*Følgende er ældre viden/læsning i dansk lovgivning indenfor emnet*
#0 generelt tager en RMA den tid den tager. Købeloven har ingen præcis beskrivelse af hvor lang tid det må tage, men at der i stedet stilles nogle krav. Kravet er at det ikke må tage urimeligt lang tid, og at kunden kan forvente at der skal bruges tid på en RMA svarende til defekten/produktet. For elektronik er hovedreglen at hvis RMA ikke er afsluttet indenfor 2 måneder efter at sælger har modtaget produktet, skal denne, igen som hovedregel, tilbyde penge retur, nyt produkt eller nyt tilsvarende eller bedre produkt. Men, det er meget vigtigt men, denne tid kan sagtens være anden, så længe sælger oplyser om det. Det kan der ikke gøres hverken til eller fra ved, ligemeget hvor mange tudekiks man har brug for!
Dette var/er gældende for privatpersoner, som er stillet bedre end erhvervslivet på dette punkt. Dertil skal det siges at et produkt kan få repareret samme fejl 2 gange, før der skal tilbydes ombytning af produktet (eller annullering af handel/tilbydelse af tilsvarende el. bedre produkt).
Til det præcise eksempel: 5 uger lyder absolut ikke unormalt, hvis du spørger mig er det nok nærmere normen. Hvis jeg sender et bundkort til RMA, så vil jeg blive glad og tilfreds med en behandlingstid på 1 måned (+/-), hvor at omkring 14 dage absolut er mere held end forstand (= sælger selv står for RMA, eller tjekker for fejl inden videresending). 2 måneder vil jeg selv blive ret restløs, og vil nok begynde at skynde ret voldsomt på sælger for at modtage mit reparerede produkt.
Generelt: slå koldt vand i blodet, hvis man skal handle som virksomhed (uden moms osv.), så må man tage det sure med det søde. Virksomheder har deres økonomiskefordele ved sådanne handler, men mangler tilgengæld det store sikkerhedsnet der er for den private forbruger. Ellers kan man gøre som tidligere nævnt, købe det privat (få de private fordele) og så selv sælge det videre til firmaet (som så må trække momsen, hvis man da har noget bogføringssnilde).