Hvordan virker turbo core på intels CPU'er?

Bundkort / CPU d.  11. januar. 2012, skrevet af haveport
Vist: 1269 gange.

haveport

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2012 12:09:39
Svar/Indlæg:
255/30
Hej derude 🙂

Jeg sidder med en bærbar computer, med en intel I7 2720QM processer i. Den har en standard hastighed på 2,2 Ghz og en "Max Turbo Frequency" på 3,3 Ghz.

I får lige et link til CPU'en, hvis det skulle have nogen relevans:
http://ark.intel.com/products/... (6M-Cache-2_20-GHz)

Men så er mit spørgsmål - hvornår den turbo mode normalt skal slå til? Om det er noget man selv skal gøre, eller hvordan det fungerer?

Har prøvet at teste hastigheden på CPU'en med forskellige programmer og i forskellige scenarier. Altså både i idle og under belastning og uanset hvad så siger alle programmerne at den kører med 2195 Mhz.

Og kan den yde de 3,3 Ghz, ville jeg da hellere have det 😛

Så håber at der er nogen derude der kan forklare mig lidt om hvordan det virker, eller hvordan jeg slår det til? 🙂

På forhånd tak!
sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
11-01-2012 12:19:45
Svar/Indlæg:
141/13
Nu har jeg ikke nærlæst det vedr sandy bridge Core CPU'erne, men på S1156/1366, altså de gamle I5/I7, fungerede turbo boost, som det hed, ved at CPU'en automatisk skruede op når der var brug for ekstra ydelse. Det er lavet som en strømbesparende funktion, for at få mere batteritid i bærbare i særdeleshed og generelt miljøhensyn. Desuden mindsker det også varmeafgivelse, skulle jeg mene. Du kan ikke, så vidt jeg kan se, bestemme at den skal køre 3,3 Ghz hele tiden, det er heller ikke sikkert du ville kunne mærke den helt vilde forskel, afhængig af hvad du bruger maskinen til, naturligvis. Men Intel har et program der kører som en lille app, hvor du kan se hvor stærkt den løber. Kan dog ikke huske hvad det hedder.

Mvh
Sneaky

Ledet90

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2012 12:24:33
Svar/Indlæg:
600/33
Den køre kun med turbo hvis du kun udnytter 1 eller 2 cores mener jeg. Den kan kun køre med 2.2 hvor du køre 100%load på alle 4 cores. Du kan evt køre prime hvor du kun køre med en core og så burde den turbo op til 3.3.

skybear

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2012 14:17:43
Svar/Indlæg:
593/56
Som #2 skriver booster den kun på 2 kerner, dvs at køre du et program der udnytter alle 4 kerner så kommer den ikke højre op end de 2,2GHz men har du noget der kun udnytter de 2 af kernerne Så kan den booste dem. Og det er npget cpu´en selv styre medmindre man har ændret på det i BIOS.

haveport

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2012 16:24:52
Svar/Indlæg:
255/30
#2+3
Arr ja okay, har jeg vidst også hørt før nu jeg læser det. Så har i nok ret i 😛
Ville også bare lige høre, så mange tak for hjælpen 🙂

Case closed!