Den store verden af "ulovlig" fildeling

Diverse d.  15. december. 2011, skrevet af Thomasxx
Vist: 1066 gange.

Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2011 01:28:46
Svar/Indlæg:
287/47
Hej derude!

Jeg sidder midt i min SRP-skrivning, hvor jeg skriver om ejerskabet af musikken(er det pladeselskaber eller forbrugere), og hvordan det har ændret sig de seneste år, med internettet, ipod, itunes osv...

Jeg sidder og vil skrive om P2P programmer, og vil lægge ud med Napster. Nu tænker jeg bare, hvorfor blev Napster egentlig lukket? Jeg kender godt til alle retsagerne og sådan, men hvis sider som Pirate-bay kan holdes åben, hvorfor kunne Napster så ikke? Napster havde jo ikke content på egne servere, det fungerede vel lidt ligesom bitturrent, som bare var en portal hvor du får adgang via torrents til andre computere, der har de filer du søger.. Derfor er bittorrent jo stadig åben, den gør jo reelt ikke noget ulovligt, det samme med piratebay, den har jo heller ingen filer på sitet som sådan, kun torrents...

Jeg har måske formidlet det lidt kringlet, men det undrer mig bare...
På forhånd tak :yes:
philip337
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2011 01:39:23
Svar/Indlæg:
452/124
Piratebay kan ikke lukkes, eller spores da servern skifter IP hele tiden 🙂 Værtigfald efter hvad jeg har læst.


philip337
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2011 01:40:28
Svar/Indlæg:
452/124
Læs om Thepiratebay her: http://da.wikipedia.org/wiki/T...


Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2011 01:46:08
Svar/Indlæg:
287/47
nej netop, den gør ikke noget ulovligt, den er "bare" en en torrent-tracker


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2011 08:21:09
Svar/Indlæg:
805/46
Mon ikke Napster blev lukket fordi det var en af de første populære fildelingstjenester hvor du kunne finde alt det du havde brug for I selve programmet? Ligesom KaZaA som også fik kastet retssag efter retssag i hovedet, så var det jo også en tjeneste hvor du hun skulle have selve programmet for at finde og dele ulovlige filer.

Bittorrent klienter i sig selv er jo ubrugelige. Du kan ikke på samme måde nøjes med et bittorrent program og så f.eks dele hele dit musikbibliotek med andre. Man er nødt til at gå igennem en tracker (f.eks piratebay) for at finde de filer man gerne vil hente. Lidt det samme princip galt emule hvor programmet i sig selv var ubrugeligt, det var først når du connectede til en ulovlig edonkeyserver du kunne hente warez.

Der er vel i bund og grund der forskellen er på programmerne og derved hvilke programmer der bliver kørt retssager mod. Det er i hvert fald mine tanker omkring emnet 🙂


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2011 08:56:35
Svar/Indlæg:
644/8
Det var noget med, at ved napster skulle man forbinde til en af napsters servere, som lå inde med information om alle de filer folk delte. At selvom man downloadede fra hinanden fik man informationen fra en napster server.

Kazaa var(er?) bygget op, så man ikke behøver en server, men alle klienter forbinder direkte til hinanden.

Det var vist det der var forskellen og som gjorde at napster kunne lukkes og kazaa ikke kunne.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2011 09:10:23
Svar/Indlæg:
7765/230


❤ ❤ ❤ ❤ 🤣 🤣


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2011 09:10:57
Svar/Indlæg:
805/46
#5

Ja det har du ret i.



Og KaZaA fik blandt andet besked på at indføre filter der blokerede for copyright materiale.
http://www.afterdawn.com/news/...


Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2011 13:05:43
Svar/Indlæg:
287/47
Okay, nu gir det mening. Så Napster havde en central database, som forbandt brugerne til et biblotek hvor du kunne se hvad alle de andre brugere havde af musik, uden at indholdet befandt sig på en server. Så trackeren var programmet selv, som indeholdt de ulovlige henvisninger til sekundært materiale på brugernes computere. Napster hjalp med udvekslingen af filer herimellem 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2011 15:24:32
Svar/Indlæg:
5474/39
#8
Jep, virker rigtig nok. dog har været diverse andre fildele programer i stil med Bearshare. Dog var der typis virus i instalionen. Den blev aldrig stor indenfor fildeling. Nogle hjemmesider har valgt lukke af, for omverden. Så det ikke er alle, som kunne gå ind hente filerne i form af Torrents. Disse Torrentes sidder krævede, at man havde fået en anmodning. Derud over er også usernet eller hvad man nu kalder, hvor man kan købe sig adgang til diverse fill. Der lagt op på deres system.

Der findes et hav af forskellige dll programmer til torrents alt fra nogle kostede lidt penge til gratis.
Jeg kan ikke se idee i betale for en torrentklient.
i stil med kun låse med en 128-bit kode er for svag overfor bouteforce.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 15-12-2011 15:30:09.