Hvilken PC er bedst til gaming?

Diverse d.  05. januar. 2012, skrevet af Joehandsome
Vist: 1479 gange.

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
05-01-2012 18:42:58
Svar/Indlæg:
19/3
Hej med jer på dette forum.

Jeg skal til at købe ny computer primært til gaming, men er ikke ekspert på området, så kunne godt bruge jeres hjælp til at træffe det rigtige valg.

Jeg vil bl.a. gerne spille BF3 i god kvalitet og GW2 når det udkommer. Mit budget ca. 6000 kr. ekskl. Win 7. Jeg tror ikke jeg har planer om "overclocking" (som jeg lige har lært hvad betyder). Jeg vil gerne have en kraftig PC til pengene og den skal være stabil og så vidt muligt fremtidssikret, så den holder i mange år. Derudover skal den være afbalanceret osv.. - Men det er jo det jeg beder jer om hjælp til at finde ud af.

Jeg vil ikke kaste mig ud i selv at samle computer, så jeg har kigget på computere fra MM-Vision, Komplett og Topdata

Vision Game til 5395kr eller 5995kr alt efter om jeg vælger i5 2500 eller i7 2600
Specs: 500GB, 4GB RAM, GTX560 1GB
http://www.mm-vision.dk/produk...

Vision Game Speciel med i5 2500k til 5895kr
Specs: 500GB, 8GB RAM, GTX560 1GB

Komplett Gamer 6K. Har hørt, at man med fordel kan skifte strømforsyningen Corsair CX V2 600W ud med Corsair TX V2 650W, for 220kr, så vi lander på 6220kr for denne PC
Specs: 500GB, i5-2400 (kan skiftes til 2500(k) for få penge), 8GB ram, GTX 570 1280MB
http://www.komplett.dk/k/confi...

Så har jeg også været forbi topdata og fundet to computere i prisklassen.
Den første med AMD processor og ATI grafikkort.

XTREME-PC til 5499kr
Specs: AMD FX 4100, 500GB, 8GB RAM, HD6950 1GB
http://topdata.dk/product.asp?...

Og den anden PROGAME til 5299kr
Specs: i5 2500, 500GB, 8GB ram, GTX560 1GB
http://topdata.dk/product.asp?...

Jeg tror jeg hælder mest til Vision. Ved ikke helt hvorfor - er 4GB nok?
Men kommenter gerne på de her computere, så vil jeg sige mange tak for jeres tid og hjælp.

Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Joehandsome d. 05-01-2012 18:48:15.
Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 18:54:38
Svar/Indlæg:
3854/175
Fremtidssikret. Ha!
Glem ALT om det. Hver gang at Intel udgiver nye CPU'er kommer de næsten altid til nye sockets, så der skal jo lige et nyt bundkort til i hvert fald.

Men jeg synes klart du skulle kaste dig ud i at samle selv. Du kan altid hente hjælp - også "fysisk" herinde (jeg bor i faxe, så der kan du bare se) og ved da at der også bor hwt folk i næstved, som helt sikkert gerne hjælper for en pizza eller cola.

Hvis du er frisk på at samle selv, så har jeg det "ultimative" system til 6200,- ca.

Hvilket kan gøres billigere hvis du har gamle dele du kan bruge. En harddisk fra en bærbar kan bruges.

Laver lige en indkøbsliste med den jeg snakker om..

Here it is
http://www.komplett.dk/k/shopl...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 05-01-2012 19:02:43.

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 19:55:37
Svar/Indlæg:
593/56
Vil så sige at faktisk har intel lavet lidt fremtidsikring den gang. Da de nye IVY CPU kan køre på et Z68 og P67 bundkort, med en bios update.

Men som #1 som foreslår så byg en selv.
Derved får du ofte lidt bedre kvalitet

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 20:01:22
Svar/Indlæg:
8947/160
1# Den coolermaster GX750 psu er ikke god, den fejler groft i johnnyguru´s test. Og generelt syntes jeg det er meget få coolermaster serier der er rigtig gode.!! De har lavet en del middelmådige serier.

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 20:05:41
Svar/Indlæg:
593/56
Billig god psu er denne.
http://www.pixmania.com/dk/dk/...
Har selv lige fået den ind af døren og den er dejlig stille og har en anden OCZ PSU der nu har over 3 år bagen og stadigvæk intet fejler eller larmer. Eller så tag en Seasonic

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2012 20:14:15
Svar/Indlæg:
8947/160
4# +1 . Helt enig, har selv haft et par stykker af de modXtream pro 600w, den er magen til 700w modellen, og yder også over 700w, så det er fin bang for the buck. Det eneste den mangler er et par 6/8 pins stik ekstra. Og jeg har også som dig kastet min krlighed på seasonic, (har selv 2 stk der er bygget af dem pt, 1 stk silver power 750 og 1 stk AX850 fra corsair)

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
06-01-2012 17:59:10
Svar/Indlæg:
19/3
Tak for svarene. Mht. fremtidssikringen, så mente jeg det ikke på den måde, at jeg skulle kunne udskifte til de nyeste komponenter senere, jeg tænkte bare, at den skulle være så god, at den også ville være ok god om 5 år :)

Og Tha_noob tak for svaret. Ja du synes, at jeg skal bygge den selv (eller få hjælp til det). Men der er jo også bare nogle fordele ved at have købt den samlet. Både at jeg ikke selv skal samle den, men i høj grad også, at jeg får 3 års garanti, support og service med i købet.

Setuppet vil nok komme til at se sådan her ud hvis det var fra Komplett. Her har jeg ændret 600w til 650w og i2400 til 2500k:

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Corsair TX V2 650W PSU
Intel® Core i5-2500K Processor
ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
Western Digital Caviar® Blue 500GB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Microsoft Windows 7 Home Premium DK

Løst: 7.522,00 DKK

Samlet: 7261 kroner

Hvis man købte dette løst og selv samlede det, ville det koste mere end når de samler den for en.
Og mht. til dit setup Tha_noob så ligner det jo egentlig ret meget synes jeg. Du har ikke nogen normal harddisk eller hvad man kalder det, men SSD derimod. Jeg ved ikke rigtig med SSD. Der er jo ikke så meget plads på, men gør det computeren hurtigere?.. Og så mangler der også lige en DVD-afspiller eller hvad vi nu kalder det. Og med Win 7 vil det vel komme op i nogenlunde samme pris alligevel?

Den største forskel på dit setup og dette er vel grafikkortet? GTX570 mod Sapphire Radeon HD 6950 2GB
Så er det egentlig så meget billigere (og bedre) at samle den selv, i forhold til at lade Komplett gøre det?

Og igen mange tak fordi I vil hjælpe

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2012 19:59:31
Svar/Indlæg:
3854/175
#6 Hmm, men du har ingen garanti for at den er god om 5 år. Der kan ske en hel del.

Mht. til det i #6 så ville jeg tage en SSD - HVIS du altså har en gammel bærbar, stationær eller noget i den stil hvor der er en harddisk i, og så bruge den til programmer/spil.

Og det med garantien. Du skal huske at alle vare du køber i Danmark har du 2 års reklamtionsret på, så du har skam garanti på alle de enkelte dele 😉

Husk du kan bare tage OEM versionen af Win7, den er noget billigere. Og så er det hd6950 også lidt billigere.

Men hvad sidder du på af computer nu? Du kan jo højst sandsynligt genbruge nogle dele hvis du er heldig 😉 Selv fra en bærbar

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
07-01-2012 20:17:34
Svar/Indlæg:
19/3
SSD.. Kan du ikke forklare mig lidt om dem? Altså de er små, men hurtige, hvad er fordelen ved dem?.. Jeg skal jo også have HDD med ordentlig plads :)

OEM version af windows? hvad er det?

Lige nu har jeg en computer der ikke rigtig virker. Der er mange problemer med den. Den har en 500GB seagate 7200.10 tror jeg den hedder. Den kunne jeg vel i princippet godt bruge, men jeg vil helst bare ikke have noget dårligt over i min kommende PC :)

På min gamle PC (stationær) har jeg fået mange forskellige blue screens og har ikke kunnet finde ud af hvad der var problemet. Har kørt analyser af hardware uden resultat. Er bange for at skulle overføre noget dårligt til den nye:)

OG: Jeg er lige kommet til at se denne computer, der er billigere end Kompletts: Men er den god?

TAK

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2012 13:58:02
Svar/Indlæg:
3854/175
Læs afsnit 2 & 3 i vores SSD test, det er forklaret godt der, så ved du hvorfor.
OEM er bare den version som man bygger kommercielle computere med. Der er ingen forskel bortset fra prisen.

Mht. Den gamle harddisk, så har jeg svært ved at tro at den som sekundær disk kan gøre så meget - og hvis den endelig gør, så er det jo bare at tage den ud, og kigge på brugt marked..

Stadig. Jeg ville klart samle selv.

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
08-01-2012 17:28:55
Svar/Indlæg:
19/3
Ok jeg har lært lidt om SSD i dag. Men det lyder ikke som om, at teknologien er særlig udviklet?
Og så bliver de dårligere og dårligere jo mere de bliver brugt?

Jeg vil helst ikke samle selv. Jeg kan godt forstå at det er bedre end de fleste computere, men Kompletts koster jo ikke særlig meget i forhold til hvad der er inde i den.

Men hvis du nu vil se på de specs der står i en post ovenfor, er det så nogle gode opgraderinger jeg laver? Fra i5 2400 til 2500k og fra 600w til 650 w?

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2012 17:51:36
Svar/Indlæg:
3854/175
#10 PSU'en (strømforsyningen) er sådan lidt ligemeget, medmindre du vælger to kort. Men 2400 til 2500K er super, fordi hvis du bare får den op på 4,5 GHz så rykker den.

Og nej, den er ikke ligeså udviklet som harddisk teknologien selvfølgelig, men den er efterhånden rimelig godt udviklet og det problem du snakker om, det løses ved TRIM som er på alle SSD'er idag, så det behøver du ikke at bekymre dig om.

Jeg forstår simpelthen hvorfor du ikke vil samle selv, det er forholdsvis nemt, og jeg ved at der er flere fra HwT som bor i Næstved, og selv bor jeg i Faxe, så altså hjælpen er lige om hjørnet.

Og nej, det er jo rimelig billigt ift. hvad der er i den, men du skal tænke på at ham gutten som står og samler den får omkring 150,- i timen eller sådan noget, så hvis det bare tager 2 timer, så kan du nok regne ud af der skal rykkes lidt ved den pris de køber tingene ind til.
Jeg er helt sikker på at hvis du søgte efter hjælp til det herinde, så ville det ikke koste dig mere end en pizza og en 1,5 L kondi 🙂

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
08-01-2012 18:54:01
Svar/Indlæg:
19/3
Ok det med SSD lyder godt nok.. Du har installeret noget af det du bruger aller mest på den: OS og sådan.. ?
Hvis jeg så køber fra Komplett og får SSD med eller ved siden af må jeg vel så genoprette PC med det samme, så jeg kan installere OS på SSD?

Jamen hvis du skal have en computer med netop disse specs er det billigere at købe den samlet fra Komplett. Det er billgiere end hvis du køber delene hver for sig. I al fald kan det altså ikke rykke det store med at samle den selv.

Men tak for svar igen. Selvom jeg ikke er så positiv over for dit forslag med at bygge det selv, skal du vide at du er til stor hjælp 🙂

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2012 18:58:52
Svar/Indlæg:
3854/175
#12 🙂
Ja, du køber en 64 GB SSD, smider OS og skype på, og alt andet ryger på din 500 GB, fordi den får bedre read write uden OS, så hurtigere load i spil.

Dog ville jeg købet et 6950 2GB, da du får mere ram på kortet, og det er en smule hurtigere, og hvis det kan flashes til 6970 så sparker det

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
08-01-2012 20:43:44
Svar/Indlæg:
19/3
Ok:)

Så har jeg kun lige et lille andet spørgsmål..

Jeg tror min computer står lidt udsat for støv - måske specielt bagtil. Jeg skal ikke kunne sige om det var støv, der dræbte den gamle..

Jeg har set at der er noget støvfilter på den coolermaster elite 430, men er det nok? Og er der noget jeg kan gøre?

Eller er det bare at holde øje inde i den og puste til den med jævne mellemrum?

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
08-01-2012 21:08:24
Svar/Indlæg:
19/3
Hey prøv at se her:
http://www.videocardbenchmark....

GTX570 ser ud til at slå begge de kort du nævner?

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 08:10:43
Svar/Indlæg:
3854/175
#15 Den test favoriser jo tydeligvis nVidia. Selv et 6990 kan ikke følge med 570, og dem er der en temmelig stor forskel på. Hvis det er mener jeg at vi har sammenligning på vores test.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2012 09:04:19
Svar/Indlæg:
8947/160
Den færdige maskine fra mm vision er lavet med en dårlig psu, og lige psu er det værste sted at spare. Jeg ville gøre som noob foreslår, og idéen med en ssd+ din gamle 500gb seagate er fin. Jeg kan fortælle at en ssd er nok det største "boost" en moderne pc har fået de sidste mange år, det sætter virkelig skub i sagerne, jeg har 2 high-end maskiner, den ene var med ssd den anden uden. Jeg var simpelthen nød til at købe en ssd til den anden maskine til sidst da forskellen var enorm, jeg kunne næsten ikke holde ud at sidde ved den maskine uden, det kan jeg nu 😉 1 gang ssd altid ssd.

Joehandsome

Newbie
Tilføjet:
10-01-2012 11:53:43
Svar/Indlæg:
19/3
Ok. Jeg ved ikke om min gamle HDD er i stykker. Altså min computer kan godt starte nogle gange, så den er i alt fald ikke helt død :)

Men det kan godt være, at jeg kan bruge den gamle seagate 500GB 7200.10. Min bror har en velfungerende maskine magen til min. Kan jeg godt sætte harddisken i hans computer uden at risikere noget? (hvis den nu er i udu på den ene eller anden måde)

På den måde kan jeg finde ud af om jeg stadig kan bruge den gamle. Så har jeg også penge til en større SSD.

Lige nu tænkte jeg bare på en Corsair 60GB SSD bare til OS. Det er jo det vigtigste. SÅ loadingtid til spil osv. jaja det klarer jeg nok.