Computer vil ikke starte

Bundkort / CPU d.  14. december. 2011, skrevet af Teelq
Vist: 1005 gange.

Teelq

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2011 19:54:21
Svar/Indlæg:
17/3
Jeg håber der sidder en übergeek her inde der kan hjælpe mig, da jeg syns at have prøvet alt.

Problemet:

Dag 1: Computeren havde svært ved at starte. Sort skærm, men blæsere, HDD's osv. var i live. Blæserne kørte med en del højere rpm end normalt. Efter et par tryk på genstart startede den op normalt.
Dag 2: Samme som dag 1, men med mindst 5-6 tryk på genstart før den ville starte.
Dag 3: Mindst 10 tryk på genstart før den ville starte. Efter et par timers tid frøs billede og lyd ca. 5 sec og så genstart. Men computeren kom aldrig videre end dette sidste genstart, og jeg har ikke kunne få liv i den siden. Sort skærm, blæsere med højere rpm end normalt samt strøm til både harddisk og dvd-drev. Nogle gange genstarter den selv efter, at have stået sådan 5-10 sec.

Hvad jeg har prøvet:

1 ) Samtlige blæsere blev gjort rent, samt skiftet kølepasta.
2 ) CMOS clearet
3 ) Strømforsyning testet med et multimeter, og alt så ud til at være som det skulle.
4 ) Computeren blev pillet fra hinanden og samlet igen, for at udelukke løse stik osv.
5 ) Den ene RAM blok blev fjernet, og der kom skærmbillede. Men efter at have flyttet rundt på RAM blokkene igen, for at finde ud af om det var RAM blok, eller slot, den var galt med, har jeg ikke kunne få liv.
6 ) Anden PSU. Dog kun 20 pins, men så vidt jeg har googlet mig frem til burde jeg stadig kunne boote op uden de sidste 4 pins. Det skal siges, at jeg udelukkende havde strøm til bundkortet, og brugte onboard grafik.
7 ) Andre RAM
8 ) Andet bundkort
9 ) Anden CPU

Hvad fan' gør jeg nu? Det kan jo næsten kun være strømforsyningen, selvom jeg syns den er blevet udelukket ret grundig.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Teelq d. 14-12-2011 19:54:45.
MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 20:38:47
Svar/Indlæg:
3907/73
Det lugter utrolig meget af et dødt bundkort.

Udfylder du ikke lige din profil?

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 20:58:41
Svar/Indlæg:
3854/175
Respekt for grundig fejlsøgning :yes:

Men #1 ved ikke om du har set det, men #0 har også prøvet et andet bundkort, såå. Men prøv med en anden OS disk, og det skal også være den eneste installeret. Helst en clean install.

Men prøv og se om du overhovedet kan få liv i den, uden harddisk. Du kan jo bare smutte i BIOS. Jeg har engang prøvet at have en harddisk i, som gjorde at når jeg trykket på tænd knappen (også den på bundkortet, sådan en er der på mit) så kom der strøm igennem i et halvt til helt sekund og så døde den totalt. Og så skulle man disconnecte diverse for at få den til at prøve at starte igen.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 21:04:03
Svar/Indlæg:
3907/73

Haha det havde jeg lige overset.

Jamen så kan det jo kun være PSU'en der eventuelt giver noget fejlspænding.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 21:06:37
Svar/Indlæg:
3854/175
#3 Se #1 3) 🙂

Kan det være det der ripple?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 14-12-2011 21:06:53.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 21:08:14
Svar/Indlæg:
3907/73

Ja det kan det sagtens, og det er ikke hvelket som helst multimeter der kan måle det. Samt der skal måles i øjeblikket man tilføjer belastning. (tænder computeren) 😀

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
14-12-2011 21:17:13
Svar/Indlæg:
4983/48
Nu siger #0 ikke direkte at du har prøvet at starte det setup op uden en HDD sat til ?

Husk at enhver komponent kan fejle, og selv en dårlig Hdd eller kable kan holde en Pc fra at starte op.

Med det sagt, når tingende bare ikke vil virke skal man starte helt fra bunden.

Sæt kun Cpu,bundkort,psu,ram og evt et Gfx til og prøv og se om der kan komme et billed frem.

Er det en gammel Pc, så skift evt bios batteriet ud med det samme for at udelukke det.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2011 22:00:51
Svar/Indlæg:
998/134
det jeg hæfter mig ved
er det skriver i 5
Den ene RAM blok blev fjernet, og der kom skærmbillede. Men efter at have flyttet rundt på RAM blokkene igen, for at finde ud af om det var RAM blok, eller slot, den var galt med, har jeg ikke kunne få liv.
pil harddisk og dvdrom fra
reset cmos pil batteriet, ud ca 10 min ,husk tage strømmen fra pc.
sæt en ramklods i og start op
prøv at gå i bios og se hvad rammen står til
prøv så at sætte 1 ramblok ned i hastighed
hvis det er ddr2 og kører 800mhz sæt dem til 667mhz
sæt den anden ramblok i
måske virker det, eller så gør det ikke, men det forsøg der hver prøve. hvis det ikke virker
kører memtest med 1 ramblok ad gangen det kunne jo være den ene ramblok er stået af
brug denne memtest
http://www.memtest.org/

Teelq

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2011 23:19:09
Svar/Indlæg:
17/3
Jeg fatter intet, har snart skiftet alt ud.

Gamle computer:

CPU: E8400 c2d
Bundkort: MSI G31M3
Grafik: ATI Radeon 4890HD fra PowerColor
RAM: 2x2gb Geil PC2-6400
PSU: Delux 420w ultra silent
Samt div. HDD's og optiske drev

Ny computer:

CPU: Q6700
Bundkort: Asus P5Q SE
Grafik: ATI Radeon 4890HD fra PowerColor
RAM: 1 GB no-name halløj (4 forskellige klodser, 1 af gangen)
PSU: Chill Innovation CP-520A4
Samt div. HDD's og optiske drev

Til dem der forslår ting i BIOS, clean OS osv. jeg kan ikke få gang i så meget som et enkelt pixel, så kan ikke rode i alle de ting :)

Har lige prøvet at boote op udelukkende med PSU, bundkort/cpu og gfx. Alt andet slået helt fra, men får stadig ikke noget skærmbillede. Efter et par sekunder slukker computeren kort, tænder så igen og står så ellers uden der sker noget.

Teelq

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2011 23:21:57
Svar/Indlæg:
17/3
Det skal også siges at jeg nu har prøvet med 3 strømforsyninger.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2011 00:44:24
Svar/Indlæg:
8947/160
Begge de psu´s i 8# er ikke noget at råbe hurra for, chill burde kunne få liv i delene men den "deluxe" er SLET ikke spor deluxe... :no:

Teelq

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2011 01:21:00
Svar/Indlæg:
17/3
Slet ikke, men den sad i mit kabinet da jeg fik den, og har kunne trække det uden problemer i mindst et år. Så den fra Chill burde i hvert fald også.

Teelq

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2011 12:47:40
Svar/Indlæg:
17/3
Det eneste jeg ikke har skiftet er jo grafikkort, så det kan vel snart ikke være andet? Har prøvet at tage kortet ud, men så vil den slet ikke starte. Blæsere drejer lige et par omgange, og så sker der ikke mere. Burde jeg ikke kunne starte op uden grafikkort? Der kommer selvf. ikke noget skærmbillede, men man kan da høre sig frem til om den booter som den skal.

Teelq

Superbruger
Tilføjet:
16-12-2011 19:11:59
Svar/Indlæg:
17/3
Det begynder mere og mere, at se ud som om jeg har skiftet en defekt del ud med en anden defekt del. Det eneste der ikke er blevet skiftet nu er kabinettet, og tvivler på den kan være skyld i det :)