Gådefulde harddisk problemer???

Diverse d.  22. januar. 2012, skrevet af M.L.L
Vist: 1327 gange.

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2012 19:43:58
Svar/Indlæg:
29/6
Hej derude. Jeg har fået et mærkeligt harddisk problem jeg ikke ved hvordan jeg skal løse og vil deror gerne bede om noget hjælp.

Jeg skulle skifte en computer for en, men gad ikke til at geninstallere systemet og overføre person filerne så jeg flytede bare disken over i den nye maskine og installerede de nødvendige drivere fra producenten. Men efter nogle ugers tid begyndte disken lige pludslig at slukke når den blev udsat for megen arbejde, fx. firefox eller en fil kopiering. Man kunne høre at disken pludselig sænkede rpm antallet og ihærdigt prøvede at læse, men uden held, hvorefter den slukkede. Det kommer an på hvad man laver, så længe det ikke kræver så megen læsning eller skrivning på disken køre den fint, men så snart disken skal lave noget er det helt sikkert at den begynder at opføre sig som beskrevet.

Jeg prøvede derfor at sætte en ny disk i maskinen og geninstallerede Windows samt driveren fra producenten, men den gjorde det samme. Jeg har lagt mærke til at det er kun noget den begynder på efter at producentens sata driver er blevet installeret, tror jeg? Jeg prøvede at sætte den originale disk i en anden computer og der virkede den uden problemer, man kunne læse og skrive så meget som man ville og den var ligeglad.

Ud fra de fejlfindinger jeg har lavet er jeg kommet frem til den konklusion at det må være producentens drivere der får systemet til at gå i ged. Men jeg er ikke sikker og vil derfor spørge om der er nogn derude der har oplevet noget ligende eller evt. ved hvad jeg kan gøre ved det?

Specifikationer:
Mobo: Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 (Rev. 1.0)
Cpu: Intel core i5-2500
Psu: Corsair VX550W
Hdd: Seagate Barracuda 500Gb 7200rpm
Network: ASUS N13-PCE
Memory: Corsair Dominator 6Gb 1600Mhz

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.L.L d. 22-01-2012 19:51:41.
Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 19:47:42
Svar/Indlæg:
3854/175
Lade være med at installere producentens driver?

Men jeg ville helt sikkert få den i et "sikkert miljø" altså hvor du vidste at den ikke gik ned, og så få backuppet al det vigtige.

Det kan også være noget med Windows strømstyring, selvom det er et skud i tågen. Den kan man nemlig bede om at slukke for harddisken efter noget tid

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2012 19:52:55
Svar/Indlæg:
29/6

Har prøvet at sætte Windows til at slukke harddisekn efter flere tiemr, men maskinen slukker adligevel efter minutter.

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2012 19:55:06
Svar/Indlæg:
29/6
Det skal dertil siges at det var en maskine jeg selv havde før og da gjorde den ikke noget ligende det her, så jeg ved ikke hvofor den er begyndt på at opføre sig sådan. Det eneste der er blevet skiftet er disken, men selvom jeg sætter den gamle disk i gør den ligeså.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 19:55:40
Svar/Indlæg:
1455/78
Sidder harddisken i Intel SATA porten eller i Marvell SATA porten?

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 19:55:56
Svar/Indlæg:
1063/54
Lyder nu mere som sata-controlleren på bundkortet der er defekt.

Specielt når harddisken virker uden problemer i en anden computer.
Hvad sker der hvis du ikke installerer driveren?

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2012 21:37:35
Svar/Indlæg:
29/6
Den sidder i de blå intel porte. Har prøvet at skifte til de grå Marvell porte, men ikke de hvide GIgabyte porte. Kunne være at det skulle prøves.

Hvis jeg ikke installere driveren fra gigabyte så køre systemet fint, men det kommer an på som #4 hentyder til, hvilke porte hardisken sidder i og om sagt har jeg ikke fået prøvet de hvide Gigabyte porte endnu.

Jeg har også haft en mistanke til sata-contolleren da der ved udgivelsen af bundkortet var tale om at Marvell controlleren ikke virkede optimalt, men kan ikke se hvordan det kan have indflydelse på intel contolleren.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 22:05:29
Svar/Indlæg:
5874/1287
På et ældre gigabyte mobo havde jeg et (måske) lign. problem.
Hvis disken sad i nr1 intel port, så var der fandens ballade med ustabil disktilgang (den med omdr du beskriver f.eks). Hvis jeg satte den til nr 2 port og intet andet i var der samme ballade, men hvis den forblev i nr 2, og mit dvd-drev så blev sat til nr 1 (så den ikke bootede på første belastede port), så kørte den fint. Det var et råd jeg fik herinde, og jeg fandt aldrig ud af hvad fejlen rent faktisk var. På mit mobo var der ingen marvell controller.

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2012 22:33:08
Svar/Indlæg:
29/6
Lyder til at det er noget jeg skal prøve. Har ikke lige tænkt på problemet fra den vinkel, men det kunne jo være at mit mobo opføre sig på samme måde som det.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2012 22:54:02
Svar/Indlæg:
3854/175
Er dit bundkort egentlig B3 stepping?
Hvis det ikke er, så er det jo bare en ombytter 🙂
De havde jo en del problemer med sata controlleren på de første SB chipsæt

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2012 23:13:47
Svar/Indlæg:
29/6
Jeg er ikke helt med på hvad du taler om?

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
28-01-2012 20:29:26
Svar/Indlæg:
29/6
Tak for dit råd, nu virker computeren igen. Jeg satte disken i Gigabyte controlleren og nu køre den bare. 😀