Port scannet

Diverse d.  08. januar. 2012, skrevet af micma18
Vist: 659 gange.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2012 11:27:30
Svar/Indlæg:
4120/115
Er løbet ind i et lidt besynderligt problem.

Her til morgen virker mit netværk ikke, så jeg går ind og laver en "Repair" (på min xp maskine). Hvilket medfører at det kører igen... Men dog kun i ca. 2 minutter. Kører endnu en "Repair", og kommer online igen. Men endnu engang kun ca. 2 minutter.

Nå, tænker jeg og prøver at gå ind på min routers config side, men det virker heller ikke, før jeg endnu engang kører en Repair.
Men kommer ind, og starter bare med at lave en reboot. Fint nok, kører 2 minutter mere, og samme problem igen.

Tjekker tilfældigvis lige loggen for incomming, og den er tydeligvis fyldt med en masse portscanninger fra flere forskellige ip adresser.

Hmmm... Ændre min MAC adresse og beder om en frisk ip adresse fra udbyderen. Hvilket fuldstændig løser problemet, med at min net falder ned, hver 2 minut.

Fint nok, problemet løst, indtil videre....

Tjekker så loggen igen, og kan se at flere af de hjemmesider jeg har besøgt, inklusiv ip adresser fra telenor og TDC (ifølge ripe whois), begynder at portscanne min ip.
Hvad fanden bilder de sig ind??? 😕 Hvad skal de bruge det til?

Problemet med udfald, er heldigvis ikke kommet tilbage. Men min router har da åbenbart ikke kunnet holde til presset på en eller anden måde, hvis det kan påvirke lokal nettet.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af micma18 d. 08-01-2012 11:28:54.
DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2012 13:57:45
Svar/Indlæg:
743/80
Det er normalt at blive ramt af portscanners, se findes vist i alle router logs :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2012 14:30:03
Svar/Indlæg:
4120/115
Synes bare det er lidt meget, at selv store danske hjemmesider, og internet udbydere automatisk gør det mod deres besøgende.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2012 14:53:16
Svar/Indlæg:
3854/175
Det lyder alligevel underligt hvis firmaer som TDC og Telenor skulle scanne for åbne porte hvis en eller anden privatperson.. Hvis man er dygtig nok, er det så muligt at bruge en falsk IP?

Jeg tænker lidt, har du noget "forretnings-kritisk" på din computer, som i en eller anden forstand kunne være noget værd for andre firmaer eksempelvis? 😕