Har lige et spørgesmål ang. Ram hvor meget ram skal der til for at redigerede film og musik??? kender en der påstår at det ikke er nok med 16 GB
Siger til at manden at de 32 GB han har købt er totalt overdrevet og at ham aldrig vil kunne bruge dem og spild af penge.. 32 GB koster 2100 kr. har selv 16 GB til skide 600 kr så synes jeg det skulle prøves... men må jo tilstå at jeg ikke kan se eller mærke den store forskel fra 8 GB til 16 GB. men fra 4 GB til ( GB synes jeg det er meget tydligt. når jeg siger et til ham, siger han "da jeg lavede/redigerede film og musik med kun 16 GB , var der ikke hukommelse nok"
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 16-12-2011 06:59:29.
Du kan jo prøve at få han til at starte taskManageren der kan han jo se hvormeget som der bruges, mener også man kan lave log så man kan se udviklingen
Manden har sådan set ret. Er det til rigtig seriøs redigering og ukromprimeret billedbehandling så sluges der virkelig ram. Jeg har selv 16GB og bruger jævnligt de 12GB, men kunne uden problemer gå over, men har ikke "behovet".
#2 Hehe ved ikke om han ved hvad task manager er?? 🤣 men at rediger i film fra et allmindelig video/kamera eller lave noget musik kræver ikke 32 GB ram. men spøger ham da lige, om han ikke åbner den task manager og tag et screenshot af det 🙂
#3 Er da klar over at meget store grafiske opgaver kræver meget ram.. men det kan jeg i min vildeste fantasi ikke forstille mig at han er i stand til at arbejde med 🙂
Jeg har 8 GB på den maskine jeg plejer at redigere med, og det er slet ikke nok til en god brugeroplevelse. Så med den prisforskel ville jeg nu også vælge 32GB hvis jeg skulle vælge en videoredigeringsmaskine!
Jeg kører både Logic, After Effects og Final Cut på 4GB ram. Kunne dog sagtens bruge mere, når der kører Rendering :) Tvivler på at det er min i7 der er flaskehalsen dér :)
Jeg har en ide om han bliver små liderlig og sidder med en fed på, når han siger til folk at han har 32 GB ram i dyret 🤣 men det er da også iorden hvis manden har de lyster :yes:
Det kunne være nice med 32 GB RAM, men til musik og videoredigering, er harddiskene faktisk vigtigere.
Jeg ville hellere investere i et godt harddisksetup, end at købe mig fattig i for kr. 10.000,- RAM.
4-8 GB RAM er rigeligt til amatøren. AVCHD, som de fleste kameraer gør brug af, er hårdere ved CPU'en end RAM og harddisk.
8-12 GB er "medium" ok, til entusiasten der bare mener at han ikke kan klare sig med mindre.
12+ GB RAM, er (som regel) til vedkommende der godt ved hvad computeren skal kunne, og så stiller man ikke spørgemålene længere.
Det vigtige er ikke computerens specifikationer, men det du gør med den. Og hvis du er mere fokuseret på spec. end på content, tror jeg ikke du skal bekymre dig om din vens postulater.
Det kan godt ske, at hans computer har 32 GB RAM - men det er ikke de 32 GB der laver musikken eller videoen for ham 🙂
EDIT: Det kan jo så godt ske, at han ikke havde hukommelse nok. Men det kan jo også være et symptom på, at hans harddisk-setup ikke er godt nok - eller så arbejder han med nogle seriøst store og komplekse projekter 🙂
Hva' laver han? Er det "bare" på amatørbasis, eller?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-12-2011 12:11:06.
#11 Ja udover at vi bare snakker sammen på MSN... kender ham kun fra en klan jeg kender, så jeg ved faktisk ikke så meget om ham 🙂 men han har da aldrig snakket om at han arbejder med video eller laver musik i de størrelsesforhold, så det kræver 32 GB. så ja det er på amatørbasis i den grad... han stiller 117 spørgesmål bare han skal købe en harddisk.
Hvorfor jeg spøger er jo fordi jeg synes det lyder helt vildt at han skal kunne bruge 32 GB... og jeg selv leger ikke med de ting.. så jeg ved ikke hvor meget grafik eller video redigering der skal til for at bruge 32 GB ram?? har selv problemer med at finde noget at bruge mine 16 GB til 😀 det var kun fordi de var billige at de kom i dyret! men er klar over at der skal noget mere til end at man bare rediger i sine ferie billeder/film
Sage jo at jeg ikke troet på ham.. at han kunne bruge dem, og at jeg ville se det før jeg tro på det 😀
Har da også altid selv haft det fint med 8 GB og synes det var mere end nok til mit behov 🙂 og kunne da også mærke forskel fra 4 GB til 8 GB men op til de 16 GB :no: ingen forskel her
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sjakalen d. 16-12-2011 12:38:07.
Det er min erfaring, at 4-8 GB sagtens kan klare det meste. Man skal have specielle behov, hvis 32 GB er det eneste der kan gøre det - eller så arbejder man vitterligt på enorme probjekter (både hvad angår musik og video) og så er 32 GB slet ikke nok.
I min øre, lyder det som blær. Men, hvis han har en fed dual-CPU maskine, med en røvfuld RAM, harddiske i godt konfig og evt. en Quadro/FireGL-kort, kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle være sandsynligt?
Men, så arbejder han også med +2k billede, eller mix med mere end 18 spor med effekter på dem allesammen...
Nu er jeg jo ikke ekspert i hverken musik eller videoredigering, men jeg har da stiftet bekendtskab med begge dele - og bevares, jeg ville da også gerne have en fed workstation. Men det kræver noget arbejde, for at få sparet op til en fed en af slagsen. Skal vi ikke bare sige det sådan? 🙂
#13 Hehe han har ingen fed dual-cpu maskine 🙂 han sage at hans 16 GB slet ikke var nok til det han lavet :no: så derfor hadet han købt 32 GB.
Det er sgu da heller ikke fordi det rager mig hvor mange ram han har brug for i dyret... eller om det er total overkill. men når folk bliver påstålige og man er ret sikker på at de er ude på dybt vand! og man synes det er noget fis det de har gang i, så bliver man jo lidt stædig... og da jeg ikke selv har en skid forstand på det med video/billedet redigering bliver jeg jo nød til at spøger nogen der ved lidt om det 😀 vi sætter punktum her. tak for de gode svar 🙂 Ha en rigtig lækker dag/weekend
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sjakalen d. 16-12-2011 13:13:45.
Vi har stort set ingen video redigeringer ved DR og TV2 som har mere end 16GB ram. Der er nogle få grafik workstations som har mere. Hvis vi taler 1-3 hd video spor og 8 lyd spor så kommer du meget langt med 16gb ram og nogle gode HDD'er..
Og det ja hvis du åbner 20+ raw/nef filer fra dit Foto kamera på samme tid så kan du da godt bruge noget ram. Meeeen hvor tit har du meget mere end 2-3 billeder åben i Photoshop på sammetid..
16 GB ram og nogle gode HDD'er og ja et godt gfx. Kort så er du langt..