Installere maks ram (24Gb/32Gb)

Bundkort / CPU d.  13. januar. 2012, skrevet af KleitusIV
Vist: 919 gange.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2012 21:25:26
Svar/Indlæg:
4295/306
Hej

Jeg har et X58 bundkort med 6Gb ram og jeg overvejer at smide et 24Gb sæt i maskinen, hvilket er maks den skulle understøtte.

Jeg arbejder med noget ram-baseret data analyse software, og så er det jo billigt at gøre, så det kunne være sjovt at sige "jeg tager lige applikationen med hjem på min hjemme-PC for den er kraftigere end vores server". 😀

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Men spørgsmålet er hvor godt et (eller mit) bundkort kan køre med alle ram moduler makset helt ud. Jeg kører nyeste bios og flere af dem har "improved memory compatibility" som opdatering så noget har Asus gjort.

Men jeg overclocker også min computer ret kraftigt. Kører med en bus hastighed på 200, hvilket jo matcher mine 1600 mhz ram, og det kører ganske fint nu, men hvordan med alle ram sokler fyldt ud?

Asus' hjemmeside med RAM anbefalinger er selvfølgelig håbløst forældet og nævner kun 6Gb ram sets.

Nogen der har erfaringer med store ram mængder, ydelsen og muligheder for overclocking?

Alternativt kom også gerne med erfaringer med de nye 6x og 7x chipset serier med 32Gb ram (4x8Gb moduler) installeret. Om det er stabilt eller noget man kun kan køre med standard settings.
Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2012 21:35:07
Svar/Indlæg:
3854/175
Din IMC skal nok have en fin potion volt, uden dog at vide det. Der skal alligevel holdes styr på en del RAM

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2012 21:37:57
Svar/Indlæg:
4295/306
Hmmm den har jeg aldrig rørt, men tak for tippet. Går ud fra det er en bios volt setting. 🙂

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2012 21:39:04
Svar/Indlæg:
3854/175
Ja, QPI. Interne memory controller.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2012 23:10:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Min erfaring med store mængder RAM (især 'ukurante'/ikke-gængse størrelser) er at holde sig til producentens Q.V.L.

Indrømmet, jeg ved heller ikke det store om RAM og hastighed på X58, men når man kommer op i de størrelser - plejer hastigheden alligevel at være (relativt) underordnet.

Måske der er langt fra eks. 1.600 MHz til 1.333 MHz på papiret. Men, den forøgede kapacitet burde gøre godt og grundigt op for det. Hvis ikke, så har du slet ikke behov for så meget RAM - og burde måske mere fokusere på mindre mængde med højere hastighed.

Your choice 🙂

P.S.: Solgte de kompatible 4-, 8- el. 16 GB blokke til min MacBook eller stationære Windows PC var jeg hoppet på med det samme. Uanset hastighed 🙂

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2012 23:57:45
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg tænker heller ikke så meget på hastigheden på ram'en bare den kan følge med mit FSB clock (evt. bare nedsætte den til 1333), og spørgsmålet er om overclock nedsættes drastisk af øget ram mængde.

Behovet for ram mængden er næsten uanet når man snakker in-memory data analyse. Det smarte er her at man smider al data op i ram'en og dermed kan man analysere sindsygt hurtigt på det, lave kryds statistikker osv osv.

Til sammenligning er det ikke unormalt at vi gør det på 256 eller 512 Gb server installationer. 🙂

Og så kunne det være sjovt når det nu ikke koster mere at fylde min egen spand op så jeg også kan lave en del herhjemme. Men hvis det smadrer alle muligheder for at overclocke CPU'en så er det lidt øv. 🙂

Så ville høre folks erfaringer (hvis nogen) med at makse bundkortet ud mht ram mængde.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
13-01-2012 23:58:48
Svar/Indlæg:
4295/306
Og regner med det skal være det Kingston sæt eller et Corsair sæt hvor man køber et helt 24Gb sæt og så vil jeg bare følge ram'ens std. hastighed. Men spørgsmålet er om FSB og CPU clock begrænses.