt, samme med mikronen. Problemet nu er at hverken windows eller VIA HD kontrolpanelet kan se at der er sat stik i bag/frontpanelet, og der er derfor heller ingen lyd.

Ser ud til der må bestilles et dedikeret lydkort. Har sku ikke haft andet end problemer mht VIA og Realteks onboard lydkort ._.

DaMooze

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 14:34:48
Svar/Indlæg:
469/83
WOW, så fandt jeg sku en løsning :D

Pillede cmos batteriet ud i ca 10 min, satte det i, igen og wupti, så spillede alt som smurt. Havde gjort det en gang før hvor jeg gav den 2 min, det var åbenbart ikke nok.

Tusind tak for hjælpen alle :)

Jeg har dog alligevel bestilt et Soundblaster X-fi Titanium =) Det er langt fra første, men nu SIDSTE gang det onboard lydkort fucker med mig

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DaMooze d. 14-12-2011 14:36:06.