Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 05:10:06
Svar/Indlæg:
469/83
Mobo: Asus P7P55D Deluxe med onboard VIA VT2020 lydkort.
Historien starter for omkring 4½ time siden, da jeg beslutter mig for at opdatere min bios (det er efterhånden en 1-2 år gammel bios der sad i) der var kommet en 4-5 bios'er efterfølgende som oftest indeholdte kompabilitetsforøgelser, stabilitet osv. Ihvertfald. downloader jeg den nyeste bios (2003) ned på en usb stick og går ind i bios affotografere alle ikke-standard settings osv. Derefter flasher jeg Bios gennem det program der ligger i bios (EZFlash). Så langt så godt.
Jeg booter nu computeren op, og der er nu ingen lyd. Det har jeg aldrig oplevet i forbindelse med en bios opdatering før. Første tanke er at afinstallere, genstarte, og geninstallere lyddriverne.
Dette hjælper overhovedet ikke.
Faktisk gør det problemet værre. For istedetfor ingen lyd, er der nu en meget høj statisk brummen (som hvis man skruer en billig mikrofon heeeelt op i et rum hvor der ingen lyd er) afbrudt af ca 4 rigtig høje pops/crackling per sekund og windows 7 volume mixer viser ikke denne brummen. Afinstallering af lydkort driver fjerner disse lyde. Igen tænker jeg at der er en minimal chance for at bios opdateringen har ændret på et eller andet i systemet, der kan afhjælpes ved at formatere c-drevet og lave en frisk windows installation.
En hurtig sikkerhedskopiering af diverse fotos osv. senere sidder jeg med en frisk installation af windows 7 igen. Ingen problemer indtil videre. Men så snart jeg geninstallere lydkort driverne kommer problemet igen. Denne gang lægger jeg dog mærke til at man faktisk godt kan høre windows lyde og youtube svagt i baggrunden af denne statiske støj hvis man skruer helt op for volumen.
Et hurtigt tjek af VIA HD Audio kontrolpanelet viser mig at den er helt gal. Der sidder fysisk 4 stik i onboard lydkortet bag i computeren, men kontrolpanelet viser at der sidder et headphone/speaker stik i frontpanelet og et mikrofonstik i bagpanelet. Dette passer selvfølgelig ikke helt overens med mit egentlige setup og jeg prøver derfor at unplugge frontpanelet fra motherboardet. Dette medfører at kontrolpanelet nu viser at både mikrofon og headphone/speaker stikket sidder i frontpanelet.
De sidste to timer er gået med at forsøge diverse ting. Bl.a. at gå tilbage til både den oprindelige bios, og lydkort driver.
Der er forsøgt de 4 nyeste lydkortdrivere og biosopdateringer (brugte før den tredjenyeste lydkortdriver og fjerde nyeste bios) med friske installationer af windows hver gang. Den oprindelige bios påstår EZFlash er ældre end mit motherboard, og kan derfor ikke flashes til. Og ingen af de andre kombinationer har løst problemet.
Jeg står derfor nu på HELT bar bund og aner ikke hvad jeg skal gøre med det her problem. Mit sidste håb er at der er nogen her på HWT som kender en løsning, inden jeg går ud og investere i et pci lydkort. Det skal siges at alt andet end lyd fungere som det plejer :)
//DesperateMooze
P.S. for at gøre dagen lidt værre har jeg åbenbart også slået en flis af min fortand i løbet af aftenen :no: