NAS: FreeNAS mm. (Selvbyg)

Software d.  21. januar. 2012, skrevet af fuglsang
Vist: 994 gange.

fuglsang

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2012 13:31:37
Svar/Indlæg:
51/31
Indtil nu har jeg streamet film på min PS3 via PS3 Media Server på min primære stationære. Ved et tilfælde opdagede jeg, at mit Sony TV også kunne streame via PS3 Media Server, som desværre lider under at TVet ikke har hardwaren til at køre 1080p film.

Derfor er jeg ved at lege med NAS løsninger, bl.a. FreeNAS. Formålet er, at jeg så undgår at skal bruge min PS3 til at streame igennem, men at jeg så direkte gennem TVet kan streame 1080p film fra en NAS, uden filmen lider under TVets elendige stream/afspiller kvalitet.

Kan dagens fladskærme afspille film direkte fra en NAS uden problemer i dag? Enten ved FreeNAS eller fx en Synology NAS?
Andre ideer og løsninger er hjerteligt velkomne!! 🙂
batand

Overclocker
Tilføjet:
21-01-2012 14:35:13
Svar/Indlæg:
74/29
mit samsung streamer fint fra min nas (icy box)
det er dog meget begrænset hvilke formater der understøttes, samt tekster stort set er umulige at få frem

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2012 17:40:24
Svar/Indlæg:
2246/14
jeg er glad for WDTV som media boks, men som du selv siger så er der mange af de nye fjernsyn der har lignende funktionalitet indbygget.
som server er freenas udemærket, det har jeg selv brugt.
windows som server er imho problematisk, det virker nogle gange, andre ikke. min windows server har pt en uptime på lidt over en måned, men den begynder at være besværlig efter en uge...

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
21-01-2012 17:43:45
Svar/Indlæg:
4438/91
Du skal prøve at kigge på Amahi og ClearOS også. FreeNAS er godt og det kommer helt an på dine ambitioner med NAS'en.
Alternativt kan du smide en XP på med VNC eller Teamviewer til at fjernstyre den med... Så er der ikke så meget at sætte sig ind i.

fuglsang

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 18:34:30
Svar/Indlæg:
51/31
Som udgangspunkt skal det være en NAS med adgang via en browser (ligesom FreeNAS og Synologi's har). Jeg ser mest .mkv film, hvilket der ikke er mange TV der understøtter.

Som det ser ud nu, ender det nok med en debian server, med PS3 Media Server, med en FTP-server funktion.

TVet skal helst stå uden boks (WDTV og ligende), med mindre det kan køres gennem en PS3, som det nok bliver med en debian m/ PS3 Media Server.

Andre ideer?

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 20:24:40
Svar/Indlæg:
538/20
Hvis du gerne vil bibeholde ZFS-filsystemet som er at finde i FreeNAS så kan du alternativt vælge at benytte OpenIndiana+napp-it extension hvilket også benytter ZFS-filsystemet. Det er nemt at sætte op da der findes guides på nettet (http://www.napp-it.de/manuals/... ).

Det kan klart anbefales!