vandkølings tips og råd

Vandkøling d.  02. januar. 2012, skrevet af TroldDK
Vist: 1648 gange.

TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 12:56:36
Svar/Indlæg:
114/39
i kan se mit system på spec...

mit 1. problem er at da jeg i sin tid bestilte mit gfx nr. 2 så fik jeg en anden udgave af det xfx hd 6950 2gb kort jeg havde i forvejen 😐

kort 1 ser sådan her ud:
http://www.amazon.com/XFX-HD-6...
"det er det med dual bios"

kort 2 ser sådan her ud:
http://www.excaliberpc.com/609...

det ene kort er lidt kortere en det andet, så går ud fra at det er 2 forskellige fullcover blokke der skal til ???

http://kortlink.dk/aawe

jeg skal selvfølgelig have en dobbelt radiator til taget af kabinettet med pushpull.
og har desværre ikke plads til en i bunden af kabinettet pga. min strømforsyning er for stor til at der kan være en mere (som måske også ville være overkill)
men så kan der jo være en pumpe der istedet for 🙂

har købt et resouar af en kammy som er det her:
http://kortlink.dk/6t3h
som jeg regner med at bruge...

og forstiller mig at købe den her pumpe da jeg gerne vil have noget der er kvalitet som jeg regner med at den her er:
http://kortlink.dk/877b

men vil gerne have hjælp til at bedømme overstående, og hjælp til valg af radiator, samt push pull blæsere som er gode til at presse og suge igennem radiatoren så støjfrit som muligt...

eventuel også en blæserstyring som kan styre det hele da jeg har en extra plads til sådan en ovenover mit resoar når det er på plads det hele. men dog med tanke på at den skal kunne styre de 4 push pull blæsere sammen, og de andre blæsere der skal styres for at få et godt flow igennem kabinettet...
der fulgte dog 3 blæsere med kabinettet da jeg fik det, men hvis det er så skifter jeg også dem hvis de ikke er gode nok til at gøre det stille nok

jeg har slange nok i forvejen og fittings til resouaret...

mht. prisen på det hele, så ved jeg godt at det koster at lave det hele lækkert, ellers havde alle det jo :yes:

har købt det her kabinet som er bedømt her på siden:
http://hwt.dk/Test/9862/Cooler...

det som skulle være på plads er:
HW-Labs Black Ice - GTS 280 - Black
2 stk kølehoveder til gpu: Swiftech MCW80
pumpe: Laing DDC - 1Plus (18W)


Tråden blev redigeret 7 gange, sidst af TroldDK d. 02-01-2012 18:41:36.
TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 13:33:01
Svar/Indlæg:
114/39
kan se at mit link til pumpen ikke virker men den jeg kikker på er en Swiftech MCP655 (Laing D5) - ½" (12mm)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2012 13:47:15
Svar/Indlæg:
20170/383
Det reservoir sammen med den pumpe er en skidt kombination hvis du vil køre over trin 5 på pumpen. Det har haft en masse bøvl med at luftbobler blev trukket med rundt. Med mindre den stod på max trin 3 på pumpen.

Det er kun dit første kort du kan få fullcover blok på, da det er reference design. Det andet skal nok have en GPU blok på, og så heatsinks på voltregs.

Men hvorfor ikke bare droppe ideen om fullcover og så bare GPU blokke på dem begge ?

Hvad radiator angår, så er en god 240mm radiator længe fint, fx en XSPC RX240.



don
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2012 13:51:46
Svar/Indlæg:
1380/8
hvis du ville køre med blæser der er støjsvage(undre 1200rpm)så tag en EK - CoolStream RAD XT
eller en XSPC RX


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 14:25:49
Svar/Indlæg:
114/39
#1
jamen det lyder som en god ide. havde slet ikke set at man kunne det istedet for, og så er det enda en billigere løsning... og så bare en god håndfuld heetsinks til at montere på voltregs...
og nu har jeg jo "desværre" købt det resouar 😕 hva vil du så anbefale af pumpe???

#1 og #2
har allerede besluttet mig for den her XSPC RX240 - Black
da i nu også begge nævner den, og det var den jeg har kigget på i forvejen 🙂

hva siger i til de her blæsere til rad. ?
Noctua NF-P12-1300 - 120mm

er der stor forskel på heatsinks til passiv køling???

laver en opsummering i bunden af min oprendelige post med de ting som jeg har besluttet, så det er til at se hvor langt jeg er 🙂


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 18:19:35
Svar/Indlæg:
114/39
kan se at den anden radiator vil være for tyk, så det bliver den her istedet for:
HW-Labs Black Ice - GTS 280 - Black
den er der lige akkurat plads til...

så nu mangler jeg bare at finde en pumpe... (tror at jeg snakker til mig selv nu) vil tro at jeg skal kigge efter en der er god til at presse uden at tænke på hurtigt flow mht. bobler i resouaret...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TroldDK d. 02-01-2012 18:20:25.


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 18:41:00
Svar/Indlæg:
114/39
har lagt den her i kurven nu :
Laing DDC - 1Plus (18W)


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 18:57:39
Svar/Indlæg:
114/39
når man kigger på blæsere til en radiator... skal man så have en der har højt CFM og lave omdrejninger ?


skybear
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2012 19:03:16
Svar/Indlæg:
593/56
Denne blæser er noget af det bedste til en radiator
http://www.coolerkit.dk/silver...


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 19:26:44
Svar/Indlæg:
114/39
den ser super ud skybear... 🙂
prøver med sådan 2 styks... så må jeg se om de skal suge eller puste... men prøver at suge igennem radiatoren først da det vil passe bedst i mit system...
tak for svar 🙂


HrCookie
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2012 19:37:36
Svar/Indlæg:
665/92
Jeg bruger 3 af disse: http://www.aquatuning.de/produ... på en 360mm rad. De yder fænomenalt og siger utroligt lidt, + de er super stilrene OG der følger flere slags støjdæmpning med. Helt klart min anbefaling.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2012 23:24:12
Svar/Indlæg:
20170/383

#5

Den pumpe er ikke bedre. Den er lige så kraftig som en D5, men kan ikke indstilles i 5 trin. Så ville jeg holde mig til den D5 pumpe.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2012 00:51:35
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg kan simpelhen ikke få mig selv til at bruge så stor en del af budgettet på blæsere, 120kr pp pr stk er altså dyrt, især nårder max er en grad eller 2 i forskel og det samme mht lyd hvis man feks køber nogle af de billige men meget anerkendte yate loon til 40kr stk.


HrCookie
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2012 10:44:41
Svar/Indlæg:
665/92
#11 Der er vi jo så forskellige. Jeg vil hellere ende med at bruge et par hundrede mere på fans der næsten ikke kan høres, da idéen med mit vandkøling var stilhed, frem for at købe nogle yate loons der larmer som en halv orkan.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
03-01-2012 15:34:56
Svar/Indlæg:
4982/47
Efter at være blevet irettesat af min morfar (tidl. ventilations montør) her op til jul, ser jeg en smule anderledes på valget af blæsere til vandkøling 😛

ifølge ham er Push/pull til grin og misforstået, jo det kan hjælpe blæseren der presser luften igemmen med at holde trykket, men det er så også der legen stopper 🙂

Da jeg viste ham de Silverstone Penetrator, grinte han blot af dem (evt også lidt af mig 😛 ) og forklarede lidt tekniske ting ifh til hvorfor han fandt dem morsomme, nu de jo skulle være lavet specifikt til radiatorer (de levere ikke extra tryk ifh til alm blæsere, og den air-guide på bagsiden skaber jo ikke tryk, tværtimod)

Min erfaring sige mig at valget af blæser ikke har det store at sige i den sidste ende.

Min morfar siger at de fleste blæsere slet ikke er egnet til formålet (vandkøling altså), skal det være helt korrekt er det bedste valg turbine blæsere og ikke alle mulige smarte blæsere 😀


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2012 15:39:54
Svar/Indlæg:
2235/138
Valget af blæser hænger mindst lige så meget sammen med valget af radiator - Prøv fx at se her hvordan XSPC RX yder når hastigheden på blæserne stiger.

Her kører vi med 600 rpm - Yder super




Stiger til 800 rpm - Yder stadig super




Ved 1200 rpm bliver den slået:




Og ved 1500 rpm yder lille broren EX bedre




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fonneren- d. 03-01-2012 15:42:46.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2012 16:00:32
Svar/Indlæg:
922/13
EK - FC6970 V2 er fullcover block for non-refernce kort.
http://www.coolerkit.dk/ek___f...


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
04-01-2012 23:46:11
Svar/Indlæg:
114/39
det endte med det her:
HW-Labs Black Ice - GTS 280 - Black så at der lige kunne være plads til den med lidt god vilje... "nok også bedst med 2 gfxér"

XSPC Rasa GPU (Acetal) 2 stk.

Swiftech MC14 (Thermattach) - 8 stk 2 pakker. Fxxxxxg dyre

Laing DDC - 1Plus (18W) Pumpe

og 2 stk. Xigmatek XAF-F1451 - 140mm blæsere til køleren...

det bloiver så lavet så de trækker igennem køleren for at holde støjen inde i kabinettet...

og bruger så en 140mm blæser der sad i kabinettet i forvejen til at sætte i siden af kabinettet så den puster ind på ramkølerne...

kunne ikke finde en styring af pumpen inde på coolerkit? burde jo næsten også have sådan en..?

men glemte at bestille kølevæske :no:
er der et alternativ så jeg ikke skal til at bestille porto en gang til?

men tager lige et pic når det er samlet...
kølehovederne de var desværre ikke på lager så nu må vi se hvornår det hele kommer til døren.

men tak for input alle sammen 🙂 som sagt så er der et billede af det hele samlet som belønning he he


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2012 23:51:59
Svar/Indlæg:
20170/383
#17

Hvorfor var det så lige at du ikke tog D5 pumpen ?


Champ
 
Newbie
Tilføjet:
05-01-2012 00:41:32
Svar/Indlæg:
12/0
Jeg bruger lamptrons fc-t den fungere bare super fedt men koster en del og kan sagtens holde til en pumpe på 18w ellers er der også andre mulighedder fra lamptron...

webdanes har lidt
http://webdanes.dk/shop/search...

og så er der også lidt at vælge i mellem på coolgaemrs
http://coolgamers.dk/shop/lamp...


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2012 10:59:49
Svar/Indlæg:
114/39
#17
fordi at begge stydserne vender frem ad på den anden...
kan se at freak_master har samme kabinet. men jeg har ikke de drev pladser i som han har i bunden, så mente at med pumpen trukket længere frem mod fronten i kainettet ville der ikke kunne være så stort vrid påslangerne som han har...
http://hwt.dk/Forum/318262/240...
kan se at den slange der køre op til res. den køre kun lige akkurart..? på den her måde får jeg en blød bue...
men det kan også være at det bare er mig he he

#19
fedt nok med det link. viste ikke at man kunne få en fancontroller der kunne styre pumpen også...
skal have en god 6 kanals tror jeg...
2 kanaler til blæsere der bæler passiv ramblokke på gfx, og 2 til pull igennem radiatoren, og 1 til køling af bagpladen til cpuen 😀 og en til pumpen...
så skulle undkortet kunne klare resten....

håber squ bare at den bliver stille med alle de blæsere i he he
men de skal vel jo også bare stå på minimum for at klare det fint vil jeg tro



Champ
 
Newbie
Tilføjet:
05-01-2012 21:23:12
Svar/Indlæg:
12/0
Den skal nok blive stille med fc monteret.
Der vil være en del justering på lamptrons fc-t hvis det altså er den du vælger..
Men når den er lige i øjet skal du ikke tænke på justeringen mere.. 😛
Blæserne kan komme til at stå og pulse lidt hvis den ikke er indstillet korrekt. 😀


TroldDK
 
Superbruger
Tilføjet:
18-01-2012 15:15:16
Svar/Indlæg:
114/39
har fået mit vandkølings grej hjem idag da flere ting ikke var på lager, og jeg ringede for at høre leveringstiden. og fandt ud af at jeg kunne få mit grej med lidt endringer igår...
så nu endte jeg op med:
3 x Swiftech BSPP-250-375-CP - 2 stk.
1 x HW-Labs Black Ice - GTS 280 - Black
(må se om jeg kan få den til at passe under toppen af kabinettet hvor det bliver push) ved ikke lige hva ville være bedst mht push eller pull?
men måske hvis jeg bruger en drimmel at jeg kan få slebet i coveret i toppen så den kan være der og få pull istedet for..? kunne være godt hvis en med afaring kunne fortælle mig hva kunne være bedst 🙂
2 x Xigmatek XAF-F1451 - 140mm til enten push eller pul. som jeg gerne vil have svar på inden for en times tid de jeg tager på værksted for at lave det... men hvis ikke så bliver det push...
2 x EK-VGA Supreme HF - Acetal (da de ikke kunne skaffe de andre køleblokke hjem inden for 1 til 2 uger og ikke gad at vente)
har også fået 30 enzotec mos c10 passive kølere til gfx... men til det ene kort vil de være 4 mm for små da de helst skulle være 4 mm større for ar kunne dække v ram chipsene... men de bliver skiftet
det ene gfx har en metalskinne der bare kan sættes passive kølere ovenpå til køling så det er ikke et problem heldigvis...
men der kommer til at være 2 zallman 140 blæsere til at køle gfxérne på siden af kabinettet direkte på gfx... så det burde gå.... men skifter nu alligevel de passive gfx ramblokke til de 4 mm større blokke der kan dække hele ram chippen når de får dem hjem
og jeg bruger skrue spændebånd til det hele da det bare skal virke, og ikke have neon lys og geil af nogen art, men bare virke
men 2 x 140mm blæsere til køling 4 cm fra gfxérne og en pull 140 køler i fronten med en rad jeg fandt.
og 2 push 140mm i toppen at kabinettet til min 280mm rad...

og så tænker jeg på hvor hvidt kun en 140 mm blæser er nok til at trække luften ud bag i mit kabinet er nok ?????
der kommer jo overtryk i kabinettet da der vil være 5 blæsere der suger ind...

og om jeg skal pille thermal armer af mit bundkort for eventuel bedere ydelse??????

kan godt se at det hele virker som en pærevælling... men håber at i forstår hva jeg skriver og spørger om...

ps. hvis i ikke lige har set det. så er mit kabinet et Coolermaster CM690 II Advanced


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af TroldDK d. 18-01-2012 15:20:36.


Champ
 
Newbie
Tilføjet:
18-01-2012 19:49:51
Svar/Indlæg:
12/0
#22 efter min personlige erfaring vil du kunne få bedre temps hvis du kører med 3 blæsre ud og 3 blæsere ind. :yes:

Da alt den opvarmede luft fra dine 2 rads ikke vil kunne komme ud og derfor vil det have modsat effekt.

Jeg lavede selv mit set up om. så nu har jeg i indtake 1stk 200mm og 2 stk 120mm i out har jeg 3 stk 120mm.

Der faldt min temps næsten med 10 grader. 😀