TRIM spm / SSD opdeling / SSD fejlopsætning?

HDD/SSD/RAM d.  12. januar. 2012, skrevet af Burgurne
Vist: 775 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2012 21:45:08
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Endelig kom min Samsung 830 256Gbyte.
Da jeg ikke har behov eller lyst til at have sådan et stort systemdrev, vil jeg gerne dele den op i flere logiske drev. Men hvad så med TRIM? Skal der så være flere unalocatede steder på disken, eller er det nok, at det bare er det ene samlede "areal" som SSD tweaker foreslår?

I.flg SSD Tweaker, så virker TRIM her, på trods af, at jeg har fået at vide, at TRIM IKKE virker på min Marvell controller. Hvordan kan jeg se/teste at TRIM virker/ikke virker?

Er Intel bare geniale til at lave SSD'ere, eller har jeg noget andet fejl? I Crystal diskmark er Samsungen hurtigst i alle tilfælde undtagen "4K" Dette gælder både LÆS og SKRIV. Det er ikke meget, men da der er flere generationer mellem de to SSD'ere, forstår jeg ikke rigtigt samsungen på dette punkt. Jeg har opdateret Samsungen med den nye firmware fra d. 10/1.
Det er en Intel X-25M 80 Gbyte 1. generation, så det er da meget godt gået af denne gamle disk.

HVIS jeg opdeler min Samsung i 2 logiske drev, kan jeg så gå ud fra, at Windows 7 selv Aligner disse drev? jeg mener at kunne huske, at det kun er XP, der ikke gør det default, men selv JEG kan jo tage fejl 😉
Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2012 22:53:39
Svar/Indlæg:
3385/80
Du kan se om TRIM er slået til, ved at hente og køre CrystalDisk Info.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2012 23:20:32
Svar/Indlæg:
1455/78
kør cmd som admin
fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commands are disabled)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled)

hvis du vil enable trim kør cmd som admin
fsutil behavior set disabledeletenotify 0

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SpaceDog d. 12-01-2012 23:21:02.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2012 23:24:55
Svar/Indlæg:
1495/34

TRIM er en funktion mellem OS og din SSD's controller/firmware, og det er ligegyldigt om du har 1 eller 4 partitioner.

Hvem har fortalt dig at TRIM ikke virker på en Marvell controller ? (Det er nonsens)

Det er ikke bekræftet af producenterne, men mange anbefaler at lade en smule af diskens kapacitet forblive uallokeret, så vil controlleren bruge det som OP (Over Provision) areal - til Garbage Collectoren. På OCZ diskene er der 6% af diskens kapacitet ekstra til OP arealet. De 6% ekstra plads kan man ikke se, de kan udelukkende bruges Garbage Collector.

Jeg har "kun" taget de 200GB af mine 250GB i brug, får jeg brug for mere så snupper jeg det bare.

Jeg er lige ved at tro at du får mere fart på ved at tilslutte den til dine Intel SATA2 porte, i stedet din Marvell controller, men det kan du jo teste.

Når du installerer Windows 7, så laver den en alignment partition. Den gælder for hele disken, uanset hvor mange drev du splitter den op i.

PS: Crystal Diskmark er ikke god til SSD diske. Brug ATTO eller AS SSD

phg

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2012 23:45:01
Svar/Indlæg:
1399/43
Jeg er lige ved at tro at du får mere fart på ved at tilslutte den til dine Intel SATA2 porte, i stedet din Marvell controller, men det kan du jo teste.

Jeg havde bsod på marvelle controleren så jeg har min disk i sata 2 portene,jeg har en crusial M4 ,ved ikke om det forholder sig sådan med samsung,men har ihverfald ikke hørt noget godt om marvell controleren.